Magyarországon élő bevándorlók lehetőségei, döntés előtt álló pap, magyar női testépítők, ózdi fodrászat és rengeteg izgalmas téma és helyszín kerül a látóterünkbe a 19. Verzió Filmfesztivál magyar filmjeiben.

A filmfesztivál elmúlt 19 évében a magyar filmek mindig is kiemelt helyet foglaltak el a Verzió programjában. Idén a magyar versenyben tíz alkotást ismerhetünk meg izgalmas témákban, valamint két magyar film került a diák- és első filmes versenybe, és szintén két alkotás a Primanimával közös AniDoc válogatásba. A fesztivál november 8-án kezdődik a Trafóban.

A nyitófilm Ruszlan Fedotov díjnyertes fehérorosz rendező 28 perces filmje lesz, amely Budapesten játszódik. A Távol (Away, r.: Ruszlan Fedotov, 2022) az idei IDFA Amszterdami Nemzetközi Dokumentumfilm-fesztivál programjába is bekerült, de a Verzión lesz látható elsőként. A filmben megismerjük Andrijt és Aliszát, a két ukrán tizenévest, akik Harkivból menekültek Magyarországra. Iskola után ukrán menekült gyerekeknek tartanak rajzfoglalkozást, és az otthon maradt családtagjaiktól érkező híreket várják. 

A magyar versenybe az alábbi alkotások kerültek be, amelyek többsége először lesz látható Magyarországon.

Ali, a magyar jezidi

Dubinyák Réka dokumentumfilmje Aliról szól, aki tizenkét éve menekült el Irakból, mert vallása és etnikai hovatartozása miatt az élete veszélybe került. Magyarországon talált otthonra, de az állampolgárság megszerzése nélkül nem érzi magát a társadalom teljes jogú tagjának. Ali a fejébe veszi, hogy leteszi az állampolgársági vizsgát. De vajon tényleg ez jelenti a kulcsot a boldogságához?

Beauty of the Beast

Nemes Anna dokumentumfilmjében négy középkorú nő portréján keresztül a testépítés négy eltérő felfogása bontakozik ki. A film életük kulisszák mögötti aspektusára fókuszál: amikor a nők önmagukban és szeretteik körében vannak.

A döntés

Robi tehetséges, magasan képzett és odaadó római katolikus plébános Magyarország egyik vidéki egyházközségében. Figyelmes lelki vezető és közösségépítő, akit szeretnek és tisztelnek a hívek. Ám Robi egyszersmind szeretetteljes élettárs és három kisgyermek apja. Családjának egyre nagyobb szüksége van rá, így nehéz döntést kell meghoznia: lemond papi hivatásáról, ezzel kockáztatva a közösség szétesését vagy továbbra is titokban, rejtőzködve neveli fel gyermekeit. Vajon mi a helyes út? Erről szól A döntés.

A magunk módjára üvölteni 

Dér Asia legújabb filmje Kassák Lajosról, az autodidakta melós költőról szól, aki megteremti az avantgárdot Magyarországon, egy rossz papucsban bejárja Európát, antimilitarista folyóiratot jelentet meg a világháborúk idején, összeverekszik az olasz futuristákkal, hisz a művészet forradalmi, világmegváltó erejében. Mihez kezdhetünk Kassák örökségével több mint 50 évvel a halála után? 

Emlékek őrei

A filmben dél-indiai Cochin városába érkezik a néző, amely 2000 éven át adott otthont egy aktív zsidó közösségnek. A forgatás kezdetekor már csak hét ember maradt közülük. Egyikük a 95 éves Sarah Cohen volt, Trencsényi Klára rendező fogadott nagymamája. A film egy bensőséges, Európa és India közti utazást dokumentál, amely során a diszkrimináció, az identitáskeresés tapasztalatai, valamint a cochini zsidóság varázslatos történetei is kibontakoznak.

Feldolgozatlanul

Fuchs Máté ismeretterjesztő dokumentumfilmje a 2008–2009-ben elkövetett, romák elleni rasszista gyilkosságsorozat emlékezetét és a társadalomba való beágyazottságát mutatja be. A film apropóját a Romano Teatro színtársulat egyik előadása és annak próbafolyamata adja. A filmben nemcsak a darab alkotói, hanem szociológusok, írók, tévések és művészek is megszólalnak. Megpróbálnak arra a kérdésre választ adni, hogy hogyan képes feldolgozni a magyar társadalom egy ilyen tragédiát, és miért lehet szükség arra, hogy az események után akár évtizedekkel később is újabb műalkotások szülessenek róla.

Elmúlt, oszt jól van

Debre Zsuzsa filmje az Ózdi Kohászati Üzemekben egykor dolgozó munkásnők múlt iránti nosztalgikus viszonyát mutatja be gondolatgazdag formai megoldásokkal, archív felvételek használatával és intim beszédhelyzetek rögzítésével. Nők beszélnek a kohóban folyó egykori munkálatokról, a visszaemlékezések pedig bensőséges helyzetben, a fodrászszékben bontakoznak ki.

Kim

Kapronczai Erika filmje Kim Corbisierről szól, aki  Budapest titokzatos alakja volt. A rendező tíz éve kezdett bele a forgatásba Kim metadonfüggéssel való megküzdéséről, a leszokás folyamatáról, amely sajnos befejezetlen maradt. Néhány hónappal azután, hogy a rendező megismerte, Kim öngyilkos lett. Kicsi, de rendkívül erős életmű maradt utána. A kameráját Kapronczaira hagyta, rajta megigéző felvételekkel. 

Imádság megfáradtaknak

Már láthattuk itthon, de a Verzión a magyar versenyben kap helyet Visky Ábel rövid dokumentumfilmje, az Imádság megfáradtaknak is. A film betekintést nyújt Stark Ádám autizmus spektrumzavarral élő előadóművész és szülei egy hétköznapjába. A fókuszba a versmondásra való felkészülés különleges módja kerül, melynek során Ádám rajztanár édesanyja, Judit a vers költői képeit rajzokká alakítja át, így segítve értelmezni és memorizálni fia számára a művet. A film a lírai költészet lehetőségeit (újra)felfedező misszió része a VerShaker produkciójaként.

Ki kutyája vagyok én?

Ki kutyája vagyok én? egy játékos és parabolikus videóesszé, amelynek főszereplője Róbert Lakatos, a rendező. Román állampolgár, magyar ember. Szerinte az ember nemzeti identitását tükrözi az, hogy milyen kutyája van, ezért egy ősi magyar fajtát, kuvaszt tart. Róbert rájön, hogy a magyar fajták veszélyben vannak, ezért igyekszik kivenni a részét a kuvasz reneszánszának megteremtésében. A film szatirikus allegória, amely megoldatlan politikai és társadalmi kérdéseket igyekszik tematizálni.

József ősszel

A magyar versenyen túl a diák-és első filmes szekcióban lesz látható a József ősszel. A főszereplő, József a kazincbarcikai Városszépítő Egyesület elnöke, aki arra törekszik, hogy az emberek jobban értékeljék az őket körülvevő természetet.

Majdnem jó

Szintén ebben a blokkban látható Hatházi Fanni filmje, a Majdnem jó. Balázs egy rangos magyar civil szervezet gazdasági igazgatója volt, de úgy érezte, valami hiányzik. Mindent megpróbált, hogy elvonja a figyelmét arról, hogy ami másoknak álom, az számára teher. Két éve úgy döntött, hogy változtat az életén: otthagyta pénzügyi igazgatói állását, és kerékpáros futár lett.

Betti

Az animációs szekcióban is találkozunk magyar alkotásokkal. Ács Zsuzsanna filmje, a Betti ötperces rövidfilm a belső szabadságról. Egy női taxis gondolatai elevenednek meg, életszemléletéről mesél, és bemutat két ismert taxistüntetést.

Random Walks 

Tompa Borbála Random Walks című filmje kísérleti dokumentumfilm, amely öt, Budapesten élő bevándorlóval folytatott kötetlen beszélgetéseken alapul. Nemcsak életükre és körülményeikre összpontosít, hanem arra is törekszik, hogy bensőséges kapcsolatba kerüljön velük.

Különleges vetítésekkel és programokkal is készülnek a szervezők 2022-ben. Almási Tamás Kossuth-díjas filmrendező 1987-től kezdve egy évtizeden keresztül követte Ózdon a kohászat, a város és az ózdi munkások sorsát. Ózd-sorozata a magyar dokumentumfilm egyedülálló, monumentális vállalkozása. A Verzió november 13-án a Művész moziban vetíti a sorozat első részét, a Szorításbant, egy blokkban Debre Zsuzsa Elmúlt, oszt jól van című rövidfilmjével. A filmek után Stőhr Lóránt beszélget a rendezőkkel.

A Vektor VR-szekcióban a Missing 10 Hours (Hiányzó 10 óra) magyar produkcióba is bepillantást nyerhetünk a bemutató előtt. A produkciót Fazakas Fanni rendezte.

Nyitókép: Kim (jelenetfotó)