Megnyílnak a középkori olasz csatornák
A mérnökök idén nyáron kezdik el a Lago Maggiore déli partjain ma is meglévő, Sesto Calende és Somma Lombardo közti nyolc kilométeres csatornahálózat felmérését és megtisztítását. A feladatért felelős Navigli Lombardi cég vezetője, Alessandro Meinardi szerint a projekt első szakaszának célja, hogy teljes egészében hajózhatóvá tegyék a XIV. században közel 140 kilométeres vízi utat Locarno és Milánó között.
A helyreállított hálózat végül a Pó folyóig is eljut majd, így a hajóra szálló turisták Velence, Padova, Piacenza Cremona és Ferrara felé is elindulhatnak majd. Míg ezt az útvonalat a középkorban kereskedelemi szállítmányozásra használták, most az olasz reneszánsz tájon suhanhatnak majd a látogatók. A projekt a tervek szerint egymilliárd euróba kerül majd.
A milánói csatornahálózat első szakaszait a XII. században, bencés és ciszterci szerzetesek irányításával alkották meg, míg későbbi tervezésében a reneszánsz géniusz, Leonardo da Vinci is részt vett. Ő akkor segített a vízi útvonal tervezésében és kivitelezésében, amikor befejezte Az utolsó vacsora freskóját a Santa Maria delle Grazie épületében. Francesco Rusconi Clerici milánói mérnök szerint az útvonal egyik szakaszát azért építették ki, hogy Milánóba szállíthassák a Candogliában bányászott márványt, amelynek segítségével 1386 után sikerült felépíteni a gótikus dómot.
Meinardi szerint a csatornák az 1930-as évekre kerültek kritikus állapotba, amikor a szárazföldi és közúti szállítás szinte teljesen felváltotta a vízi kereskedelmi útvonalat. Később egyesek szakaszokat földdel töltöttek fel, míg más szakaszai a különböző öntözések miatt épített gátak miatt száradtak ki. Egyes részeket később a turizmus miatt kitakarítottak: ez lett a sorsa a legrégibb, Naviglio Grande nevű szakasznak is, amelyet ma üzletek és kávézók szegélyeznek.