Az utazásra való felkészítés részeként pihentető hónapok várnak az alkotásra, mely idő alatt sötétben és fektetve tárolják majd az Iparművészeti Múzeum műtárgyvédelmi szakemberei. Emiatt a tárgy eredetije a közönség számára február 4-ig látható a Ráth-villa A mi szecessziónk című kiállításán.
A 230 centiméter hosszú, százhuszonöt centiméter széles falikárpit 1898-ban készült Neuillyben, Rippl-Rónai József terveit Lazarine Baudrion kivitelezte. Mint a múzeum adattára írja, a kompozíción érezhető Maillol hatása: a fák, a virágok és a nőalak egyenlő fontossággal bír, a síkszerű rajz és az egymás mellé helyezett, árnyalás nélküli színfoltok tökéletes dekoratív hatást eredményeznek. A kárpit Rippl-Rónai második Nabis korszakából származik. Ekkor készült művei a szintetikus szimbolizmus képviselői, ahol az emberi környezetben a művészet különböző ágai hasonló jelentőséggel érvényesülnek. A kárpit gróf Andrássy Tivadar budai palotájának ebédlőjét díszítette. A II. világháborúban elpusztult berendezés textildíszei (hímzett fríz, spanyolfal, ajtófüggöny, kárpit) közül egyedül a Vörösruhás nő maradt fenn.
A textil- és viseletgyűjtemény munkatársai rendszeresen pihenőidőt adnak a nagy értékű faliszőnyegnek – ez alkalommal azért is vár rá többek között állapotfelmérés, fertőtlenítés és egyéb restaurálási munka, mert nyáron Franciaországba utazik, a Musée de Pont-Aven tárlatára, amelynek címe Women at Work, azaz Nők munkában. A Rippl-Rónai József tervezte és Lazarine Baudrion által kivitelezett kárpit novemberben tér vissza Budapestre. A műtárgy nem először kel útra: járt már például a római Capitoliumi Múzeumban és a szentpétervári Ermitázsban is.
A képen Rippl-Rónai József Vörösruhás nő című alkotását felhelyezik az újranyitó Ráth György-villában tartott sajtótájékoztatón 2023. március 30-án. Fotó: Máthé Zoltán / MTI