Lettek rekonstruálták a repülőmatuzsálemet

A régi repülők rajongói Guntars Senkans vezetésével nagyjából 15 éven át kutattak a lett és orosz levéltárakban, hogy megtalálják a francia aviátor és repülőtervező, Henri Farman egykori gépének tervrajzait. Ezután közel három évbe telt, mire megépítették az 560 kilogramm súlyú repülőt, amelyre egy eredeti, 1912-es Curtis motor került.

A gépet Adaziban, egy Rigától 15 kilométerre fekvő település repülőterén mutatták be. Senkans az eseményen az AFP-nek adott nyilatkozatában annak a reményének adott hangot, hogy talán ezáltal újjáéledhet a régi masinák építésének kultusza.

A Farman 4-es 74 kilométer per órás sebességével korának leggyorsabb repülője volt: az eredetileg Franciaországban gyártott gép hamar népszerű lett, még az akkor Lettországot uraló Oroszországban is. A gépet egy rigai gyárban készítették, amelyet azonban az első világháború kitörésével Szentpétervárra telepítettek át.

Bár a Farman 4-es most nem szállt fel a levegőbe, a tervezők szerint később akár erre is sor kerülhet majd.