|
Móricz Zsigmond 2010-ben, Szilágyi Zsófia Júlia és Cséve Anna szerkesztésében közreadott 1924?1925-ös naplóiból B. Török Fruzsina alakított ki színműszerű montázst. A színpadra alkalmazó és előadó Koltai Róbert az értelmező hírül adás távolságtartását olykor a beleélő szerepjátszással váltja fel. Tartása inkább a kívülállóé, a közönséggel is ebből a pozícióból keresi sűrűn a kontaktust a Sanyi és Aranka Színház kicsiny termében. Amikor viszont néha leveszi szemüvegét, s mintegy önmaga lélekmélyére visszahúzódva, figyelmesen, reménytelenül és töredelmesen hallgatja a Molnár Piroska hangfelvétel-szavaiban megszólaló Jankát (vagy akár a Naplóktól független dokumentumoknak orgánumukat kölcsönző Kertész Pétert, Szirtes Balázst, Uri Istvánt), át-átlényegül a móriczi magándráma avatott, takarékos eszköztárú, meggyőző színészévé.
|
Koltai Róbert |
Az önimádó, munkamániás, érzelmileg döntésképtelen író, a hideg otthoni császárnőként regnáló kisszerű házastárs és a mórikálva kivárásra játszó harmadik szappanoperája. Móricz ? mint halljuk ? nem egészen elvi lehetőségként fontolgatta (illetve persze átvitten értette), hogy Jankát ? élete nőideálját, nagy szerelmét, sok-sok hősnőjének modelljét, a családi tűzhely őrét, a két évtizeden át meg nem csalt asszonyt ? meg kell ölnie, ha ki akar menekülni társa gyilkos akaratának szorongatásából. Ha nem akarja, hogy Janka végzetesen korlátozó szerelme ölje meg őt. Hiszen Janka nem csupán legjobb, mindenkori első kritikusa volt férje alkotásainak, hanem cenzora is, aki féktelen féltékenységgel viseltetett az írói hivatással (mindenekelőtt a ?kibeszéléssel?) szemben. E szembefeszülés, mely a legvadabb testi-lelki atrocitásokban ? vagy a békülés őrjöngéseiben ? robbant ki a két különböző nevelődésű, világlátású, kultúrájú, szexusú fél között, drámai voltában nemegyszer kivédhetetlenül nevetséges is.
|
A Búzakalász premierje (1924. január) táján, a Simonyiba való beleszerelmesedéskor kezdődő eseménysor indokolatlanul nyúlik messze túl a kétségtelen dramaturgiai csúcsponton, Janka halálán. A Mária-bálványozás zsákutcájához sokkal gyorsabban visszaérkezhetne a napló-önéletrajz. Az előadásmód (lényegében mindvégig: felolvasás, a szemelvények dátumának bemondásával) nyilván már kötött (bár bőségesen ismerünk naplókból lett színműveket, amelyek másképp oldották fel a megelevenítésnek a diárium-szövegből következő komoly tolmácsolási problémáit), viszont az egyszerűsített rádiójáték technikáját, bejátszási ritmusát még lehet és szükséges tökéletesíteni. Koltai Róbert a kifogásolható és a csak részben tisztázott mozzanatok ellenére szép opushoz, saját pályáján új állomáshoz érkezett. Midőn a Napló-szilánkok Móricza befejezésül ? minden tragédia, veszteség, boldogtalanság felett ? euforikusan világgá kiáltja, hogy számára az írásnál nincs semmi fontosabb, éltetőbb, akkor a színész félreérthetetlenül vallja ki: ő maga ugyancsak ezt gondolja a színházról, színjátszásról.