?A filmelőzetes (trailer, teaser) a reklámfilm sajátos válfaja. A kereskedelmi forgalmazás előtt álló film jellemző pillanataiból összeállított rövid montázs, amely utal a film műfajára, bemutatja főbb szereplőit, felidézi a cselekmény bizonyos fordulatait, ismerteti a legfontosabb alkotókat, a gyártót, illetve a forgalmazót.? Filmelőzetesekkel leggyakrabban a moziban találkozhatunk, emellett azonban manapság már nem csak egyes televíziós csatornákon botlunk beléjük, hanem az interneten is. Az előzeteseknek több típusa van. A trailer általában 30 mp és 2 és fél perc közötti hosszúságú, de ?egy időben készítettek 5-6 perceseket is?: például a Quo Vadis című, 1913-as filmhez, valamint az 1965-ben készült Dr. Zsivágóhoz. ?Egy produkcióhoz több előzetes is készülhet, a moziforgalmazás számára hosszabb, a televíziók számára rövidebb. Az is előfordul, hogy a filmelőzetes egyetlen snittet sem használ fel a reklámozott filmből: Alfred Hitchcock Psychójának előzetesében például semmi egyéb nem történik, mint hogy a rendező körbevezeti a nézőt a film forgatási helyszínéül szolgáló kísérteties házban.?
A történelem első trailere 1913 novemberében készült el egy színházi darabról, a The Pleasure Seekers című musicalről, melyet a Broadway Winter Garden Theatre megnyitóján adtak elő.
A technikát legközelebb egy Charlie Chaplin-film kapcsán alkalmazták 1914-ben. Kezdetben az épp vetített film után következett a trailer bemutatása, melynek következtében a közönség figyelmen kívül hagyta a különleges összeállítást. Az 1950-es évekig a filmelőzeteseket a National Screen Service készítette, felhasználva az adott film kulcsfontosságú jeleneteit. Ezek a trailerek gyakran tartalmaztak leírást, illetve narrációt, mely által részletesen ismertették a film történetét. A korai hatvanas években azonban változás történt: eltűnt a szöveges leírás, helyette pedig megjelent a montázs és a filmképek gyors egymás után vágása. A trailer az idő előre haladtával egyre népszerűbb lett, és olyan alkotók filmjeihez használták mesterien, mint például Stanley Kubrick ? a Mechanikus narancs előzetese díjat is kapott.
?A teaser a trailernél rövidebb, 10-30 mp körüli reklám (voltaképpen a trailer ?előzetese?), mely a produkció már leforgatott képsoraiból szemezget, olykor az alkotó személyes kommentárjaival kiegészítve.
A teaser már több hónappal a bemutató előtt felhívja a figyelmet a készülő filmre.? Az előzetesnek mostanra már számos típusa létezik, és nem is csak filmek vagy televíziós műsorok, sorozatok népszerűsítését szolgálja, hiszen a XXI. században már videójáték és könyv esetén is előszeretettel használják. Az előzetesnek ? akárcsak egy jó plakátnak ? rendkívül fontos szerepe van abban, hogy mennyien érdeklődnek az eladni kívánt termék, vagyis például a film iránt. A felhasznált jelenetsorok, képek, a felbukkanó színészek és a zene is kulcsfontosságú, ugyanis az előzetesnek néhány másodperc vagy perc alatt kell bizonyítania, hogy az alkotás, melyről mesél, jó. Mit jó, kihagyhatatlan! Ám a reklámozásra, népszerűsítésre használt előzetes sok esetben önmagában is megállja a helyét és értéket képvisel. Ezt bizonyítja az is, hogy egy-egy trailerrel díjakat is lehet nyerni.
Évente rendezik meg a Hollywood Reporter The Key Awards díjátadóját, illetve a Golden Trailer Awards nevű eseményt, ahol a filmek érdekében végzett marketinges tevékenységet, vagyis a trailerek, plakátok és televíziós reklámok terén végzett kiemelkedő teljesítményt ismerik el. A Golden Trailer Awards zsűrijének tagjait a legjobb rendezők, producerek, színészek, írók, kritikusok és reklámszakemberek alkotják. Ők döntenek arról, hogy az egyes kategóriákban ? például legjobb trailer, legjobb vígjáték-trailer, legjobb dokumentumfilm-trailer ? jelölt előzetesek közül melyek érdemelnek díjat.
A 2016-os évben a legjobb trailer díját a Spotlight ? Egy nyomozás részletei című film Answers alcímet viselő előzetese kapta.
Készítette: Tóth Eszter
Forrás: Film- és médiafogalmak kisszótára/eng.wikipedia.org
Fotó: pixabay.com