Magyartanárok Egyesülete: kitűnőek voltak az idei tételek

Egyéb


erettsegi_dpecs20080505001.jpg
Érettségiző diákok a pécsi Koch Valéria Gimnáziumban (fotó: Kálmándy Ferenc MTI)

(MTI) - A szervezet elnöke kiválónak nevezte a középszintű szövegértési feladatot, amely Nádasdy Ádámnak a Mindentudás Egyetemén tartott egyik előadáshoz kapcsolódott. Arató László szerint a szöveg izgalmas, érdekes, az ahhoz kapcsolódó feladatok pedig világosak, pontosak voltak. Kicsit talán hosszúnak látszik a szöveg, de a gyerekek azt mondták, hogy megbirkóztak vele - jegyezte meg.

 
Petelei István A könyörülő asszony című novellájáról Arató László azt mondta, bár az nem tananyag, de magát "elemzésre kínáló" írás; aki megtanult szöveget elemezni, meg tudta oldani a feladatot. A szakember helyesnek tartotta, hogy nem olyan novella elemzése volt
a feladat, amelyet korábban az órán tanultak a diákok, s mint mondta, nem fontos az életművet ismerni az elemzéshez.
 
Hasonlóan kiváló feladatnak nevezte Berzsenyi Dániel Horác című költeményének és Vas István szintén Horatiust idéző, Vides ut alta stet című versének összehasonlító elemzését. Arató hozzátette: a feladat könnyebb, mint amilyennek látszik. Ő maga ezt választotta volna, s ezt ajánlaná az irodalmat kedvelőknek is. A Magyartanárok Egyesületének elnöke ugyanakkor elképzelhetőnek nevezte, hogy többen választották az érvelő-feladatot, mert ismeretlenek voltak a műelemzésre ajánlott szövegek.
 

erettsegi_d_sos20080505005.jpg
Érettségizők a budapesti Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban (fotó: Soós Lajos MTI)

Jónak tartotta Ancsel Éva egy bekezdése alapján annak
kifejtését, hogy a technika XX-XXI. századi eredményei hogyan befolyásolják az egyén önálló gondolkodását. Erről biztosan lehet

írni - mondta. Fontosnak tartotta azonban, hogy a diákok tudják, a tanárok "az imbolygó gondolatmenetű locsogást" nem fogadják el.
 
Arató László jó véleménnyel volt az emelt szintű tételekről is. Jónak tartotta az Ottlik-szöveget és a Nyugattal kapcsolatos műveltségi tesztet. Azt mondta, hogy ezekkel valóban az irodalmi tudást mérték. József Attila Ha a hold süt... című versének elemzését igényes, emelt szintre való feladatnak nevezte, s véleménye szerint az olvasói levél is olyan feladat, amelyen gondolkodni kell.
 
A szervezet elnöke szerint ugyanakkor probléma, hogy "a gyakorlati írásbeliséggel" kapcsolatos feladat emelt szinten jelent meg és nem középszinten. Úgy vélte, az idei feladat is kifejezetten középszintű, s nem szakfeladat volt. Arató László gondot látott a középszintű szóbeli tételeknél is: azok szerinte túlzottan szerzőcentrikusak, régimódiak és nem tematikusak.
 
Hiller: sikeres a kétszintű érettségi rendszer
 
"A kétszintű érettségi rendszere sikeresnek bizonyult, mert igazságosabbá és kiszámíthatóbbá tette a magyar felsőoktatás felvételi rendszerét, nyitott vizsgarendszerével több esélyt nyújt a diákoknak, ösztönzőleg hat" - írta Hiller István szakminiszter az érettségiző diákokhoz intézett köszöntőjében, amelyet hétfőn tett közzé honlapján a szaktárca.
 
"A 2005-ben bevezetett kétszintű érettségi rendszer segítségével lehetőségük van a diákoknak a korábbiaktól eltérően - ahol külön kellett érettségi- és külön egyetemenként, főiskolánként eltérő felvételi vizsgát tenni - egy egységes követelményrendszer alapján megmérettetni az egyetemi és főiskolai felvételik során. E rendszerben az érettségi vizsga eredményei alapján számolják ki a felvételi pontokat, tehát csak egyszer kell vizsgázniuk" - tette hozzá a miniszter.