Lezárult a Múzeum Mindenkinek

?Ebben a projektben nem szalagokat vágtunk át, hanem olyan akadályokat, amelyek eddig megnehezítették, hogy a múzeumok az oktatásban, a köznevelésben, a kultúra terjesztésében hatékonyabb szerepet töltsenek be? ? mondta el dr. Vigh Annamária, a Közgyűjteményi Főosztály vezetője, utalva arra, hogy az öt éves projekt nem infrastrukturális beruházásokra, hanem a hatékonyabb együttműködés megvalósítására összpontosított.

A rendszerváltás, de különösen az ezredforduló óta jelentősen megváltoztak a múzeumokkal szemben támasztott igények. Idáig azonban nem volt ehhez hasonló projekt, amely segített volna a múzeumok dolgozóinak, hogy eleget tegyenek a megváltozott elvárásoknak.

?2008-ban, a program kezdetén országszerte kérdőíveket küldtünk ki az iskolákba, amelyekből kiderült, hogy a legtöbb intézmény ötnél kevesebb alkalommal vitt gyerekeket múzeumokba, a tanárok pedig nem találták úgy, hogy a múzeumpedagógiai rendezvények jól beilleszthetőek lennének a tanmenetbe? ? mondta el a Múzeum Mindenkinek Program záró sajtótájékoztatóján Hammerstein Judit, kultúráért felelős helyettes államtitkár.

?Ahhoz, hogy a múzeumok figyelemmel legyenek a társadalmi elvárásokra, részt vegyenek a helyi életben, támogassák az oktatási intézményeket, segítsék a hátrányos helyzetűek felzárkóztatását, szemléletváltásra volt szükség. Ennek megvalósítására vállalkozott a Szabadtéri Néprajzi Múzeum, amikor benyújtotta a múzeumok oktatási és képzési szerepének erősítését célzó pályázatát? ? tette hozzá.

A szentendrei skanzen az öt éves kiemelt projektre 438 millió forint uniós támogatást kapott, 2013-ig pedig a muzeális intézmények országszerte összesen 5,5 milliárd uniós támogatásból fejleszthették a múzeumpedagógiai programjaikat, dolgozhattak ki programcsomagokat, figyelembe véve a különböző korosztályok igényeit, és támogatva a kompetencia alapú oktatást. Az önkormányzati fenntartású intézmények is ?leporolták? a kiállított tárgyaikat, az évek óta változatlan állandó kiállítások megújítására, felfrissítésére ezek az intézmények 2,2 milliárd forint állami támogatást kaptak.

A forrásokat azonban nem csak a kiállítások átalakítására használták fel, hiánypótló kutatások és képzések is megszülettek az elmúlt öt évben. A projekt keretében szervezett 10 akkreditált képzésen öt év alatt 383 múzeumi szakember és 210 pedagógus vett részt múzeumi vezetési ismeretekkel, kiállítás-rendezéssel, múzeumpedagógiával, drámapedagógiával, kommunikációval, múzeumi kiadványokkal foglalkozó témákban.

Mint dr. Bereczki Ibolyától, a Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgató-helyettesétől, az MMP projektmenedzserétől megtudtuk, a program nem csak a pedagógusoknak segített abban, hogy a múzeumi programokkal színesebbé tegyék az oktatást. A főigazgató-helyettes elmondta, a múzeumok dolgozói is lelkesebben, aktívabban állnak a munkájukhoz.

Az öt éves MMP ugyan idén lezárult, a változás azonban nem áll meg, hiszen abban mind az EMMI, mind a résztvevő múzeumok egyetértenek, hogy olyan változások indultak meg, melyeket mindenképpen érdemes fenntartani.

Ebben reményeik szerint a projekt alatt kiépített, a múzeumi szakágban mintaértékű, első országos koordinátori hálózat, valamint a 2010-ben újragondolt, felhasználóbarát és informatív mokk.skanzen.hu honlap is segítségükre lesz, melynek köszönhetően az információáramlás a múzeumok, valamint az oktatási intézmények között egyszerűbbé, elérhetőbbé vált.