A fesztivál nyitófilmje az Én vagyok a te embered (Ich bin Dein Mensch) című német romantikus sci-fi vígjáték, mely Alma és Tom, a humanoid robot egymásra hangolódásáról szól, és hol kacagtató, hol megrendítő módon feszegeti az örök kérdést: mi tesz bennünket emberré? Maria Schrader (Másik út) filmjének női főszereplője, Maren Eggert Ezüst Medvét nyert, csakúgy, mint Christian Petzold a titokzatos női vízi szellem mítoszát újraértelmező Hableány (Undine) című filmjének főszereplőnője. Paula Beer emellett tavaly FIPRESCI-díjat és Európai Filmdíjat is kapott.
Daniel Brühl (Good bye, Lenin!) rendezői bemutatkozása, A saját lifttel a pokolba (Nebenan) forgatókönyvét Daniel Kehlmann írta Brühl ötlete alapján. A tragikomikus lélektani filmben két férfi (Daniel Brühl, Peter Kurth) egyre feszültebbé váló kocsmai beszélgetése végül sorsfordítónak bizonyul. Az Erich Kästner regényén alapuló Fabian – A vég kezdete (Fabian oder der Gang vor die Hunde) az 1930-as évek Berlinének dekadens közegében játszódik. Fabian kispénzű reklámszövegíró, s éjszakáit kétes hírű intézményekben tölti. Egy nap találkozik Corneliával, akinek sikerül megrendítenie a fiatalember alapvető cinizmusát.
A 2021-es Osztrák Filmdíjon több elismerést is nyert Hochwald megrendítő alkotás gyászról, bezártságról, kirekesztésről, míg a Német Forgatókönyv-díjat nyert Idegen (Exil) a Németországban élő, koszovói albán Xhafer sorsán keresztül lenyűgöző thriller a paranoiáról és az identitásról. Fekete, szürreális alkotás a műfaji filmek felhangjaival és sajátos humorral.
Az idei Max Ophüls Preis Filmfesztiválon a legjobb rendezés díjával elismert A tanár (Fuchs im Bau) című filmben, amikor Fuchs tanítani kezd a börtöniskolában, az egyik elítélt lány magánzárkába kerül. Fuchs fokozatosan elnyeri az introvertált lány bizalmát, de közben a saját múltjából is felszínre törnek a traumák. Ugyanezen a fesztiválon közönségdíjat nyert a Dear Future Children című dokumentumfilm, mely három fiatal aktivista lányt mutat be, akik a frontvonalon harcolnak Chilében, Hongkongban és Ugandában egy igazságosabb társadalomért.
Az Arthur & Claire című osztrák tragikomédiában a halálos beteg Arthur (Josef Hader) Amszterdamba megy, hogy saját akaratából búcsúzzon el az élettől, ám a szállodában egy fiatal holland nő túl nagy zajt csap a szomszédban. Végül együtt járják be az éjszakai Amszterdamot. A film az élet súlyos kérdéseit a fekete humor és az irónia szűrőjén át láttatja.
A Lány a Tűparkból (Platzspitzbaby) című filmben, miután a dílerek és drogosok hírhedt találkozóhelyét Zürichben felszámolják, a tizenegy éves Mia és édesanyja vidékre költözik. Édesanyja függősége miatt Mia gyakran fantáziavilágba menekül, és egy gyermekbanda tagja lesz, amely lassan a pótcsaládjává válik. Sarah Spale játékát az idei svájci filmdíjon a legjobb színésznőnek járó díjjal méltatták.
Svájc idei Oscar-nevezettjében, a többszörösen díjnyertes Húgocskám (Schwesterlein)című drámában Lisa elhanyagolja munkáját és családját, hogy önfeláldozóan gondoskodjon beteg ikertestvéréről, Svenről. Mindkettejük lételeme a színház, úgy érzik, nem élhetnek a színpad és egymás nélkül sem. Az Irány Moszkva! (Moskau Einfach) című svájci film történelmi pillanatkép, vígjáték, finom romantika és színházi szatíra is egyben.
Október 7-–17. között a Művész moziban, majd október 9-étől 13-áig Debrecenben, október 20–24. között Pécsett, október 25–29. között pedig Szegeden vetítik majd a filmeket. Október 18. és 26. között országosan a Művész Távmoziban lesznek elérhetők az alkotások. A jegyek elővételben már szeptember 30-tól kaphatók.
Nyitókép: Én vagyok a te embered (Ich bin Dein Mensch), © Majestic/Christine Fenzl