Bár annak idején a brit fényképész néhány fotója bejárta a világot, a tárlaton szereplő drámai képek egy része most először látható a nagyközönség számára. A kiállítás kurátora Colin Ford, a Brit Nemzeti Fotómúzeum alapító-igazgatója.
John Sadovy volt azon kevés külföldi sajtófotósok egyike, akiknek elsők között sikerült Magyarországra bejutniuk a forradalom idején. Az ő sokszor nyers és drámai, de mindenképpen lenyűgöző fotói mutatták meg elsőként a külvilágnak, hogy mi történik Magyarországon. Sadovy elnyerte velük a rangos Robert Capa-díjat.
A megnyitón köszöntőt mondott Jacqueline Minor, az Európai Bizottság brit képviseletének vezetője, valamint Yvonne és Jane (Liza) Sadovy, akik apjuk hagyatékát rendelkezésre bocsátották a kiállításhoz.
A cseh születésű John Sadovy 1939-ben menekült Angliába, hogy elkerülje a német haláltáborokat. Az Egyesült Királyságban a brit hadsereg egyik lengyel egységéhez csatlakozott, és az ő fotósuk lett.
Az 1950-es években szabadúszóként dolgozott. Sadovy képei megjelentek a Vogue, a Time, a Paris Match, a Picture Post és az Illustrated hasábjain, majd a Life felkérésére utazott Budapestre, mert a lap hasznosnak tartotta cseh, lengyel és német nyelvtudását.
Sadovy 31 évesen fagylaltárusnak öltözve újságíró kollégájával, Tim Foote-tal együtt az éj leple alatt szökött át a magyar határon és vetette bele magát a forradalom fotózásába. Mikor a Life magazin hat képét közzétette az Associated Press hálózatán, amerikai lapok százai közölték azokat.
A Time így számolt be Sadovy képeinek amerikai fogadtatásáról: ?A Life felejthetetlen képeket közölt múlt héten a magyarországi véres harcokról. Egy szinte ismeretlen, kedves, szabadúszó fotós, John Sadovy képeit. A művész zord fotói félelemről, terrorról és halált megvető bátorságról szólnak, amelyre neki is szüksége volt, hogy elkészíthesse őket a legveszedelmesebb harcok közepette.?
Colin Ford számos brit múzeum és galéria, valamint a National Portrait Gallery első fotográfiai kurátora volt, majd alapító-igazgatója a brit Nemzeti Média, Fotográfia, Film és Televízió Múzeumnak, amely később Nemzeti Média Múzeummá vált Bradfordban. Colin Ford 1993-tól 1998-ig a walesi Nemzeti Múzeumok és Galériák igazgatója, 2010-ig pedig a Kraszna-Krausz Alapítvány elnöke. Napjainkban a Julia Margaret Cameron Trust alelnöke.
Colin Ford a magyar fotográfia szakértője, kurátorként először 1979-ben, Kertész André fotókiállításán dolgozott. Az ő nevéhez fűződik a mérföldkőnek számító Szemtanú ? Magyar fotográfia a 20. században: Brassa?, Capa, Kertész, Moholy-Nagy, Munkácsi című kiállítás, melynek a Royal Academy of Arts adott helyet 2011-ben.
Fotó: KKM/MTI