Máig népszerű Európa legrégibb fogaskerekűje

Kultpol

Az 1889-ben megépített vasút mozgalmas éveket tudhat maga mögött. Az építők már a tervezésnél a szomszédos területek birtoklóinak aggályoskodásába ütköztek. A Fiecht kolostor pártfogásának köszönhetően azonban mégis megvalósulhatott a projekt, és 300 munkás 8 hónapon át tartó munkájának eredményeként 1889. június 6-án ünnepélyesen megnyithatták Tirol első hegyi vasútját.

Az első világháború és a gazdasági világválság is megkárosította a vasutat. 1933-ban pedig a Német Birodalomnak Ausztriával szemben bevezetett új szabálya is, amely szerint minden német állampolgárnak 1000 birodalmi márkát kellett fizetnie, ha osztrák területre akart lépni. Ez szinte teljesen leállította a turistaforgalmat.

A második világháborúban a vasút nagy szolgálatot tett a  náci rezsimnek, hiszen segítségével nagyszabású áruszállítást végeztek. 1944-ben pedig összesen 141 ezer embert szállított, ami történetének legnagyobb teljesítménye. Emellett a bombázások menekültjeit és a háború szempontjából fontos gyárakat is ellátta.

A következő évtizedekben a vasútvonal folyamatosan veszített jelentőségéből. 1978-ban Wolfgang Holub vezetésével létrehozták a Mentsük meg az acheni-tavi vasutat! elnevezésű egyesületet. 1989-ben, fennállásának 100. évfordulóján azt is ünnepelhették, hogy az utasok száma ismét elérte a 100 ezer főt.