Az Orloj kalendáriumának az év hónapjait ábrázoló képeit Josef Mánes festette 1866-ban, az toronyóra akkori felújításakor. 1882 óta azonban a toronyórán csak a képek másolatai láthatók. A rendkívül értékes eredeti művet ugyanis múzeumban helyezték el, hogy megvédjék az időjárás viszontagságaitól. A kalendárium mostani felújított változatát Stanislav Jircík festő és restaurátor készítette 2018-ban.
A Régi Prágáért Klub tagjai azonban rájöttek arra, hogy az új kalendárium portréi nem tükrözik hűen a Josef Mánes által a megfestett képeket,
ezért az év elején tiltakozást nyújtottak be az országos műemlékvédelmi hivatalnál, amely egyebek között a cseh kulturális minisztérium ellenőrző szerve.
A hivatal megvizsgálta és összevetette az eredeti kalendáriumot a felújított változattal, és igazat adott a hagyományőrzőknek. A most nyilvánosságra hozott felvételek egyértelműen bizonyítják, hogy
az új képek számos részletben eltérnek az eredetiektől,
ráadásul Stanislav Jircík néhány arcképet jelentősen módosított, s ma élő személyek arcát kölcsönözte nekik. A festő azzal védekezik, hogy a szerződés szerint egy „technológiai másolat” elkészítésére kapott megbízatást, ami nem jelenti az eredeti képek teljesen hű másolatát.
A műemlékvédelmi hivatal szakértői arra a következtetésre jutottak, hogy az ügyben minden érintett fél, a festő, a város és a műemlékvédelem is hibázott. A festő azzal, hogy jelentősen eltért az eredeti műtől, míg a város és a műemlékvédelem azzal, hogy a restaurálási munkálatokat nem ellenőrizték megfelelően. Büntetést végül senki nem kap, de a városi tanács bejelentette, hogy rövidesen pályázatot hirdet egy új felújításra, s annak elkészülte után a sok kritikát kiváltó mostani kalendáriumot lecseréli.
Nyitókép: az Orloj naptári számlapjának leszerelése a felújítás kezdetén 2017-ben. Fotó: AFP/Michal Cizek