Ebben a hónapban két premierrel készül az Örkény: március 24-én a Jelenetek a bábuk életéből című Ingmar Bergman-film színpadi adaptációja, március 25-én pedig a Szabó Magda regényéből készült Az ajtó – Szeredás Emerenc emlékkoncert című előadás debütál a Madách téri színházban.

Március 25-én kerül sor az Örkény Színház legújabb nagyszínpadi bemutatójára: Szabó Magda Az ajtó című regényét Gáspár Ildikó különleges, koncertszínházi formában viszi színre.

A produkcióról a rendező a színháznak adott interjújában elmondta: „Szabó Magda életművét csak részleteiben ismerem. A regényt is csak a Szabó István-féle film után olvastam el, de már akkor is azt láttam meg benne, hogy Emerenc szerepe mintha Pogány Juditnak íródott volna, Magdáé pedig Szandtner Annának. Nem a regény népszerűsége, hanem a színész volt a kiindulópontom.”

A produkció zenei szövetét Matisz Flóra Lili szerezte. Az előadás látványvilágát két nagyon erős szimbólum határozza meg: egyrészt a Colosseum, amelyben Antal Csaba díszlettervező Szabó Magda mitológia iránti érdeklődését öntötte formába, másrészt a fémes repülő csészealj, amely Emerenc alakjának idegenségére utal. Szabados Luca jelmezei ez utóbbira játszanak rá, ezek kiindulópontját a hatvanas–hetvenes évek úgynevezett „space age” divatirányzata képezte.

A Jelenetek a bábuk életéből című előadást Ördög Tamás, a Dollár Papa Gyermekei társulat rendezője viszi színre. Az Ingmar Bergman filmjéből készült adaptáció Katarina és Peter látszólag átlagos házaséletét helyezi a középpontba. A történet során azonban kiderül, a felszín alatt pokoli vágyak hajtják a főszereplőket. Az előadás a Dollár Papa Gyermekeitől megszokott intim és közvetlen formában vizsgálja a hétköznapoktól megcsömörlött viszonyokat.

„Rendezőként, színészként és nézőként egyaránt fontos, hogy megértsük ezeket az embereket. Ezeknél a karaktereknél ezt tényleg fontos hangsúlyozni, hogy csak szeretettel lehet hozzájuk nyúlni, mert különben nagyon egyszerű lenne megcímkézni őket – ahogy egyébként az életben is nagyon könnyű megbélyegezni embereket: ez egy szörnyeteg, ez egy rossz anya, egy rossz férj, ez nem tudja megélni a nőiességét, a férfiasságát.

Fel kell fejtenünk, hogy ezek mögött milyen, akár gyerekkorig visszamenő traumák vannak, és ha megismerünk valakit, azt reményeim szerint meg is szeretjük, mert megértjük a motivációit. Mondhatjuk, hogy egy házaspár pokoljárását látjuk, de közben rengeteg abszurd humor van benne, és általa nagyító alá kerül a saját és a környezetünkben lévő párkapcsolat is. Itt most jó értelemben vagyunk rákényszerítve, hogy végignézzük és végigbeszéljük ezt a helyzetet” – nyilatkozta a színháznak adott interjújában Ördög Tamás.

Nyitókép: Az ajtó. Fotó: Horváth Judit