A Meseautótól a Merkurig

Egyéb

Amint belépünk a múzeumba, rögtön szembe találkozunk a kiállítás legemblematikusabb tárgyával, a Trabanttal. ?Felnőtt egy generáció, amelynek tagjai már nem találkoztak ezzel az autócsodával, itt be lehet ülni, ki lehet próbálni? ? mondta el Négyesi Pál. Azt már Varga Orsolya jegyezte meg, hogy csak szervezett tárlatvezetésen engedi a kocsi kipróbálását, mivel félti a járgányt. A Papírjaguár körül 23 tabló mutatja be az autókereskedelem történetét a kezdetektől a rendszerváltásig. Négyesi Pál két különleges anekdotát is elmesélt. Az első az 1934-es Meseautó című mozi autószalonos epizódjáról szólt. Találós kérdése az volt: a jelenetet a kereskedésben vagy a Filmgyárban forgatták? Megadom a választ: természetesen utóbbi helyen a készítők felépítették a bolt hű mását. Viszont az építkezésben hiba történt, az eredetileg sarkon álló helyiségbe a filmben látott irányból nem tudtak volna bejutni a nézelődők. Külön kuriózumként említette meg, hogy a mesés autó később az eladásakor kapott újra ?reflektorfényt?, a kocsi adás-vételénél adócsalás és zsarolás is történt. A másik érdekesség Csermely Károlyhoz kapcsolódik, akinek nemrég került elő egy lomtalanításból az önéletrajza. Ez azért különleges ? tudtuk meg Négyesitől ? mert Csermely volt az egyik első magyar pilóta és autókereskedelmi dolgozó. Munkája így jelentős kordokumentum nemcsak a repülés, de a járműkereskedelem szempontjából is.

A kiállítás másik termében három installáción mutatják be, hol lehetett járművet vásárolni a vizsgált korban. Egyik sarokban egy század eleji autószalont jelenítettek meg, míg vele átellenben a Merkur prospektusait állították ki. Ezek mellett az Állami Áruház is helyet kapott, hiszen a szocializmusban itt lehetett motorkerékpárt és más gépeket vásárolni. Egy lelkes boltos kisasszony a kor három legjellemzőbb motorját kínálja eladásra: egy Danuviát, egy Berva robogót és egy Pannit. A Maróti-gyűjteményből kölcsönzött járgányok mellett különböző lemezgyári áruk is segítik feleleveníteni az áruház hangulatát.

A filmhíradó 1924-es svábhegyi rallyról és a nemzetközi BMW vásárról szóló riportjai segítenek megtapasztalni a két világháború közötti autós életet. Ezt mutatják be azok a témák is, amelyek szorosan kapcsolódnak a járműkereskedéshez. Szó esik arról, kikből lett értékesítő, hogyan működtek a reklámok a századelőn, és mi köze van a versenyeknek az eladásokhoz. ?A második világháború előtt a futamok reklámnak feleltek meg. Sokáig dicsekedtek az eredménnyel a szaksajtóban? ? fejtette ki Négyesi Pál. A tárlaton felállították az Óbudai Egyetem Bánki Donát Karán szervezett veteránautó-restaurátor szakképzés egyik hallgatójának munkáját is: egy felújított, 1976-os benzinkutat. Ehhez kapcsolódik az a harmincas évekből származó, havonta megjelenő térkép, amely az ország úthálózatát mutatta be, különös tekintettel az útfelújításokra és a benzinkutak helyére.

A tárlat anyaga folyamatosan gyarapszik: Varga Orsolya elmondta, hogy a megnyitó után kaptak egy 1965-ből származó merkuros megrendelő lapot. Ezen az áll, hogy a kiválasztott autó valószínűleg 1967-ben fog megérkezni. Azért fontos az irat, mivel bepillantást enged abba, hogy a korban milyen nehéz volt kocsihoz jutni. A látogatásunk alatt is érkezett egy merkuros Személygépkocsi vásárlási tanácsadó, amelynek szintén forrásértéke van. A két, múzeumlátogatóktól érkező relikvia rögtön helyett kapott a Merkur-sarokban.

A kisgyerekek számára talán érdekesebb a Kelenvölgyi Autómodellgyűjtő Klub és a Traburg Klub segítségével létrehozott kamaratárlat. Itt hét vitrint állítottak fel tele modellautókkal, amelyeknek legnagyobb részét Trabantok vagy trabantos relikviák foglalják el, de mellettük megtalálható a korszak összes emblematikus járművének mini mása.

Négyesi Pál szakmai munkája egy következő lépcsőfokaként éli meg A Meseautótól a Merkurig című tárlatot, hiszen könyvek és cikkek hosszú sora után már nem volt nehéz létrehozni. A kiállítás ötletéhez hozzájárult, hogy most írja doktori munkáját autómúzeumokról ? tette hozzá. A Meseautótól a Merkúrig budapesti bezárása után az Autós Nagykoalíció több vidéki városban is szeretné bemutatni a tárlatot. 2017-ben pedig érkezik a folytatás A Merkurtól a Meseautóig címmel, amely a rendszerváltozás utáni időkkel foglalkozik.

A magyarjarmu.hu, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum és az Autós Nagykoalíció közös kiállítása szeptember 27-ig várja a látogatóit.

Fotók: Varga Orsolya