Szaffitól Szélestenyerű Fejenagyig: 13 színházi előadás forradalomhoz

Színházi ajánlónkban szerte az országból olyan előadásokat ajánlunk, amelyek által méltóan emlékezhetünk az 1848/1849-es forradalom és szabadságharcra – nem csupán március 15-én.

Barátomhoz

Krasznai Vilmos és Liber Ágoston a Barátomhoz című produkcióban
Krasznai Vilmos és Liber Ágoston a Barátomhoz című produkcióban

A lehetetlent kísérti a vállalkozás: színpadi produkció készítését egy levelezésből, ez esetben Arany János és Petőfi Sándor levelezéséből. A végeredmény egy verses és zenés, bensőséges és humoros párbeszéd, amelyben megjelenik magánélet, politika, pénz, közélet és – stílszerűen – a költészet megreformálásának nagyratörő víziói.

Részletek az előadásról az Átrium honlapján. Március 15-én az előadás után magyarpalatkai, kalotaszegi, széki zenékkel ingyenes táncház lesz az Átrium Bisztróban.

Egy magyar nábob

Jókai Mór regényének a reformkor ad kulisszát, a szerelmi szálat sem nélkülöző történelmi tabló főbb szereplőit valós személyekről mintázta. A főszereplő, Kárpáthy János (modellje Wenckheim József Antal volt) a régi magyar nemességet képviseli, aki a társadalmi osztályához tartozó negatív sztereotípiáktól megtisztul, és olyan példaképpé válik, mint a korszellemet és a hazafiasságot megszemélyesítő István gróf és Miklós báró, akiket Széchenyi és Wesselényi ihletett.

További információ az előadásról a Győri Nemzeti Színház honlapján található. A regény a Magyar Elektronikus Könyvtárban olvasható el.

A helység kalapácsa

Jelenet a Nemzeti Színház és a Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház A helység kalapácsa című előadásából.  Fotó: MTI/MTVA / Kiss Gábor
Jelenet a Nemzeti Színház és a Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház A helység kalapácsa című előadásából. Fotó: Kiss Gábor / MTI/MTVA

Petőfi Sándor 1844-es műve alighanem rekordernek számított a maga korában: augusztustól októberig, azaz néhány hét alatt jutott el az ötlettől a kiadásig. Ez volt a költő első nyomtatásban megjelent műve, a vígeposz a magyar romantika kedvelt műfajának tökéletes stílusparódiáját adja. Kocsmától templomig, szerelemtől verekedésig feszülnek az ellentétek és érik egymást a túlzások. Tökéletes alapanyag arra, hogy egyszemélyes és teljes társulatos, prózában elmesélt és zenés kísérettel produkció készüljön belőle, amelyet az előadók egy életen át játszhatnak.

A hóhér kötele

Petőfi Sándor egyetlen, igen sötét hangulatú regénye először 1846-ban jelent meg. Egyik hőse Andorlaki Máté, akiről épp az esküvő napján árulja el a féltékeny barát, Ternyei Boldizsár, hogy szeretőjétől gyereke született. A lakodalmat mégis megtartják: a gazdag és szerelmes Ternyei veszi el a megszégyenült Rózát. Azonban a fiatal nő bánatában öngyilkos lesz, ami elindítja a bosszúspirált, amelyben a két férfi egymás iránti gyűlölete egyre magasabb lángra kap, ám a kettejük közötti leszámolásban kizárólag ártatlan családtagok lesznek az áldozatok.

Az előadás az Újszínházban látható, a regény a Magyar Elektronikus Könyvtárban olvasható el.

János vitéz

A főhős juhászbojtárnak a szerelmet és a felemelkedést nem adják ingyen, próbák hosszú sorát kell kiállnia, míg Kukorica Jancsiból János vitéz, majd Tündérország királya lesz, ahol elnyerheti Iluskája kezét. Petőfi Sándor 1844-es elbeszélő költeményében a falu valósága keveredik népmesei motívumokkal és kitalált lényekkel, ráadásul a címszereplő alakjában igazi eszményképet alkot, így aztán remek lehetőséget kínál arra, hogy kisebbeknek és nagyobbaknak szóló előadások is készülhessenek belőle.

Az előadás megtalálható a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház, valamint a Nemzeti Színház repertoárjában. Petőfi Sándor elbeszélő költeménye a Magyar Elektronikus Könyvtárban olvasható el.

A kőszívű ember fiai

A köszívű ember fiai
Jelenet A kőszívű ember fiai székesfehérvári előadásából

Három fiú és a haza sorsa egy végrendelet és a történelem árnyékában, azaz családtörténetbe ágyazott nemzeti sorskérdések a Baradlay família, apa, anya és a három fiú válasz(tás)ain keresztül tematizálva – Jókai Mór 1869-es regényének az 1848–1849-es forradalom és szabadságharc, illetve az azt követő megtorlás eseményei adnak térben és időben is kiterjedt hátteret. Természetesen ehhez is volt a valóságból vett inspirációja, nem kevés saját élménye. A nagyszabás, a fordulatok, a plasztikus karakterek, az emberi és hazafias értelemben is magasztos erények tökéletes prózai és zenés színpadi alapanyagot kínálnak, amellyel többen is élnek.

A regényből készült prózai adaptációt a székesfehérvári Vörösmarty Színházban és az Újszínházban, míg a Kőszívű című musicalt szerte az országban láthatják a nézők. Jókai Mór regénye a Magyar Elektronikus Könyvtárban olvasható el.

Szaffi

A 18. század, a törököket váltó osztrák uralom csak „fedősztori”, Jókai ebben a regényében is 1848–1849-et dolgozza fel, ezúttal azt, mi várt a hazatérő emigránsokra. A bácskai földesúr fiából a cigányok bárója lesz, és megtalálja az apja által elrejtett mérhetetlen kincsen kívül a boldogságot is egy gyönyörű török lány oldalán. Röviden ennyi a maga korában is népszerű A cigánybáró című 1885-ös Jókai-kisregény története, amelyet a Strauss-operett tett még ismertebbé, Dargay Attila Szaffi című rajzfilmje új olvasókat szerzett neki, a musical által a 21. században is tovább él a mese.

A musicalről a Győri Nemzeti Színház honlapján lehet tájékozódni. Jókai Mór kisregénye a Magyar Elektronikus Könyvtárban olvasható el. 

A tizenötödik

Jelenet a Madách Színház A tizenötödik című előadásából. Fotó: Jardek Szabina

A musical Kazinczy Lajosról, Kazinczy Ferenc legkisebb fiáról szól, aki szerelmes, bohém, szegény és céltalan ifjúból 1848–1849-ben honvédtiszt, sőt egy napra a Magyar Honvédség utolsó főparancsnoka lett. A szabadságharc leverése után ő is az aradi várban lett Haynau foglya. A történelmi tényekre épülő, de fiktív elemeket, valamint Petőfi-, Kazinczy-, Csokonai- és Tompa-verseket is tartalmazó darab az ítéletre várakozás pillanatát ragadja meg. 

Az előadást a Madách Színházban lehet megnézni. A főszerepet alakító Borbély Richárddal készített interjúnk itt olvasható el.

Ez is érdekelheti

Milyen lehet Kazinczy Ferenc fiaként felnőni?

A Madách Színház A tizenötödik című musicaljében végigkísérhetjük az elfelejtett aradi vértanú, Kazinczy Lajos személyiségfejlődési történetét a bátortalan, fiatal fiútól egészen a Magyar Honvédség csapatainak bátor és határozott vezetőjéig. A címszerepet alakító Borbély Richárd és Kozma-Vízkeleti Dániel család-pszichoterapeuta, klinikai szakpszichológus is kifejtette meglátásait a tizenötödik vértanú tekervényes életútja kapcsán.

„Lehet velem számolni a zenés színházon kívül is” – Beszélgetés Borbély Richárd színművésszel

Kazinczy Lajos, az 1848–49-es forradalom mártírja, a bohémből a hazáért életét adó hadvezérré váló fiatalember. Kovács Karcsi, a látszólag unott, a csajok és némiképp a politika iránt érdeklődő 20. század végi matekzseni. Tiszta morál és mocskos idők. A tizenötödik és A besúgó. A musical és a sorozat metszetében pedig Borbély Richárd.

Jókai Mór az adókkal is viccelt

Jókai meseszövő fantáziája és festői leírásai révén vált népszerűvé. Az írófejedelem életműve legfontosabb részének nem a regényeit tekintette, kortársai azonban az ő kiváló humorát is számontartották.

Jókai mesés vagyonáról is vaskos regényeket lehetne írni

Mikszáth szerint Jókai annyi váltót írt alá, hogy „csak az nem iratott vele, aki nem akart”. De mégis mennyi pénzt keresett az írófejedelem?