Magyar hadihajóból belgrádi múzeum

Képző

Az első világháborút lezáró compiegne-i fegyverszünet aláírásának évfordulóján, csütörtökön megnyílt a múzeummá alakított Bodrog nevű osztrák–magyar monitorhajó, amelynek belgrádi ágyúlövéseivel kezdődött el hivatalosan az első világháború 1914. július 28-án.

A Belgrád mellett sokáig veszteglő hadihajó állapota az elmúlt száz évben nagyon leromlott, sokáig kavicsszállító uszályként használták a Száva folyón. A hajó felújítása többször is felmerült, hiszen a Bodrog a szerb és az osztrák–magyar örökség egyedülálló emlékének számít, korábban azonban erre nem volt lehetőség. A felújítása hat évvel ezelőtt kezdődött meg. Először a külső munkálatokat végezték el, majd az elmúlt két évben a belső, múzeumi rész kialakítása történt meg.

A hajót 2005-ben részleges örökségvédelem alá
helyezték, és ezzel megmentették attól, hogy a bontóba kerüljön, a felújítására
azonban csak 2013-ban hoztak létre munkacsoportot. A munkát a vajdasági
Apatinban végezték el.

Az eredeti tervek szerint 2018. november 11-én,
az első világháború lezárásának századik évfordulóján adták volna át a múzeummá
alakított hajót, ám a nagyon alacsony vízállás miatt csak 2019 elején sikerült
Apatinból Belgrádba úsztatni, ahol a belső, múzeumi részt kialakították.

A monitor hadihajótípust a sekély vizű kikötőkben és folyókon való használatra fejlesztették ki.

A Bodrogot 1904-ben bocsátották vízre az újpesti hajógyárban, a legkorszerűbb hajózási és hadi felszereléssel. Belgrádba tíz évvel később, 1914. július 28-án került.

A Bodrog vezette az Osztrák–Magyar Monarchia titkos, több ezer katonával végrehajtott támadását, amelynek célja Belgrád elfoglalása volt. A város védői azonban tüzet nyitottak a hajókra, a katonákat szállító hajók felborultak, és mintegy ezren vesztették életüket. A szerb katonák felrobbantották a vasúti hidat is, így akadályozták meg a szárazföldi támadást.

A Bodrog a háború első két évében a Duna szerbiai szakaszán teljesített szolgálatot, majd Romániába vezényelték. A háború végén a visszavonuló hajók védelmét látta el, végül ez lett az egyetlen hajó, amely nem jutott haza, 1918. október 31-én egy homokzátonyon megfeneklett.

A szerb hadsereg elkobozta, átnevezte, és Sava (Száva) néven saját szolgálatába állította, így a második világháborúban és azt követően a jugoszláv hadsereg hajójaként működött 1962-es „nyugdíjazásáig”.

Fotók forrása: ravnoplov.rs