Magyar pedagógusok ismerkedhettek meg egy digitális technikai eszközre építő, gyerekeknek szóló új nemzetközi zeneoktatási módszertannal.

A Future Songwriting elnevezésű nemzetközi projektben a módszert kidolgozó finn INTO SCHOOL szakemberei tartottak műhelyképzést óvodapedagógusok és tanítók részére november végén Budapesten, az Artisjus székházában.

Az eredetileg Finnországban indított projekt
lényege, hogy a digitális technika használatával interaktívvá teszik a
kisiskolások zenei foglalkozásait, a középpontban pedig a közös dalszerzés áll.
Ahogy a kisgyerekek ceruzát, papírt kapnak a kezükbe és rajzolni kezdenek, úgy
teszi lehetővé ez a módszertan, hogy dalszerzéssel foglalkozzanak.

A projekt során a tanárok nemcsak kiváló
módszertant, hanem kézzel fogható eszközöket is kapnak ahhoz, hogy a
zenetanításban erősítsék a kreatív alkotást. A projekt lényege, hogy a
zenealkotást beilleszthetővé teszi az iskolák többi tantárgya mellé, így
nagyobb átjárhatóságot biztosít a zene, az információtechnológia, a nyelvek és
az egyéb művészeti tárgyak között.

A módszer előnye, hogy az alkotás nem igényel
költséges technikai apparátust, stúdiót vagy technikai személyzetet. A
módszertan ismerete mellett mindössze egy-két táblagépre és az alkalmazásra van
szükség. Itt nem vendégművészek biztosítják az élményt, foglalkozásokat az
oktatási intézményben dolgozó pedagógusok tartják. Az oktatási módszertant
három európai egyetem részvételével formálják a projekt során; a Helsinki Művészeti
Egyetem, a Kölni Egyetem és a barcelonai Pompeu Fabra Egyetem. 

A finnországi sikerek után az Európai Unió Kreatív Európa programja támogatásával más országokra is megnyitották a projektet. Magyarországról a dalszerzők egyesületét, az Artisjust hívták meg partnernek. A projekt hazai állomásaként november végén magyar pedagógusoknak tartottak műhelyképzést a módszert kidolgozó finn INTO SCHOOL szakemberei.

A budapesti rendezvényen az állami és magán
vagy alapítványi oktatás területét egyaránt képviselték tanítók, tanárok. Érkeztek
kerületi, állami fenntartású óvodából óvodapedagógusok, egyházi fenntartású
általános iskolából tanítók, ezek mellett magániskolából pedagógusok, valamint
magán zene- és hangszeres tanárok.

Az előadók esettanulmányokat feldolgozó oktatófilmeket vetítettek, technikai bemutatót tartottak, illetve módszertani tippeket osztottak meg a résztvevőkkel. Végül a pedagógusokat kis csoportokra osztották, és csoportokban kellett alkotni – így a magyar workshop végére 7 dalocska született. A finn előadók szerint a gyerekek pontosan ilyen módon fedezik fel az alkotás örömét.