2417acb7-71aa-4004-a768-2e9384456c39.jpg

Meghalt Elek Judit filmrendező

Hosszas betegség után október elsején elhunyt Elek Judit Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, aki november 10-én lett volna 88 éves. Fia, Berger László operatőr-producer személyes sorokkal búcsúzott el édesanyjától.

Ma elhunyt Elek Judit, szinte egy időben azzal, hogy ma este Párizsban a tiszteletére tartott díszvetítésen levetítik a Meddig él az ember? című Locarnói nagydíjas filmjét 1967-ből. Fia, Berger László operatőr-producer személyes  búcsúsorait szó szerint közöljük:

„1945-ben, az akkor nyolcéves Jutka túlélte a Budapesti gettót, és már a Színház- és Filmművészeti Főiskolán írta meg az Árvácska című, Radványi Géza által megvalósított filmforgatókönyvében, hogyan vált ő is pontosan ugyanolyan elveszett, kihasznált gyermekké, mint Móricz főhőse. A legendás Máriássy-osztályba járt többek között Huszárik Zoltánnal, Szabó Istvánnal, Kézdi-Kovács Zsolttal, későbbi férjével, akinek több mint fél évszázadig volt társa. Mivel neki, mint lánynak csak dramaturg diplomát akartak adni, híradózni kezdett és Alapító tagja lett a Balázs Béla Stúdiónak.

1962-ben első dokumentumfilmje, a Meddig él az ember bekerült a cannes-i versenybe. Ezután kapott lehetőséget a Sziget a szárazföldön című játékfilmre, amelyet Mándy Ivánnal írt és 69-ben Cannes-ban mutattak be nagy sikerrel a Kritikusok Hetén. A szokatlan szereposztásban kirívóan zseniális Kiss Manyi hattyúdalának volt némi hazai sikere, de ez eltörpült az államilag szponzorált támadó kritikák mellett, amelyek azt találgatták, hogy Elek Judit miért készít dokumentumfilmes módszerekkel játékfilmet.

A 70-es években több olyan dokumentumfilmet is csinált bányász közösségekről, amelyek tananyaggá váltak a világ számos táján, mert a szereplők nyíltsága és naivitása révén olyan meztelenül ábrázolta társadalmukat, amely drámai intimitás valóságra gyakorolt hatása már szinte elviselhetetlen nyomást fejtett ki a szereplőkre.

A magyar közönség szerette ezeket a filmeket, de hamar megfosztották őket tőlük, a hatalom betiltotta, elhalasztotta a bemutatókat és ijedtségében lehúzó kritikákat jelentetett meg. Amikor a hetvenes évek végén Elek Juditot visszaengedték a játékfilmezéshez, nem változtatott a módszerein, és brutális őszinteséggel ábrázolta a saját életének aktuális, legintimebb folyamatait a Majd holnap című filmben, amely 78-ban Locarnóban díjat nyert, de a hazai siker csak a szakmán belül és a szűk kör számára volt evidens, az itthoni kritikák ismét ennek az ellenkezőjéről árulkodtak.

Az 1980-ban készült Vizsgálat Martinovics Ignác szászvári apát és társai ügyében, a jakobinusok forradalmának bukása utáni vallatás akkori magyar valóságára rímelő részleteibe vezetett be. Ugyan tévéfilmként készült, de fesztiválokon vetített játékfilmmé avanzsált a mű aktualitása és komolysága miatt, nem utolsósorban mert a hazai ellenzék meghatározó szereplőit vonultatta fel fontos szerepekben. Következő játékfilmje ugyanennek a kíméletlenül lemeztelenítő stílusnak a jegyében, a szabadságharc leverése után Petőfi özvegyének klausztrofobikus kapcsolatáról szóló Mária nap az 1984-es cannes-i versenyben került bemutatásra, ahonnan még a tengerentúli forgalmazás is felkapta. Ebben az évben kapta meg a francia Irodalom és Művészetek Rendjének lovagkeresztjét.

A 80-as évek végén csinálta meg a Tutajosokat, a tiszaeszlári vérvád peranyagából született nagyszabású nemzetközi filmet, ami aztán történelmi tananyaggá vált a világ egyetemein, miközben Magyarországon többször halálosan megfenyegették. Színházban is rendezett, például Széchenyiről, de ezt is felvette videóra és filmet csinált belőle.

A kilencvenes években óriási sikerrel tért vissza a dokumentumfilmhez, amikor Elie Wieselt és barátait elvitte Erdélybe és Auschwitzba a Holokauszt kapcsán.  Egy mélyen személyes filmet készített, ami aztán egy nagyon széles réteghez jutott el. Az egész világon nézték, nézik a mai napig és nagyra értékelik Elie Wiesel üzenetét, a Mondani a mondhatatlant, amit magyarul Fodor Tamás, franciául Jean-Hugues Anglade és angolul William Hurt tolmácsolt.

A saját regényéből megfilmesített Ébredés már a Tutajosokban is érezhető eltávolodását mutatta be dokumentarista módszerekkel, de közben megint fontos szerepet osztott egy amatőr szereplőre, aki az önéletrajzi történet főhősét játszhatta el. Férjével, Kézdi-Kovács Zsolttal létrehozták a Dánielfilm Stúdiót, ahol további dokumentumfilmeket készítettek, valamint két utolsó játékfilmjét, a Hét nyolcadik napja  címűt, és a Visszatérés/Retrace-t. Utolsó filmes munkáját a És a halottak újra énekelnek című koncertfilmet az kipusztított erdélyi zsidók hátrahagyott kottáiból építette fel.

A fesztiváldíjak és állami kitüntetések elismerése után az utóbbi években számos retrospektív vetítésen szerepelnek újra a filmjei a világ legfontosabb vetítőtermeiben. Franciaországban ebben a hónapban adták ki 17 filmjéből álló díszdobozban a teljes munkásságát. A párizsi Cinema Du Réel fesztivál nagy sikerű retrospektívval ünnepel ezekben a napokban. 

Meghatározó egyéniségek voltak barátai és alkotótársai, így az írók közül Mándy Iván, Nádas Péter, Mészöly Miklós, Pethő György, Bereményi Géza, Szilágyi István. Operatőrként Ragályi Elemérnek kiemelkedően nagy szerep jutott az életműben, de Balog Gábor, Halász Gábor, Jancsó Nyika, Zöldi István, Pintér Georg, és fia Berger László is felelősek képi világáért.

Kiemelkedő zeneszerzőkkel dolgozott együtt Vujicsis Tihamér, Cseh Tamás, Kurtág György, Melis László személyében. Állandó szereplői és barátai közül ki kell emelni Fodor Tamást, aki társulatvezetőként és színészként is maradandót alkotott.”

Elek Judit és Kézdi-Kovács Zsolt hagyatékát egyetlen fiuk, Berger László operatőr-producer kezeli.

Életrajz

1937-ben született Budapesten. 1956-1961 között a budapesti Filmművészeti Főiskola, Máriássy Félix vezette rendezői osztályban tanult. Pályáját játékfilmek asszisztenseként, dramaturgjaként és híradó-rendezőként kezdte. Főiskolai hallgató kora óta ír forgatókönyveket, többek között Móricz Zsigmond Árvácska című kisregényéből 1958-ban (rendező: Ranódi László). 1963 óta, mint filmrendező, 1992 óta, mint producer is dolgozik. 1994 óta a férjével, Kézdi-Kovács Zsolt filmrendezővel közösen alapított Dánielfilm Stúdió Kft. ügyvezető igazgatója. Alapító tagja a Balázs Béla Stúdiónak (1959) és az Európai Film Akadémiának is (1988).

Kitüntetések:

1986 Balázs Béla díj

1986 A francia Irodalom és Művészetek Rend lovagi fokozata

2006 Magyar Köztársasági Érdemrend Tiszti Keresztje

2008 Kossuth-díj

2009 Magyar Mozgókép Mestere cím tulajdonosa

2018 Magyar Filmkritikusok Életműdíja

2024 Emléktábla - La Cinématheque française, Párizs, Franciaország - A plakettet beépítették a Cinématheque francaise új épületének hosszanti falára

2024 Életműdíj - Ceau Cinema! Film Festival - Temesvár - Románia

2024 Életműdíj - Nemzeti Filmintézet - Magyarország

Ez is érdekelheti

Meghalt Claudia Cardinale

Nyolcvanhét éves korában elhunyt kedden Claudia Cardinale francia-olasz színésznő, a hatvanas-hetvenes évek egyik legnépszerűbb filmcsillaga – közölte ügynöke szeptember 23-án az AFP francia hírügynökséggel.

Elhunyt Varga Zoltán színművész

A Miskolci Nemzeti Színház Facebook-posztban adta hírül, hogy elhunyt Varga Zoltán színművész, a színház társulatának egykori tagja.

Meghalt Sajdik Ferenc grafikusművész, karikaturista

Életének kilencvenhatodik évében, vasárnap elhunyt Sajdik Ferenc Kossuth-díjjal és a Nemzet Művésze címmel kitüntetett grafikusművész, karikaturista – közölte honlapján a Magyar Művészeti Akadémia (MMA).