A mezítlábas tanító

Kultpol

Hatvan éve, 1948-ban lőtték le India karizmatikus vezetőjét, aki meghirdette az erőszakmentes ellenállás politikáját. Az Iparművészeti Múzeum az indiai National Gandhi Museum anyagával, egy 50 fotóból álló sorozattal emlékezik rá. Mintha nem is véletlen lenne, hogy éppen most, a megnyitó előtti napon tört ki újabb vérengzés Indiában a vallási fanatizmus ürügyén. Mintha Gandhi előre látta volna, mi lesz, nem csak a saját életidejében, de még nagyon sokáig. Mintha ez a csontos, törékeny, szemüveges kis alak a saját testével akarta volna elhárítani az emberi durvaságot a világtól.

Nem sikerült neki, ezt azóta is sokszor tapasztaltuk. Most is többszáz ember sebesült meg és legalább száz meghalt a merényletben, ahol a gyilkosok és az áldozatok nem ismerték egymást. Mindegyik mögött működött valami nálánál nagyobb erő, az mozgatta a sorsukat. Gandhi tekintetében is munkált ilyen erő, ez a most látható fotókon, melyek 1906-tól, ifjúkorától egészen a haláláig rögzítették élete eseményeit, szembetűnő. 1906-ban még csak elszánt, merev tartású indiai férfi. Nyolc év múlva, 1914-ben már a teste nem az övé, hanem egy markánsan megfogalmazott szimbólum: csupasz felsőteste és fehér gyolcsai, amibe a maradékot bebugyolálta, egy lerabolt, megszentségtelenített nép eleven felkiáltójeleként hat. A tekintet változása a legkülönösebb, mert ekkorra Gandhi szeméből eltűnik a mindent befogadó, tétova tisztaság és élesen célzó madárszemmé alakul, biztos lelki tudás sugárzik belőle: egy elszánt, de nyugodt lény néz belőle.

Ez az alig 50 képből álló kiállítás, amelyik a jeles évfordulót egy eldugott oldalfolyosón ünnepli, a témától tulajdonképpen távol álló profilú intézményben, a test és a tekintet ilyen változása miatt lesz igazán fontos. Mert a portrék közérthetően beszélnek. Gandhi a passzív ellenállók dél-afrikai focicsapatában. Gandhi a feleségével sétál. Gandhi harmadosztályú vonaton utazik, lancashire-i munkásokkal beszél, Chaplinnel nevetgél, gyerekesen mosolyog európai politikusok között, Nehruval gubbaszt az ágy szélén, vagy lehajol, hogy egy marék sót vegyen az elhíresült indiai sóbányában, börtönt látogat, tejet iszik. Semmi póz, semmi istenkép-mutogatás. Még az utolsó képen látható vérző holtteste is derűt sugároz. Már hatvan éve halott, de még mindig nem tanultunk tőle eleget.