Magas látogatói szám a Múzeumok Éjszakáján

Egyéb

Francia és német ötletből indult az itthon először 2003-ban megrendezett Múzeumok Éjszakája, mely néhány szűkös év után rekordot rekordra halmoz 2010 óta.

 

A Múzeumok Éjszakája 2014-es programjai a rendezvénysorozat történetében a vidéki helyszíneken minden idők legnagyobb látogatószámát produkálták. Idén országosan 394.823-an látogatták a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozatát, ami a második legmagasabb látogatószámot jelenti. Ugyanakkor soha annyi vidéki látogató nem jelent meg a múzeumi kultúrkalandon, mint 2014-ben. Míg tavaly 169 ezer résztvevő élvezte a programokat a vidéki helyszíneken, addig idén csaknem húszezerrel többen, 195.270-an. Az ideihez képest csupán 2010-ben tekintették meg többen egy éjszaka alatt a múzeumi kínálatot, akkor viszont a vidéki helyszíneken egy héttel később tartották meg a programot, így azok, akik Budapest mellett valamelyik vidéki városban is találtak maguknak izgalmas programokat, több helyszínen is kihasználhatták a Szent Iván-éjhez igazodó programkavalkád kínálta lehetőségeket. A mostaninál több mint negyvenezerrel kevesebben, összesen 352 ezren látogatták meg 2012-ben a múzeumokat. De volt is honnan fejleszteni, 2007-ben ugyanis még csak 235 ezren látogatták a rendezvényt: 152 ezren Budapesten, 83 ezren vidéken.

 

A látogatói számok emelkedése nem a támogatások növekedésének köszönhető, míg például 2011-ben a központi költségvetésből az állam 20 millió forinttal, a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) pedig 3,2 millióval járult hozzá a rendezvénysorozathoz, 2012-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) 20, az NKA pedig hétmilliót különített el. A változás ez esetben összhangban is áll a látogatói szám növekedésével, nem úgy azonban 2013 és 2014 között, a két évben ugyanis ugyanannyit kaptak a szervezők, csak az arányok változtak: tavaly az Emmi 28, az NKA azonban hétmilliót nyújtott, idén pedig a minisztérium 20, az NKA pedig 15 millióval támogatta a rendezvényt.

 

A Múzeumok Éjszakája kommunikációjának lebonyolítását az állami tulajdonú Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) kapta meg feladatként a tulajdonosi jogokat gyakorló Emberi Erőforrás Minisztériumától. Mivel egy ilyen feladat lebonyolítását a MANK belső erőforrásai nem teszik lehetővé, kézenfekvő volt, hogy azt alvállalkozó bevonásával oldja meg. A közbeszerzési pályázat kiírása azonban nem történhetett meg addig, amíg az Emmi-től a vonatkozó támogatási szerződés, illetve az ehhez rendelt forrás nem érkezett meg: ez okozta a közbeszerzési pályázat kiírásának csúszását, amelynek eredményeként az alvállalkozóval is csak a rendezvényt megelőző nap sikerült szerződést kötni. Mivel azonban a Múzeumok Éjszakáját hagyományosan a Szent Iván-éjhez legközelebb eső hétvégén rendezik, a közbeszerzés késői kiírása nem befolyásolhatta a feladatvégzés időpontját.

 

A meghívásos közbeszerzési pályázaton való indulásra három olyan céget kért fel a MANK, amelyek kommunikációs ügyekben már voltak alvállalkozói. Ajánlatot azonban csak a Kortárs Média Kft. (a Kultúra.hu kiadásában is közreműködő cég) adott, amiről az ajánlattevő 2014. június 10-én szerezett tudomást. A hatályos jogszabályok értelmében az ajánlattevőnek ilyenkor ajánlattételi, a pályázat kiírójának pedig szerződéskötési kötelezettsége van, de ugyancsak jogszabály írja elő, hogy a szerződést csak tíz nap elteltével köthetik meg. Ez azt jelentette, hogy a Kortárs Média Kft.-nek ? ahogy ez a kommunikációs aktivitásokban nyomon követhető ? saját kockázatára, már a szerződéskötés előtt teljesítenie kellett annak érdekében, hogy az ajánlatában szereplő vállalásoknak eleget tegyen. ?A saját kockázat ebben az esetben azt jelenti, hogy ha a MANK érdekmúlás vagy a közbeszerzési eljárás megatámadása miatt mégsem kötött volna szerződést a vállalkozóval, akkor az elvégzett munkáért a Kortárs Média Kft. semmilyen kártérítésre nem tarthatott volna igényt. A teljesítés eredményhirdetés utáni megkezdése okán tehát a rendezvény kommunikációja nem került veszélybe, de a MANK-ot ? és ezzel az adófizetőket ? sem érte vagy érhette volna semmilyen kár? ? mondta el Hornyák Tibor ügyvezető igazgató. Azt is hozzátette: a MANK sem tehetett másként, minthogy sietve teljesítette a feladatokat, a törvény ugyanis őt is kötelezi a fenntartó által delegált feladatok elvégzésére, hiába kapja késve a megbízást.

 

A Kortárs Média Kft. a fentiek ismeretében végezte a Múzeumok Éjszakája teljes kommunikációját: szerkesztette a programfüzetet, gyártotta és terjesztette azt, elkészítette és működtette a honlapot, töltötte a Facebook-oldalt, szervezte az esemény teljes sajtóját. Az idei Múzeumok Éjszakáját a MANK sikeresnek értékeli. Az esemény az ország összes állami múzeumát és szinte valamennyi magángyűjteményét megmozgatta, több mint egymillió látogatót generált, honlapját június 21-én több mint 1,5 millióan keresték fel.

 

A legnépszerűbb budapesti intézmény a Szépművészeti Múzeum volt (15 ezer vendég), melyet a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum követett (12.808 látogató), végül a képzeletbeli dobogó harmadik helyére a Műcsarnok került (11.320 látogató). A vidék legnépszerűbb intézménye a miskolci Herman Ottó Múzeum lett 21.500 látogatóval. A második legnépszerűbb múzeum a szegedi Móra Ferenc Múzeum (15.600 vendég), míg a harmadik az egri Dobó István Vármúzeum (8556 részvevő) lett. 5000 fő feletti látogatószámmal büszkélkedhetnek olyan budapesti intézmények is, mint a Rendőrmúzeum, a Magyar Természettudományi Múzeum és az Álomautó Múzeum.

 

Fókuszban a vidék

A tavalyinál harmadával több, vidékről 308, Budapestről pedig 124 helyszín csatlakozott az eseményhez és négyezernél is több programot rendeztek. A Múzeumok Éjszakáján ezúttal a vidéki helyszínek kerültek a fókuszba: Budapest mellett 102 településen várták programok a közönséget. A programok népszerűsítésében szakmai partnerként a Magyar Turizmus Zrt. is együttműködött a vidéki kiállítóhelyekkel: a Múzeumok Éjszakájára eső hosszú hétvégére a szálláshelyek kedvezményes csomagajánlatokkal várták a kulturális programok iránt érdeklődő, az ország többi részéből érkező turistákat. A MÁV-START 50 százalékos alkalmi menettérti kedvezményt biztosított a Budapestre, Szolnokra, Pécsre, Kecskemétre, Debrecenbe, Hatvanba, Miskolcra, Szegedre és Nagykanizsára a rendezvényre vonattal utazók számára.