shutterstock_2537081553.jpg

Az AI nemcsak az alkotók, de a zenehallgatók munkájára is pályázik

AI-generált zenekarok és albumok a toplistákon, Elvis-klónok és eredetiség-viták – a mesterséges intelligencia az utóbbi években jól felforgatta a zenészek és a zenehallgatók életét is, hatalmas csalásoknak szolgáltat táptalajt, nemrég pedig egy magyar zenekar diszkográfiájában okozott nehezen értelmezhető anomáliát. De vajon mi a válaszuk a streamingszolgáltatóknak a kaotikusnak tűnő eseményekre?

Idén júliusban valami furcsa dolog történt a magyar zeneiparban: egy évekkel ezelőtt feloszlott kultzenekar egyszerre két új albummal jelentkezett 24 órán belül. Alkotói teljesítményként ez persze önmagában is megsüvegelendő lehetne, azonban nem a daldömpinges visszatérés ténye volt az, ami igazán hírértékűvé tette ezt az eseményt.

A Kistehén zenekarral esett meg talán először a magyar színtéren, hogy a mesterséges intelligencia vészjóslóan tekergő csápjai közvetlenül elérték az életművüket, akaratuk ellenére. Az említett két album ugyanis azért volt érdekes, mert Kollár-Klemencz Lászlóék nem is tudtak ezekről a megjelenésekről.

Ez nem az a Kistehén, aminek látszik

A zenekar esete kissé rendhagyónak tűnik a mesterséges intelligenciával kapcsolatos pánikreakciók és a nyomukban kialakult diskurzusok fényében. Ugyanis nem az történt, hogy egy AI-eszközzel a Kistehénéhez nagyon hasonló zenét kreáltak valahol a világban, majd elkezdték azt áruba bocsátani – ez jelenleg az egyik legtöbbször kihangosított félelem az alkotóművészek és kreatív szakemberek részéről.

f90b21b2-2272-48f1-a067-0a961b5b3bb8.jpg
Kollár-Klemencz László a Kistehén Tánczenekar koncertjén a Fishing on Orfű fesztivál nyitónapján 2016. június 22-én. Fotó: MTI/Sóki Tamás

A Kistehén ügye ennél szürreálisabb. Valószínűleg egy alap magyaralter prompttal kísérletezhettek a „csalók”, nem kifejezetten a zenekarra hegyezhették ki a mesterséges intelligenciát. Ebből aztán az sült ki, hogy az egyik lemez leginkább egy Bagossy Brothers Company-dalcsokorhoz hasonlított, a másik pedig egy, a zenekar diszkográfiájában még inkább tájidegennek ható elektronikus album lett. Azaz nem tűnt ki olyan szándék ezekből a „dalokból”, hogy kifejezetten a Kistehén szellemi termékeivel igyekszik valaki visszaélni.

Annál inkább pályázhattak a zenekar nevére és streamingelérésére.

Ezek a zenekar életművétől elütő kamudalok ugyanis a Spotifyon a diszkográfia részeként jelentek meg és ahogyan akkor írtuk, a YouTube-on is megtévesztően tűntek fel. Az ügynek nem lett különösebb folytatása, a Kistehén Spotify-katalógusából már eltűntek az albumok, YouTube-on azonban még mindig elérhetők. Első ránézésre úgy tűnhet, mintha nem lett volna különösebben jelentős ez a történés. Pedig először fordult elő, hogy a magyar zeneipart közvetlenül érintve ilyen direkt módon, a szakmai párbeszéden túlra terjedve szélesebb nyilvánosság előtt is megmutatkozzanak a mesterséges intelligencia használatával kapcsolatos problémák.

A streamingszolgáltatók csak a fejüket kapkodják

Mint arra az imént utaltam, ez talán az első ilyen névtelen „visszaélési” kísérlet a magyar színtéren. A feltételes mód nem véletlen. Ugyanis könnyen lehet, hogy kevéssé látványos formában, de már korábban felütötte a fejét hasonló eset a honi könnyűzenében, csak épp nem érte el a közvélemény ingerküszöbét.

A nagy számok törvénye alapján legalábbis erős lehet a gyanúnk.

2025 áprilisában az itthon kevéssé népszerű, de a nyugati zeneipar számára mértékadó Deezer streamingplatform közzétett egy becslést, miszerint a naponta feltöltött dalok közül több mint húszezer teljesen AI-generált tartalom – ez a napi feltöltési forgalom 18 százaléka.

Még megdöbbentőbb ez az adat, ha az év eleji becslés mellé helyezzük: januárban még tíz százalék körül jelezték a mesterséges intelligencia által gyártott dalok arányát. És ezek pusztán azok, amelyek teljesen AI-tartalmak: az olyan szerzemények, amelyek valamilyen részben AI-asszisztanciával jöttek létre, jóval nagyobb számmal kerülnek a publikum elé. (Hozzá kell tenni, hogy az AI-szűrésre fejlesztett eszköz valószínűleg az év eleje óta már pontosabban mér, ezért a növekedés egy része a sikeresebb azonosításnak is betudható.)

Az itthon is népszerű Spotify esetében felbecsülhetetlen ez az arány, nem is igazán találni még csak megközelítő adatot sem róla.

A vállalat vezetőinek álláspontját azonban jól ismerjük, hiszen az utóbbi időben többször is azt nyilatkozták, hogy optimisták a generatív AI-eszközök használatával kapcsolatban. Daniel Ek, a vállalat alapítója és igazgatója, valamint Gustav Söderström társigazgató is azt vallja, hogy a mesterséges intelligencia afféle kiterjesztése, segítő eszköze a kreatív elméknek az alkotásban. Bár sokan kritizálják ezt a meglátást, bőven akadnak olyanok is, akik osztják ezt a nézetet.

043_SW_SCANPIXB006380.jpg
Gustav Söderström, a Spotify kutatás-fejlesztési igazgatója. Foto: Henrik Montgomery / TT kod 10060 HENRIK MONTGOMERY / TT NEWS AGENCY / TT News Agency via AFP

Gyakran ismételt kérdések

Sokak számára bizonyára ismerősek az ennek nyomán kiélesedett eredetiség-viták. Egyrészről alapvető szerzői jogi (és művészetelméleti) kérdés, hogy a dalok millióival „betanított” mesterséges intelligencia vajon valóban önálló „műveket” hoz-e létre, vagy pedig a sok millió dal motívumkészletéből csak egy összetett replikát rak össze?

Utóbbi esetben a betanításra használt dalok jogtulajdonosainak elméletileg részesedniük kellene a létrehozott tartalmakból származó bevételből.

Talán a legszemléletesebb példái ennek a kérdéskörnek azok a generált zenék, amelyek „klónozzák” egy előadó stílusát, akár egy ismert dal motívumait és szövegét egy az egyben átvéve.

Barbie Girlt éneklő Johnny Cash, Take On Me-t feldolgozó Freddie Mercury és Elvis által előadott Country Roads – a párosításoknak tényleg csak a képzelet szab határt. De van olyan művész is, aki kifejezetten biztatja azt, hogy „visszaéljenek” a szellemi termékeivel: a kanadai zenész Grimes például 2023-ban arra hívta rajongóit, hogy énekhangjának használatával alkossanak új dalokat.

A bonyolultabb eshetőség az, amikor nem mutatkozik meg ennyire egyértelműen az „alapanyag”, hanem csak nüanszok, kisebb motívumok szintjén buknak felszínre a részletek egy általában teljesen önálló alkotásként prezentált dalban. Az ál-Kistehén magyaralteres kamualbuma is jól példázza ezt – csak ott nem kifejezetten a Kistehén zenéjét vették alapul –, de hasonló eredetiség-diskurzusba esett bele Weiler Péter AI-zenekari projektje is, mellyel kapcsolatban szűk egy éve a két vitatkozó felet, Weilert és Nagy Kriszta Tereskovát is meghallgattuk.

Ehhez kapcsolódóan gyakori aggály az is, hogy vajon ugyanúgy értékelhető-értékelendő az AI „alkotómunkája”, mint egy művészé? Ugyanannyit ér egy gép által másodpercek alatt komponált tartalom, mint egy ember munkája, amely mögött legtöbbször több évtizednyi tanulás áll? Egyáltalán: szükséges jelölni az AI-generált tartalmakat, elkülönítve őket az emberek alkotta művektől?

A digitális zeneipar már sosem lesz a régi

Bár ezek a kérdések csak a jéghegy csúcsai, és elsősorban az alkotók és a jogtulajdonosok – egyébként megalapozott – kétségeit testesítik meg, a digitális zeneipar és a streamingszolgáltatók számára is kihívást jelentenek.

A Deezer például nemrég jelölőrendszert alakított ki, azaz feltünteti, ha mesterséges intelligencia által gyártott tartalomba botlik a zenehallgató.

De ez a tagelési metódus sem tökéletes, mivel egyelőre csak a legnépszerűbb zenekészítő AI-eszközök „adatmotívumait” képes felismerni a lefejlesztett szűrőeszköz egy feltöltött tartalomban.

A Spotify ezzel szemben nem tesz lépéseket a mesterséges intelligencia tartalmainak láthatóvá tétele felé. Ahogyan a fentiekben már említett Söderström egy podcastben mondta: amíg nem sért szerzői jogot a tartalom, úgy gondolják, az alkotókat azonos megjelenítés illeti – akkor is, ha képzett zenészek és zeneszerzők és akkor is, ha olyan kreatív emberek, akik ügyesen tudnak utasítást adni egy zenegyártó AI-eszköznek.

Ebben az adásban előkerült egy olyan felvetés is, miszerint a streamingfelületnek akár megérhetné, hogy saját AI-zenegyárat tartson fenn, így spórolva a jogdíjakon. Söderström ettől elhatárolódott, majd annyival rendezte le: „(…) Mások viszont könnyen lehet, hogy megteszik majd ezt, mert olcsó eladható tartalmat tudnak előállítani. Mi eldöntöttük, hogy csak platformot szeretnénk szolgáltatni az alkotóknak.”

Amikor már a zenerajongók munkáját is elveszi a mesterséges intelligencia

Ha túltekintünk a technooptimista és -pesszimista ellentéteken, és figyelmen kívül hagyjuk az egyébként nagyon fontos esztétikai és eredetiség-vitákat, még akkor is jól látható, hogy két nagy vesztese van jelenleg az ellenőrizetlen AI-használatnak: az alkotó és a zenehallgató.

Mégpedig azért, mert hatalmas léptékű csalásoknak ad teret ez a technológia.

Az NPR idézi Manuel Moussallamot, a Deezer kutatási vezetőjét, aki csapatával a platform szűrőeszközét – mely nem mellesleg szintén AI-alapú – két évig fejlesztette. „Észrevettük, hogy hatalmas számban jelennek meg AI-generált zenék az oldalon, és kíváncsiak voltunk rá, hogy ebből kialakulhat-e egy új zenei szcéna, mondjuk egy rétegműfaj. Vagy akár egyfajta generációváltásnak is szemtanúi lehetünk, amely után a legfiatalabbak inkább az AI-zenét preferálják majd?”

A helyzet azonban nem ez. A feltöltött „mesterséges intelligencia-pozitív” zenék java része ugyanis spam, amelyet valószínűleg csalás szándékával tettek közzé. A pénzszerzési koncepció lényege, hogy a csalók tömegével gyártatnak zenének tűnő tartalmakat, feltöltik azt egy streamingplatformra, majd szintén az AI segítségével folyamatosan „hallgatottságot” generálnak ezeknek a kamuzenéknek. Aztán úgy tesznek, mint bármelyik másik alkotóként bejegyzett felhasználó:

várják a számlájukra a jogdíjakat.

Egy emlékezetes esetre tavaly szeptemberben derült fény: egy Michael Smith nevű csaló 12 millió dollárt (megközelítőleg négymilliárd forintot) keresett ezzel a módszerrel. De Dániában is történt hasonló bűncselekmény, ott 104 millió forintnyi angol fontot keresett egy 53 éves férfi a mesterséges intelligencia segítségével.

A zenehallgatásra alkalmas platformok, így a Spotify, a Deezer, az Apple Music és a YouTube is változtattak az irányelveiken, a hallgatottsági adatok manipulálását azóta szigorúbban ellenőrzik és büntetik. Azonban teljes biztonsággal még mindig nem szűrhetőek ki a hasonló tevékenységek.

000_36TK9QZ.jpg
Fotó: Lionel BONAVENTURE / AFP

Ez utóbbi a fizetésükre váró alkotók számára a legrosszabb hír. Mivel a jogdíjak kifizetésére egy meghatározott keret áll rendelkezésre, így a sok kisebb volumenű, észrevétlenül maradó csalás révén kevesebb forrás áll rendelkezésre a hús-vér alkotók egyébként sem túl bőkezű megfizetésére.

A Deezer erre válaszul korlátozta a zenehallgatói profilok streamelését.

Így ha egy felhasználó elér egy felső küszöböt a meghallgatott dalok számában és túllépi az ezer streamet, bár továbbra is hallgathat zenét, a tartalomfogyasztással csak az eredeti jogdíj töredékét termeli az általa hallgatott előadóknak. Hatásos megoldás a hallgatottságot generáló streambotok ellen, ugyanakkor kérdéses, vajon mennyi jogdíjtól esnek el ezzel azok az előadók, akiknek akadnak olyan valódi rajongóik, akik esetleg átlépik ezt a határértéket.

És ha már a zenerajongóknál tartunk, az utóbbi időben egyre-másra hallani arról, hogy

a zenei felületek dalajánlóiban, toplistáiban fel-felbukkannak mesterséges intelligencia által gyártott zenék is.

Ironikus, ahogyan az egész problémahalmaz körbeér a streamingplatformokon: a tematikus lejátszási listák kurálását javarészt az AI-ra bízzák, az pedig gond nélkül beválogatja a music radar szolgáltatásba az AI-generált – és sokszor az AI által „hallgatott” – dalokat. Azoknak a felhasználóknak is, akik valódi előadóktól származó új zenékre vadásznának a felületeken.

Nem csoda hát, hogy a halott internet teória – mely szerint az online világ általunk érzékelt része csak automatikusan generált tartalmak és autotama botok tevékenységeinek egyvelege – a digitális zeneiparral kapcsolatban is előkerül. Persze túlzás volna azt hinni, hogy ha jelenleg felütünk egy zenei platformot, a toplistában csak manipulált hallgatottságú AI-zenével találkozunk. Arra azonban elég nagy az esély, hogy rövidesen egyre többször és egyre meglepőbb helyeken – lejátszási listákon és előadói profilokban – fogunk belefutni generált tartalmakba. És csak remélni tudjuk, hogy rajtunk áll majd, hogy meghallgatjuk-e ezeket a zenéket vagy átpörgetjük őket.

Cikkünk forrásai itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt, itt és itt találhatók.

Ez is érdekelheti

Hírmozaik – november 30.

Új előzetest kapott a Csendes barát, először lehet bitcoinnal fizetni Magyarországon egy aukción, tisztújító gyűlést tartott a Magyar Írószövetség – napi hírösszefoglalónk.

Ők nyertek az AI inspirálta filmkészítői pályázaton

Az Umbrella AI-laborja, a Codepunk sikeresen lezárta a Generation AI VOL2 filmalkotó pályázatát, amelynek fő célja, hogy felfedezze és támogassa az AI által inspirált kreatív filmes tehetségeket, támogassa a mesterséges intelligencia által inspirált filmalkotásokat, bemutassa a legtehetségesebb alkotókat és ösztönözze az AI-technológia innovatív alkalmazását a filmkészítés területén.

Elindult az első magyar AI zenei streaming platform

Mysongs.ai néven elindult az első magyar, kizárólag mesterséges intelligencia által generált zenéket kínáló streaming platform. Az oldal számos funkcióval rendelkezik, köztük zene generálása, feltöltése, hallgatása, playlist készítése, és hamarosan feltöltött képekből is lehet klipet készíteni. A mysongs.ai a készítők szerint egy közösségi tér, ami zenei rádióként is funkcionál, és a bevezető időszakban ingyenesen használható.

Hol húzódnak a mesterséges intelligenciával való képalkotás határai?

Viktória királynő kiretusált tokájától a virtuális modellekig: az ember-gép együttműködés a gyakorlatban nem csupán a fotográfiát érintő etikai, de képtechnológiai és médiapolitikai kérdéseket egyaránt felvet.