A legjobb képzőművészeti diplomák

Egyéb

_d0a7177__copy__600x393.png
Fotó: Csákvári Zsigmond

A Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatói és tanárai már bizonyára hozzászoktak az épület külső és belső látványvilágához. Számomra azonban új élmény volt belépni a főépületbe: elemi erővel hatottak rám Lotz Károly mennyezeti freskói, az aranyozott boltívek, a márványoszlopok és a falmélyedésekben álló szobrok. Mindez kitűnő alaphangulatot szolgáltatott a Best of Diploma című tárlathoz is, így már a következő gondolattal fordultam be a Barcsay-terembe: oké, a régit láttuk, de vajon mit kínál az új művészet?

Köszöntőt prof. Csanádi Judit, az MKE rektora mondott, a tárlatot Oltai Kata művészettörténész és Nagy Zsolt színművész nyitotta meg. A beszédek és egy csipetnyi improvizációs ? számomra már túl modern ? zenei előadás után mindenki szabadon megnézhette a kiállított műveket. Mi is kiválasztottuk a kedvenceinket, melyeket most az alkotók írott szavaival mutatunk be. Elvégre ki más tudná jobban tolmácsolni a művek lényegét, mint a készítőik?

 

_d0a7105__copy__600x410.png
Oltai Kata, Nagy Zsolt, Csanádi JuditFotó: Csákvári Zsigmond

A Barcsay-teremben kiemelt helyet foglalt el a grafika szakos Gaál Kata In stabil című, leselejtezett rajztáblára vegyes technikával készített munkája. A művésznő munkája egy városi jelenetet ábrázol, egyik oldalon a hátulról megjelenített férfiakkal, másikon a szemből jövő női tömeggel. A következő kérdésekkel foglalkozik: ??vajon melyek azok a szerepek, amelyeket elvárnak tőlünk, melyek azok a sztereotípiák, amelyek egyből felmerülnek a nemeket érintő témáknál? A klasszikus nemi szerepek mennyire élnek még a köztudatban és milyen mélyen gyökereznek? Vajon jó-e, ha a felborult társadalmi szerepek miatt problémákkal küzdő fiatal férfiak egyre inkább talajvesztetté válnak, hátat fordítanak a társadalomnak és kissé elszigetelődnek? Jelezni szerettem volna, hogy a nők sem mentesek a társadalmi szerepváltoztatás hatásaitól, ők is válsággal küzdenek, csak más módon, hiszen máshol is helyezkednek el az új felállásban.?

20170704_190142_600x337.png
Fotó: Révy Orsolya

A teremben szintén helyet kapott Rózsa Luca Sára Triptichon című, három részes festménysorozata. A képeket, ahogy a frissen végzett festőnő is írja: ?a szerelem, a halál és az idő ismeretlenjei hatják át. Egyszerre hajtok fejet, tanúsítok alázatot a megmagyarázhatatlan jelenségek előtt, melyek paradox módon mozgatórugói életünknek, túlélésünknek, miközben ponyvaszerűen kezelt vásznak szándékoltan deszakralizálják, profanizálják a téma ünnepélyességét. Hétköznapi jelenségek ezek, melyek a legjelentősebből válnak a legjelentéktelenebbé és vissza, nézőponttól függően.?

_d0a7155__copy__600x454.png
Fotó: Csákvári Zsigmond

Garamvölgyi Gábor ugyancsak egy három részes sorozattal zárta az egyetem festő szakát, amely a D-széria No. 1-2-3 nevet kapta. Az akrillal vászonra festett hármasról azt írja: ?A lelkünkben lakozó dualitás és a művészet területein megjelenő interdiszciplináris gondolkodásmód olyan kettősségeken alapuló dinamikus rendszerek létrehozására ad lehetőséget, amely hosszútávú vizsgálatom tárgyát képezi. Jelen munkáimat a művészeti-matematikai fogalmak analógiájára építem.?

18698047_1429757527067699_5864153381675653468_n_600x450.png
Fotó: MKE Facebook-oldala

A külön nyíló szobában aztán egy egészen mellbevágó alkotásba futhattunk bele mi, látogatók. A grafika szakon végzett Pollmann Sára Zsófia az Arlene című, vegyes technikával készült installációjával fejezte be az egyetemet. A rózsaszín minden árnyalatában pompázó, saját készítésű babákat is felhasználó, oltárt formáló erőteljes munkájának háttérgondolata ?az erősen befolyásolt nőiség képe, a lányoknak szóló fogyasztási cikkeken, főként a játékokon keresztül a rájuk irányuló ?tömegnevelő? erők vizsgálata, tehát, hogy milyen nőkké kell válniuk a társadalom szerint, amikor felnőnek.?

pink_600x450.png
Fotó: Csákvári Zsigmond

A Best of Diploma tárlat az aulában folytatódott, ahol szintén számos figyelemfelkeltő alkotást láthatott az érdeklődő közönség. A tér közepén egy acéllemez állt, a belé vájt emberi alakon keresztül ráláthattunk a falra akasztott, zöld fotón megjelenő társára. A szobrász szakos Ecsedi Zsolt diplomamunkája az Átjáró címet kapta, és a következő leírással mutatta be munkáját: ?A fotón nem egyszerűen egy körvonalat szeretnék láttatni, hanem egy formát létrehozni az anyag kisatírozásával. A horizontális gesztusaim utalnak a földi és fizikai akadályokra, a magasabb spirituális szintre a vágyakozás helyett. A célom egy komplex munka megalkotása volt, ahol minden csak utalás.?

_d0a7167__copy__600x413.png
Fotó: Csákvári Zsigmond

Az aulában állították ki Erményi Mátyás egykori festő szakos hallgató öt részből álló munkáját is. ?A diplomamunkáim egyfajta önkeresés részét képezik ? írja. ? Ezt a közvetlen környezetemből kezdtem kibontani, amely számomra nem más, mint a kertváros. A képek alap indíttatása a pesthidegkúti kertváros strukturális és vizuális-minőségbeli átalakulásáról szól, a környékben felfedezhető kettősségről, azaz egyszerre városi és vidéki jellegéről??

20170704_194548_600x337.png
Fotó: Révy Orsolya

Az itt felsorolt és bemutatott munkákon túl jóval több említésre méltó alkotás látható az MKE Best of Diploma nevű tárlatán, mely egészen augusztus 20-ig látogatható. Ami engem illet: volt olyan munka, amely lenyűgözött, volt, amely elborzasztott, volt, amelyet nem értettem, és olyan is, amelyen nagyot nevettem; volt alkotás, amely elgondolkodtatott, és akadt olyan is, amelyet ugyan esztétikusnak találtam, de a mögöttes tartalmát nem éreztem erősnek.

Összességében azt gondolom, hogy a modern kor művészeinek is a közönséghez kell szólniuk. Nekik kell átadniuk a gondolatokat, amelyekben osztozunk, az élményeket és az érzéseket, amelyeken egyedül mennek át. Félig laikusként azt mondhatom, hogy bizonyos munkáknál ez remekül sikerült.

Révy Orsolya