Megnyílt Mengyán András jubileumi kiállítása a Vasarely Múzeumban

Ünnepélyes keretek között megnyílt Mengyán András monografikus kiállítása, amelyet a művész nyolcvanadik születésnapja alkalmából rendeztek meg a Vasarely Múzeum Budapest kamaratermében. A jubileumi tárlat a sokoldalú képző- és iparművész utóbbi években készült kísérleteiből mutat be különleges válogatást. A május 11-ig látogatható tárlaton kívül a művész egyik alkotásával a múzeum emeleti kiállítótereiben megrendezett Képzene című kortárs nemzetközi kiállításon is találkozhatunk.

Mengyán András kiállítása. Fotó: Sulyok Miklós / Vasarely Múzeum Budapest
Mengyán András kiállítása. Fotó: Sulyok Miklós / Vasarely Múzeum Budapest

Mengyán András képzőművész, designer és professzor, a magyar képző- és iparművészet kiemelkedő alakja, 2024-ben elnyerte a Prima Primissima díjat. Az OSAS Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület alapítótagjaként rendszeresen kiállít a Vasarely Múzeumban. A geometri- kus absztrakció és a konstruktivizmus örökségét továbbgondolva egyaránt otthonosan mozog a festészet, a tárgyalkotás és a multimédiás installációk világában. 1968-ban az Iparművészeti Főiskolán fejezte be tanulmányait. A formatervezéssel való kapcsolata mindvégig megmaradt, de alkotói érdeklődése a képzőművészet felé fordult. Munkái konceptuális, geometrikus és sze- riális megközelítéssel születnek, egy sajátos rendszerszemléletbe ágyazva. Az 1980-as években Magyarországon és nemzetközi szinten is úttörő jelentőségű számítógépes műveket és environ- menteket alkotott. Innovatív módon egyesítette a fény, a hang, a film, a tükrök és huzalok által formált térélményt, aktívan bevonva a nézőt műveibe.

Az óbudai Vasarely Múzeum földszinti kamaratermében bemutatott tárlaton még a Mengyán művészetét jól ismerők számára is új dimenzókat nyitnak meg a fotolumineszcens festékek használatával az UV-fény hatására térbelivé váló geometriai formákból szőtt képek, a művész nagy méretű, egy egész termet betöltő lézerinstallációja pedig a közösségi befogadás élményét tartogatja a látogatóknak.

„A művész alkotásai felnyitják, megkerülik és cseppfolyóssá lényegítik át a fizikai környezetet. A mágikus erejű kompozíciók egy totális élmény részeseivé avatnak bennünket. Az emberi látást egy (ön)reflektív folyamatként tekintő munkák egyszerre szólnak az intellektushoz és az érzékszervekhez. Elgondolkodtatnak, gyönyörködtetnek, miközben különös érzékenységgel tárják fel az optikai ingerek gazdagságának a művészet eszköztárán keresztül megjeleníthető spektrumát” – írja Orosz Márton, a kiállítás kurátora Mengyán műveiről.

A Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület Képzene című kortárs nemzetközi kiállítása képek és hangok közötti át- hallások, átjárások, kapcsolatok sokféle lehetőségei közül mutat be olyanokat, melyekkel részben a konkrét művészetben találkozhatunk, részben pedig – a téma sajátossága miatt ‒ a műfaji ha- tárokon túllépő alkotásokban, illetve az ezektől a határoktól teljesen független interdiszciplináris vonatkozású kísérletekben jelennek meg.

A kiállítás célja nemcsak a különböző területek közötti kapcsolódás érzékeltetetése, hanem a felfedezés, az alkotásokat mozgató törvényszerűségek megismerése, végső soron a művészet közelebb hozása. A kiállítás kurátorai, Benedek Barna és Haász Katalin hálásak a zenészeknek, akik nyitottak voltak arra, hogy együttműködjenek a képzőművészekkel közös projektekben, vagy hogy önálló munkájuk során időnként képi kérdéseket is megfogalmazzanak, különösen azoknak az alkotóknak, akiknél a két terület szinte szétválaszthatatlan egymástól: pontosan az ilyen művészek újabb és újabb munkái miatt vált időszerűvé a kiállítás előkészítése és megvalósítása. A tárlat május 11-ig látogatható.

Ez is érdekelheti

Unod a decemberi hajtást? Mutatunk öt galériát, ahol kikapcsolhatsz!

Budapest galériái különösen erős, sokszor kockázatos, máskor intim és belső utazásokat kínáló kiállításokkal készültek a téli időszakra.

Hírmozaik – december 6.

Mikulástroli jár Budapesten, aukción bukkan fel egy Rippl-Rónai-festmény, Holtai Gábor thrillerét februártól vetítik – hírösszefoglalónk.

Hat kortárs művész, akinek az anyag nem eszköz, hanem gondolkodásmód

Az utóbbi évek izgalmas jelensége, hogy a kortárs képzőművészetben újra központi szerepet kapnak azok az anyagok, amelyeket évtizedeken át az iparművészethez soroltak: a kerámia, a textil, a bőr, a szálak.

Vibráló színekkel űzzük el a téli szürkeséget

13+1 olyan kiállítást ajánlunk, amelyek élénk színeikkel, mély gondolataikkal és változatos stílusukkal különösen üdítőek lehetnek a borús, hideg napokon.