M. C. Escher, aki szemet megtévesztő munkáiról lett híres

Képző

1898-ban ezen a napon született Maurits Cornelis Escher holland grafikus, aki munkáiban a világ észlelésének ellentmondásosságát ragadta meg.

Leeuwardenben született egy mérnök negyedik, legfiatalabb fiaként. Beteges gyermek volt, az iskolában sem remekelt, egyedül a rajzóráról vitt haza dicséreteket. Érettségi után a haarlemi Építészeti és Iparművészeti iskolába iratkozott be, de félévi vizsgáinak nagy részén megbukott, ezután a grafikai szakon folytatta tanulmányait. Kitanulta a rajzot, a litográfiáit és a fametszést, tanárai nagy jövőt jósoltak neki. Az iskola befejezése után beutazta Itáliát és Spanyolországot, különösen nagy hatást gyakorolt rá a granadai Alhambra. 1924-ben megnősült és Rómában telepedett le, beutazta Itáliát, megcsodálta a tengerpartot, Szicíliát, az Etna környékét, Korzikát, ekkor készült vázlatait később fametszeteihez használta fel. Ebben az időszakban elsősorban tájak, épületek és természeti formák hatottak rá.


648ca59073d92ddf58bad9ef.jpg
Fotó: Robin Utreht / ANP / AFP

Mussolini fasiszta rendszerét egyre elviselhetetlenebbnek érezte, így 1935-ben Svájcba, majd Belgiumba, később Spanyolországba költözött. A természeti témáktól elfordulva grafikáit fokozatosan a geometriai formák töltötték meg.

1937-ben fejezte be az első lehetetlen valóságot ábrázoló fametszetét Csendélet és utca címmel, amely tökéletes grafikai tudással megrajzolt képzeletbeli világba kalauzolja a nézőt.

A második világháború kitörését követően Hollandiába költözött. A német megszállás időszakában elsősorban tárgyakról és épületekről készített metszeteket. A háború után a holland kormány kitüntette a megszállás alatt képviselt, következetesen erkölcsös, példamutató magatartásáért. A következő években lehetetlen perspektívák és optikai illúziók ábrázolása foglalkoztatta. Ekkoriban született híres litográfiája, a Rajzoló kezek, amelyen két kéz egymást rajzolja.


648ca8d1aee0696c8152fdce.jpg
Rajzoló kezek (1948)

Nevét csak viszonylag későn ismerte meg a nagyközönség. Az ötvenes években lett népszerű Amerikában, ahol a Time és a Life magazin ismertetőt közölt munkásságáról. Ezután a legkülönbözőbb kiállításokra hívták, munkáit nemcsak képzőművészeti tárlatokon, hanem tudományos tanácskozásokon is bemutatták, mivel gyakran matematikai problémákat, olykor feloldhatatlan geometriai paradoxonokat ábrázolt.


648caa65106b997a27406941.jpg
Munkája egy tajpeji kiállításon 2014-ben. Fotó: Huang Xiaoyong / Xinhua via AFP

Vannak olyan metszetei, amelyeken több irányban is periodikus minták ismétlődnek és pontosan egymáshoz illeszkedő poliéder mintázatok töltik ki a képet, másokat egyetlen alakzat tükörképeiből szerkesztett. A valóság különböző, gyakran ellentétes motívumait kapcsolta össze, meghökkentve és elgondolkodtatva nézőit. Játszott az építészeti struktúrákkal, a perspektívával, a kétdimenziós síkok és a háromdimenziós tér ellentmondásaival, becsapva a néző szemét. Roger Penrose angol matematikus Escher hatására alkotta meg lehetetlen háromszögét, amely két dimenzióban ábrázolható, a háromdimenziós valóságban azonban megépíthetetlen.

Képeit szemlélve két vagy több értelmezés között ingadozik a néző, hol ezt, hol azt látva az ábrán. Fent és lent című képén ugyanazt az épületet ábrázolta lehetetlen térben, felül madár, alul békaperspektívában, a központi csempézett felület egyszerre szolgál padlóként és mennyezetként.


648cab2daee0696c8152fdf8.jpg
Fent és lent (1947)

Legismertebb lehetetlen épülete a Belvedere: a litográfián egy „lehetetlen kocka” alakú épület látható, amelynek élei egymást is metszik, kifordulnak, de ezt a grafika remekül rejti el.


648cab82dba5aae3aa52bcea.jpg
Belvedere (1958)

Ismert műve a Növekvő és csökkenő, a Gravitáció, a Relativitás, a Metamorfózis-sorozat. Munkái népszerűsége és elismertsége összetettségükben rejlik, a tájékozódást elbizonytalanító hatásukon túl ugyanis könnyen fölmerülhetnek olyan, a világ észlelésének ellentmondásos komplexitását firtató kérdések, amelyek még a filozófusok érdeklődését is kivívják.

Escher, aki sok híres művészhez hasonlóan balkezes volt, élete során 448 litográfiát és fametszetet, több mint 2000 rajzot és vázlatot készített, itthon Orosz István Kossuth-díjas grafikus munkásságára hatott.

1972. március 28-án halt meg. Hágában múzeum őrzi emlékét. A holland mester munkái popkulturális hivatkozási alapnak számítanak, olyan filmeket inspiráltak, mint a David Bowie főszereplésével készült Fantasztikus labirintus vagy a Donnie Darko. 2011-es riói tárlata abban az évben a legtöbb látogatót vonzó kiállítás volt az egész világon, 2022-ben Firenzében nyílt tárlata.

A nyitóképen részlet Relativitás című munkájából.