?Bárkivel előfordulhat, nálam sokkal nevesebb, elismertebb rendezőkkel is, hogy valamelyik tervük nem kap anyagi támogatást. Nekem az utolsó filmem, a Simon mágus után két tervem is született, mind a kettő nagyon jó visszajelzéseket kapott, és mind a kettőt én is nagyon imádtam, valahogy mégsem jött össze? ? mesélte Enyedi Ildikó. De az, hogy a következő tervekből sem lett semmi, már komolyan megviselte, és ahogy lenni szokott, magában kereste a hibát, és nem megfelelő emberekkel kötött szövetséget, ami megbillentette életét, több évet elvéve belőle. ?Az, hogy én itt ülök, Muhi András producernek köszönhető, aki rábeszélt egy rövidfilm elkészítésére, és tulajdonképpen ez volt az az út, amely visszahozott ebbe a terembe? ? mondta el Enyedi Ildikó.
Ez a film egyszer már összeállni látszott 2010-ben, a megvalósítás kapujában voltak, de csak mostanra értettem meg, ezekkel a szereplőkkel, stábtagokkal kellett megvalósulnia a filmnek ? mesélte Muhi András. Mécs Mónika társproducer pedig azt is elárulta, hogy a rendező vízióját igyekezett mindenben támogatni a forgatások során, ?voltak természetesen olyan esetek is, amikor nem értettünk egyet?.
?Manapság nagyon kevés olyan rendezővel találkozunk, aki ennyire nyitott, ennyire empatikus, ennyire tudja irányítani a színészeket, ellazít és próbál az én fejemmel létezni, engem kinyitni? ? mondott köszönetet Tenki Réka a sajtótájékoztatón. Nem csoda hát, ha Morcsányi Géza, a Magvető Kiadó korábbi vezetője is igent mondott a rendező felkérésére, pedig csak futólag ismerték egymást a Színház- és Filmművészeti Egyetemről. Érezte ugyanis, hogy nem rajta van a felelősség, így nyugodt szívvel vágott bele a fimkészítésbe, de azt nem gondolta, hogy ilyen jól fog kijönni a dologból.
De nem csak az ő kiválasztása volt kalandos. Először ugyanis nem a főszerepet, hanem a pszichológus karakterét osztották Borbély Alexandrára ? mesélte el korábban a színésznő a Kultúra.hu-nak. Látva azonban a végeredményt, nem bánjuk, hogy az első, főszerepre szóló meghallgatás bizonytalansága után dühében a tükör elé vonult, és gyakorolni kezdte, miként kommunikálhat csak a szemeivel, az arcával.
A Testről és lélekről című filmet február 10-én a 67. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál második napján mutatták be, majd ? a filmkritikusok nemzetközi szövetségének (FIPRESCI) díja, az ökumenikus zsűri díja és a Berliner Morgenpost című lap olvasói zsűrijének díja mellett ? a Berlinale záró napján, február 18-án a fesztivál nagydíját, az Arany Medvét is elhozta.
A Testről és lélekről egy vágóhíd gazdasági igazgatója és egy minőségellenőr ? egy középkorú férfi és egy fiatal nő ? kapcsolatát mutatja be. A két félénk, visszahúzódó személyiséget az köti össze, hogy ugyanazt a visszatérő álmot álmodják. Enyedi Ildikó alkotása az Inforg-M&M Film gyártásában, a Magyar Nemzeti Filmalap 420 millió forintos gyártási támogatásával készült. Producerei Mécs Mónika mellett Muhi András és Mesterházy Ernő, operatőre Herbai Máté. Főszereplője Borbély Alexandra, a budapesti Katona József Színház társulatának tagja és Morcsányi Géza, akinek ez az első színészi alakítása. A filmben látható többek között Békés Itala, Jordán Tamás, Mácsai Pál, Tenki Réka, Schneider Zoltán és Nagy Ervin is. Az Arany Medve-díjas alkotással nyitják meg február 26-án Budapesten a 3. Magyar Filmhetet, a magyar mozikban március 2-tól vetítik az alkotást.
Takács Erzsébet
Fotó: Csákvári Zsigmond