Mai mesékkel a fiatalokért
Mi a célja a Mai Mesék Konferenciának?
Munkánk során számos alkalommal kerültünk vitába egymás között és szülőkkel, pedagógusokkal is, hogy milyen típusú történeteket kell vagy lehet fiataloknak elmesélni és újraalkotni velük. Huszonéves tapasztalatunk alapján hisszük, hogy a világ közös felfedezéséhez - mely színházi nevelési munkánk alapvető célja - leginkább olyan történetekhez érdemes nyúlni, melyek a minket körülvevő emberi, társadalmi problémákra reflektálnak. A valóságot, mint minden művészeti ágban, metaforikusan képezi le, ezzel segít megérteni, analizálni azt. A konferencián arra keressük a választ, hogy mely mesék hogyan segítik a világban és a magunkban való tájékozódást, milyen módszerekkel érdemes feldolgozni, analizálni és újrafogalmazni ezeket a történeteket fiatalokkal, és a gyermek - és ifjúsági színház milyen hatásokat, változásokat képes előidézni a nézőben, résztvevőben.
Pontosan milyen korosztály a célközönségük?
Előadásaink alkalmával a színház eszköztárának felhasználásával 1-12. osztályos gyerekekkel, fiatalokkal gondolkodunk együtt aktuális társadalmi problémákról, tabutémákról, örök emberi kérdésekről. A programjainkon résztvevő fiatalokat arra ösztönözzük, hogy színházi eszközöket, munkaformákat használva, gyakran szerepbe bújva, megélt tudást szerezzenek az előadás által középpontba állított problémakörről.
Célunk, hogy cselekvő, a világ és a társadalom kérdéseire érzékenyen reagáló, a kommunikációt gazdagon használó, differenciáltan gondolkodó, a demokratikus folyamatokat előmozdítani tudó generációk nőjenek fel a mi munkánknak is köszönhetően.
Milyen koncepció alapján épül fel a Mai Mesék konferencia programja?
A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ életében meghatározó pillanat volt, amikor akkori kollégánk, Bethlenfalvy Ádám kétéves birminghami munkájából hazatérve megosztotta velünk a Big Brum TIE Companynál szerzett tapasztalatait a színházi nevelésről. Ennek kapcsán találkoztunk Edward Bond, kortárs angol drámaíró műveivel először. Számos darabja kifejezetten fiatalok számára íródott, melyek első ránézésre bonyolultnak, nehezen értelmezhetőnek, extrémnek tűnnek. Színházelméletével ismerkedve, darabjait tüzetesebben vizsgálva és kipróbálva ráébredtünk azonban, hogy a világról ezek az extremitások sokkal többet mondanak a fiatalok számára is, mint az egyszerűbb, tanulságos történetek.
Konferenciánk egyik apropója, hogy a Bonddal közösen dolgozó rendezőt, Chris Coopert sikerült megnyernünk A széttört tál című előadás létrehozására, mely a szerző egyik legújabb munkája. Ennek bemutatójával indul a konferencia, s vendégünk lesz valamennyi alkotó, maga a drámaíró is.
Milyen típusú programokkal találkozhatnak az érdeklődők?
Színházi és színházi nevelési előadásokat hívtunk meg, melyek különböző módon, de a választott összetett történetre építve komplex problémákkal szembesítik a néző vagy résztvevő fiatalokat. Ezekhez kapcsolódó beszélgetések, viták során nyerhetünk betekintést az alkotói és gondolkodási folyamatba, mely a próbákat irányította. Érdekesség lehet, hogy a Chris Cooper által rendezett Bond-előadás bemutatása másnapján a szerző tart nyílt próbát a színészekkel, mely során a drámaíró által választott jeleneten fog dolgozni a színészekkel, ami bepillantást enged Bond gondolkodásába, színházelméleti alapvetéseibe is.
Az előadások alkotói workshopjaikon gyakorlatban is megmutatják munkájuk fontos és adaptálható szegmenseit. Elméleti szakembereket (pszichológus, pedagógus, színházi nevelési szakember) pedig arra kértünk, hogy mindezen színházi és nevelési folyamatok hatásáról, elméleti hátteréről beszéljenek, mely előadások - reményeink szerint - továbbvivő párbeszédekké nemesülhetnek.
Edward Bond A széttört tál című munkája nyitja a fesztivált, amelyben asszisztensként működik közre. Hogyan foglalná össze az előadás célkitűzését?
A széttört tál az elképzelt jövőben játszódik, apokaliptikus hangulatban kutatja a képzelet, fantázia és a kreativitás viszonyát a valósággal és a túléléssel. Elementáris erővel mutatja be a félelem hatását a saját helyzetünk és világunk megértésére. A 10-13 éveseknek szóló előadás végkicsengése alapvetően optimista, hiszen a főszereplő lány a képzeletét használva túljut a tehetetlenségen, cselekvővé válik, mely reményt ad a túlélésre. A résztvevő fiatalokkal a megismerés, a valóság és a képzelet kölcsönhatásait kutatjuk.