"A gyermek Krisztus imádása" a római Borghese Galleriaban található, és azt évtizedek óta Fra Bartolomeo munkájának tulajdonítják. A kutatók azonban sosem tudták ténylegesen igazolni, hogy ez az ő munkája lett volna, sőt az elmúlt évszázadok során Raffaelo, Ghirlandaio és Lorenzo di Credi neve is felmerült a lehetséges alkotók közt.
A festmény a titokzatos folttal |
2004 novemberében, a közel egy éves restaurálási folyamat végén a munkálatok vezetője, Elisabetta Zatti talált a kép egyik felső sarkában egy titokzatos foltot. A festmény további jellegzetességeivel együtt a kutatók szinte biztosra veszik: Leonardo da Vinci munkájáról van szó.
"Mikor restauráltuk a képet, a fény egy sárgás foltban tört meg a festményen a bal felső sarokban az égen" - mondta el Elisabetta Zatti a sajtótájékoztatón. A részletesebb vizsgálat hamar feltárta, hogy az nem más, mint egy ujjlenyomat. Az olasz mesterek közül Leonardo sokszor hagyott képein ilyen nyomokat, és ezeket "Tondo"-nak (azaz Kereknek) hívják alakjuk miatt. A különböző Leonardo-festményekről készült fotókat most a számítógépes ujjlenyomat-azonosítás segítségével hasonlítják össze.
A restaurálás azonban a festmény sok más titkos részletét is felfedte. Ilyenek azok a tipikusan Leonardohoz tartozó szimbólumok, melyek sok más festményén is megjelennek: a feltámadást jelképező kankalin és a Szűzanya szemeinek szimbólumaként szereplő veronikafű. Ezen kívül érdekes lehet, hogy a restaurálási munkálatok azt is felfedték, hogy Szűz Máriának a képen hosszúkás, valamiképp férfias keze van, mely jelenség szintén megtalálható más da Vinci festményeken.
Az ujjlenyomat azonosítása nem lesz könnyű: a 15. század végén, vagy a 16. század elején készült képről készült fotót március elsején Krakkóba viszik, hogy összehasonlítsák az ott található "Hölgy hermelinnel" című festményével, melyen nemrég szintén találtak egy Leonardo-ujjlenyomatot. Zatti szerint ha egyeznek az ujjlenyomatok, akkor egyértelműen Leonardo nevéhez köthető majd ez a festmény is: "Nehéz is lenne elképzelni, hogy Leonardo valaki más festményén hagyott volna ilyen ujjlenyomatot."
A Firenzéhez közeli Leonardo Múzeum igazgatója, Alessandro Vezzosi bár nem vett részt a restaurálási munkálatokban, ám szerinte az ujjlenyomatok igazán érdekesek. "Az ujjlenyomatok nagyon hasznosak, és Leonardo festményei és kéziratai tele vannak velük" - mondta el Vezzosi. "Ha sikerül azonosítani az ujjlenyomatát, akkor elmondhatjuk, hogy biztosan segédkezett a kép elkészültében".