Képzeljük el, hogy egyik reggel arra ébredünk: eltűnt a Duna. A helyén csak egy száraz meder található tele a múltat idéző tárgyakkal, emlékekkel. Honnan biztosítanák a város ivóvízellátását? Milyen hatása lenne a közhangulatra és az emberi kapcsolatokra? Meddig maradna élhető a város? Egyáltalán élhető maradna-e? Topolánszky Tamás Yvan DVNA című filmje e „természeti csapás” következményein keresztül a fővárost kettészelő folyóhoz való kötődésünk kérdéskörét járja körül.

duna1

 

A történet szerint a város egyik reggel arra ébred, hogy eltűnt a Duna, a medre teljesen száraz. Az emberek először pánikba esnek és sosem látott felfordulást okoznak a túlélés érdekében. Naiv módon mindenki alkalmazkodni próbál az új helyzethez, de idővel belátják, hogy képtelenek a Duna nélkül élni. Mindenki menekül, Budapest szép lassan hatalmas szellemvárossá alakul át.

Csupán hat, egymás számára teljesen ismeretlen ember marad a városban, akik különböző okok miatt nem tudnak elindulni. A hat idegen kénytelen megismerni a másik múltját, melynek során kiderül, hogy egyikük gyermekkorában már találkozott a Duna eltűnéséről szóló próféciával?

 

Topolánszky Tamás ötlete bő három évvel ezelőttre nyúlik vissza, amikor is egy rémálom során a Margit hídon áthaladva üres medret, benne mély szakadékot látott. Ez az álombeli kép indította útjára a gondolatokat arról, mit is jelent számunkra a Duna a szükségletek különböző szintjein. A diplomafilmnek készült teaser már látható, a teljes film bemutatója 2017 novemberére várható.

 

duna2

 

Topolánszky Tamás Yvan a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem média design szakán végzett 2015-ben. Első kisjátékfilmjét 2014-ben, az NMHH Médiamecenatúra támogatásával forgatta Levél Istenhez címmel. A filmet számos nemzetközi filmfesztiválra válogatták be és eddig öt fődíjat nyert, többek között a New York Short Film Festival legjobb film, valamint a Los Angeles Independent Film Festival legjobb rendező és legjobb rövidfilm kategóriájában.

DVNA című projektje mellett 2015 eleje óta fejleszti Curtiz munkacímű forgatókönyvét, szintén az NMHH támogatásában. A filmterv minden idők legsikeresebb hollywoodi magyar filmrendezőjének, Kertész Mihálynak életére és a Casablanca című legendás filmklasszikus forgatási kavalkádjára összpontosít.

 

Munkáit két társával alapított, Halluci-Nation névre keresztelt produkciós cégében fejleszti.