A legnagyobb festményhamisítók

Kultpol

Hibás aláírás. Kétséges származási hely. Hamisítvány. A leggyakoribb kifejezések, aminek hallatán frászt kapnak az aukciós házak. Pontosan ez történt legutóbb azzal az Andy Warhol-rajzzal is, amely állítólag a pop-art nagymestere alkotói pályájának elején született. Ezt a művész bátyja határozottan cáfolta, de az eredetiséggel kapcsolatos viták nem hagytak alább.
 
A legújabb polémia a műkincshamisítás régóta felszínen tartott problematikájára világít rá. Egy Van Gogh vagy egy Munch több tízmillió eurót ér a piacon, ha viszont bebizonyosodik az adott műról, hogy csupán egy jól sikerült másolat, értéke zuhanórepülésbe kezd. Felmerül azonban a kérdés: tényleg semmit nem ér egy festmény, ha ? színével, tónusaival, vonalaival ? adott esetben még egy aukciós ház sokat látott műértőit is meg lehet vele téveszteni?
 
Han Van Meegeren joggal pályázik minden idők legnagyobb hamisítója címére. A holland festő rendkívüli képességének köszönhetően saját jogán vívta ki a művész titulust, minekután olyannyira jól sikerültek híres festmény utánzatai, hogy azzal még a nagy művészetpártoló hírében álló náci korifeusokat is az orruknál fogva vezette.
Jóllehet saját festményei nem érték el a kritikusok ingerküszöbét, Van Meegeren másolatai milliókat kóstáltak, s még Hitler helyettesét, Hermann Göringet is meg lehetett vezetni velük. Van Meegerent 1945-ben tartóztatták le árulás vádjával, amiért egy ? mellesleg holland nemzeti kincsnek számító ? Vermeer-képet adott el a náciknak. A halálbüntetéstől tartó művész végül bevallotta, hogy valójában "csak" egy hamisító.
 
Van Meegeren munka közben
 
A holland hatóságok persze nem hittek neki, és azt kérték tőle, hogy ha igaz, amit állít, akkor fogjon hozzá és készítsen egy másolatot. "Egy másolat" ? kiáltott fel állítólag van Meegeren. "Sokkal jobbat csinálok annál. Csak adjanak hozzávalókat és festek egy másik Vermeert a tanúk szeme láttára" ? fűzte hozzá.
 
A háború előtt Van Meegeren saját stílusában festette meg az említett Vermeer-képet, mivel frusztrációt érzett amiatt, hogy stílusa nem találkozik a világnak a modern művészetek iránti rajongásával ? fejtette ki életrajzírója, Frank Wynne. "Az idegesítette, hogy tehetsége ? ami egyébként korábban híressé tette volna őt ? már senkit sem érdekel abban a korban, amikor mindenki a posztimpresszionizmusért van oda" ? tette hozzá.
 
Van Meegeren azt akarta bebizonyítani, hogy a festmények szignója nagyban befolyásolja azt, hogy mit gondolunk a képről. "Egy híres festő aláírása azt a romantikus képzetet erősíti, hogy az adott mű megszentelt alkotás, amit egy zseni érintett meg" ? mondta Wynne. Van Meegeren hatása azonban nem állt meg itt: más hamisítókat inspirált arra, hogy másolják műveit ? igaz utóbbiakat alig 300 fontra becsülték.
 
John Myatt érdemeit már korántsem övezi akkora konszenzus. Őt 1995-ben tartóztatták le, miután kétszáz modern festő alkotását próbálta eladni. A világraszóló csalás "művészeti" részét Myatt, a papírmunkát társa, John Drew végezte. Myatt tettéért rács mögé került; négy hónap után szabadult. Saját becslése szerint még legalább 120, általa festett másolat kering a műkincspiacon. Híres-hírhedt elődjéhez hasonlóan azonban Myatt sem egyszerűen csak lemásolja a képeket, hanem egyúttal újat fest, persze az adott mester stílusában. Mint fogalmazott: "belemászok a művészek fejébe és életébe", s megkeresi a műalkotás mögött húzódó rejtett indítékokat.
 
Az év végén saját kiállítása is nyílik a művésznek, az emberek ugyanis "ámulatba esnek a hamisítványok" láttán. "Nagy az érdeklődés azon emberek részéről, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy egy eredeti Van Gogh-képet vegyenek, de ugyanazt az esztétikai élményt óhajtják az ár töredékéért" ? vallja Myatt, majd hozzátette: "felháborítóan nagy mennyiségű" pénzek cserélnek gazdák, aminek az a következménye, hogy az emberek elidegenednek a művészettől. "Az emberek tudják, hogy a szakértők gyarlók és hibáznak" ? tette hozzá.