A Megmentett Művészet Múzeuma (Museo dell’Arte Salvata) a Diocletianus termáinak részét képező, Nyolcszögletű aula nevű kiállítóhelyen kapott otthont a Római Nemzeti Múzeum részlegeként.
Az új múzeumban néhány havonta cserélik a kiállított tárgyakat, így mód nyílik a visszakerülő régészeti leletek és művészeti alkotások folyamatos bemutatására.
Elsőként abból a 260 műtárgyból mutatnak be 100-at, amelyet a csendőrség műkincsvédelmi részlege tavaly decemberben szerzett vissza az Egyesült Államokból. A római múzeumban való bemutatás után a tárgyak átkerülnek a feltételezett származási térségükben lévő gyűjteményekbe, így például a közép-olaszországi Etruriába vagy a dél-olaszországi Magna Graeciába.
Az aulában elsőként kiállított tárgyak – köztük finom megmunkálású etruszk szobrok és impozáns festett cserépedények – illegális ásatásokból származnak, és csempészáruként kerültek külföldre, ahol múzeumokba, magángyűjteményekbe, aukciós házakhoz szóródtak szét.
A frissen visszaszerzett tárgyak jóval a római kor előtti időkből, az i. e. 8–7. századból származnak, sok közülük a jelenlegi Cerveteri környékéről, amely bővelkedik a virágzó etruszk civilizáció emlékeiben.
A tárlat egyik ékessége egy több mint egy méter magas, piros-fehérre festett cserépedény. A lovak és macskák képével díszített edény Polüphémosz, a félszemű emberevő lény megvakításának mitológiai jelenetét ábrázolja. Az edény díszítése arra utal, hogy az etruszk elit kétnyelvű volt, és rajongott a görög mítoszokért, azonosult a görög hősökkel.
Egyes esetekben a szakértők nem tudják megállapítani a régiségek pontos származási helyét, ami jelzi, hogy milyen kultúrtörténeti kárt okoz az illegális ásatás. Az ismeretlen fellelési helyű tárgyakat a feltételezett térségükben lévő múzeumok valamelyikébe juttatják vissza.
A nyitókiállítás október 15-ig látható, utána visszaszerzett régiségek újabb adagját teszik közszemlére Diocletianus császár egykori fürdőkomplexumának előcsarnokában.
Nyitókép: Museo Nazionale Romano