A mit sem sejtő Bukta Imrét mintegy százötven ember várta csendben a sötétben. Hetvenedik születésnapja alkalmából pop-art kiállítással egybekötött születésnapi partit szerveztek a tiszteletére az óbudai Godot Kortárs Művészeti Intézetben.

„Minden ember életében vannak olyan kitüntetett napok, amelyek mások számára is fontosak. Sok embernek fontos vagy, szeretettel köszöntünk” – fogadta az óbudai Godot ajtaján belépő ünnepeltet Gulyás Gábor filozófus-esztéta a félhomályban. A villanyokat ezután felkapcsolták, a barátok, az ismerősök, valamint a vendégek pedig előléptek rejtekhelyeikről, és hatalmas tapssal köszöntötték Buktát.

A pop-art kiállítás 25 művész munkáiból ad válogatást, akik a barátságuk mellett szakmai tiszteletüket is fontosnak tartották ily módon kifejezni. A Gulyás Gábor által irányított tárlatvezetést a kiállító művészek vezették.

A sort Péli Barna kezdte. Boldog, hogy itt lehet, mondta, majd Átmeneti tárgy című alkotásáról beszélt, amelyet viccesen Karácsony kapitánynak nevezett el.

„Ez egy autós térkép megyékkel, ezek pedig igazi, árucikkek csomagolásából kivágott vonalkódok. Az egyik spagetti, a másik tej dobozáról van. A Magyarország tematika miatt úgy gondoltam, hogy ez a kép jó lesz ide” – mondta Szolnoki József a Magyarország – A fogyasztó maga a termék című munkájáról. „Milyen jó lett volna, ha ezt az autós térképet hamarabb elküldöd nekünk, mert akkor nem késtem volna el” – viccelődött Bukta.

Szurcsik József az Elhagyott házban című munkája elé érve elmondta: „Nagyon sokat időztünk azzal, például Mezőszemerén is, hogy az összedőlő, elpusztuló házakat figyelgettük. Vajon mi lesz velük és a bennük maradt vágyképekkel a falakon? A természet iránti vágyódás nagyon közel áll hozzád, ahogy a falon szereplő nyárfák is mint a kedvenc fáid.”

Erőss István és Stark István munkái után Fajgerné Dudás Andreáéi következtek. Az egyik egy Trabant volt, a másik egy festmény. Az utóbbinak az Elhasznált konyharuha Mezőszemerén a címe. Az alkotó elmondta: Bukta Imre Hajnalt ugató kutyák című alkotását akarta újraértelmezni, két kutya helyett két másik Bukta-képről származó teheneket szerepeltetve.

Másokéi mellett FeLugossy László, Gaál József, Szanyi Borbála és Szűcs Attila alkotásait is kiállították. Jovián György Tanulmány a Bontáshoz XXV című festményét is. Jovián így köszöntötte a születésnapost. „Isten hozott a hetvenesek klubjában!”

Rabóczky Judit két hegesztettvas-munkája szintén helyet kapott a Godot-ban. Az egyik a Kalapácsfejű, a másik Bikafejű címet kapta. „Ezeket a Covid idején csináltam. Mindenféle elemeket: patkány- és egérfogót, kalapácsot, ekét és ácsfogót egyaránt beleraktam. Ezek nekem te vagy” – fogalmazott Rabóczky, Bukta pedig helyeselt, mert felismert egy-két ismerős mezőszemerei eszközt.

Magyarósi Éva, Asztalos Zsolt, Fátyol Viola és Csurka Eszter alkotásai mellett Szirtes János, Czene Márta, Richter Sára, Mátrai Erik, Ferenczy Zsolt, Katharina Rothers, Stark István, Várnai Gyula és DrMáriás munkáit tekinthettük még meg.

Csontó Lajos művei 2002-ben készültek. Az Imre fénysugárral című egy dokumentumkép, amin van egy hiba, tudtuk meg az alkotótól. „A negatív összegyűrődött. Abból lett a fehér csík, ami innentől fénysugár. A másik kép, a Magányos mezők számomra kicsit szimbolikusabban beszél rólad, Imre és a munkásságodról. Úgy vélem, hogy a magyar képzőművészetben van egy-két olyan kivételes, számomra megmagyarázhatatlan jelenség, ember, művész, mester, akik a semmiből jöttek. Szerintem te is ilyen vagy. És ezzel a semmiből jövéssel, amit a kép mutat, talán érthető, hogy ez igazi mementó, amit fogadj el tőlem a tiszteletem jeléül” – fogalmazott Csontó.

A tárlatvezetés után Bukta köszönetet mondott minden jelenlévőnek, majd hangsúlyozta: a rajta lévő, Bukta feliratú póló és táska nem kamu.

„Eredetiek, egy angliai cég termékei, a fiamtól kaptam őket. Gondoltam, legyek kívül is meg belül is Bukta.”

Az ünnepeltet hatalmas, fűrész formájú tortával is meglepték a szervezők. A fűrész ugyanis visszatérő motívum a Bukta-műveken. Mielőtt belevágott volna a tortába, megkérdezte, hogy ez eredeti Stihl-e vagy kínai, mert csak az utóbbit lehet szabdalni. Kínai, vágták rá egyöntetűen a jelenlévők.

Buktához, miközben tortát falatozott, többen odamentek, hogy személyesen is felköszöntsék. Mindenkit kedvesen fogadott, közös fotók is készültek. Még arra is időt szakított, hogy pár percet velem beszélgessen.

Megkérdeztem tőle, hogy melyik alkotás elé álljunk fényképezkedni. Azt válaszolta, hogy Csontóé legyen az, mert már húsz éve készült. „Nagyon nagy meglepetés ez nékem. Azt hittem, hogy mini sajtótájékoztatóra érkezem. És tényleg meg vagyok hatódva, úgyhogy fel kell kötnöm a gatyámat a novemberi kiállításra” – mondta a Kultúra.hu-nak a hetvenéves képzőművész.

Bukta Imre a kortárs magyar képzőművészet nagy hatású mestere. Három alkalommal szerepelt a Velencei Biennálén, kiállított a Sao Pauló-i Biennálén, a szentendrei MűvészetMalomban, a párizsi Pompidou központban, a brüsszeli Bozarban, a linzi Landesmuseumban egyaránt. Több jelentős egyéni tárlata volt Budapesten, Welsben, Nürnbergben, Stuttgartban, Kecskeméten, Helsinkiben, San Franciscóban, Zágrábban, Karlsruhéban, Egerben és Sepsiszentgyörgyön.
Az első életmű-kiállítását a debreceni Modem rendezte 2008-ban. Eddigi legnagyobb tárlata 2012. november 10-én nyílt meg a Műcsarnokban. A kivételesen sikeres projektre reflektál a négy hónap múlva, 2022 novemberében a Godot Kortárs Művészeti Intézetben nyíló kiállítás, amelynek kurátora ugyanaz a Gulyás Gábor, aki a tíz évvel ezelőttit rendezte.

Fotók: Hartyányi Norbert/Kultúra.hu