shutterstock_2544002581.jpg

TikTokon randalírozó csintalan manóktól a bandita Mikulásig

A Mikulás alakja kultúránként más és más: míg nálunk krampuszok kísérik, akik virgáccsal fenyegetik a rossz gyerekeket, addig az amerikai Santa Claust vidám manók segítik. De vajon hogyan vált egy régi fenyegető hagyomány játékos csínytevéssé, és miért szeretjük annyira a rosszcsont karácsonyi manókat? Ehhez bizony a Mikulásnak is volt egy kis köze, aki állítólag maga sem viselkedett mindig példásan.

A Mikulás-hagyományok között jelentős különbségek figyelhetők meg, bár legtöbbjük ugyanazokból a forrásokból – Odin főisten, Szent Miklós püspök – erednek, mégis más-más formában jelennek meg különböző kultúrákban, mint például a holland Sinterklaas, az orosz Gyed moroz (Fagy apó), az angol Father Christmas, a francia Père Noël, a svéd Jultomte vagy a finn Joulupukki.

Magyarországon a Mikulás hagyományosan december 6-án, Szent Miklós ünnepnapján látogatja meg a gyerekeket, püspöki öltözetet visel, pásztorbottal jár és krampuszok kísérik, akik jelenléte fontos elem: ők testesítik meg a büntetést. Ezzel szemben az amerikai Santa Clausnak nincs ilyen értelemben vett vallásos jelentősége, gyökere. December 25-én, karácsonykor érkezik, piros kabátot és nadrágot visel, az Északi-sarkon él egy játékgyárban, ahol vidám manók segítik a munkáját. Szánját rénszarvasok húzzák, és a kéményen át juttatja el az ajándékokat a gyerekekhez.

A globalizáció hatására ezek a hagyományok egyre inkább keveredtek, ezek a karakterek folyamatosan hatottak egymásra, így kialakult egy „univerzális” Mikulás-kép. Mára már az ijesztő, büntetőelemek javarészt kikoptak a szokásainkból (maximum egy virgács erejéig érhető tetten a cipőcskékben), másfajta pedagógia lépett érvénybe: a rossz gyerek már nem büntetést érdemel, hanem segítséget abban, hogy energiáit jó célra fordítsa. Ez a fejlődés a Mikulás-történetek modern átalakulását is jelzi: a félelemkeltő elemektől a játékos csintalanság felé mozdultunk el.

William Joyce Nicholas St. North and the Battle of the Nightmare King című könyve 2011-ben jelent meg a The Guardians-sorozat első részeként. Egészen más szemszögből közelíti meg a rosszalkodás témáját, a történet főhőse, Nicholas St. North kezdetben vakmerő kincsek után kutató bandita, aki karavánokat foszt ki, kiváló kardforgató és gyakran keveredik verekedésbe. A fordulópont akkor következik be, amikor találkozik egy varázslóval, és közösen veszik fel a harcot a sötét erőkkel. North rádöbben, hogy képességeit és kalandvágyó természetét jobb célra is használhatja: a gyermekek védelmére és megajándékozására, így lesz belőle a Mikulás.

Az Elf on the Shelf 2005-ben indult Carol Aebersold és Chanda Bell könyve nyomán. A történet szerint ez a kis manó Santa Claus segítője, aki december elején érkezik a családokhoz. Napközben mozdulatlanul figyeli a gyerekeket, éjszaka viszont visszarepül az Északi-sarkra, hogy jelentést tegyen Santa Clausnak. Amikor reggel visszatér, mindig más helyen bukkannak rá, gyakran mókás csínytevések közepette.

A könyv és a hozzá tartozó manófigura hatalmas trenddé vált, elsőként különösen az angol nyelvű országokban, ahol Santa Claus karácsonykor lepi meg a gyerekeket ajándékokkal, de mára már hazánkban is nagyon népszerű Santa Claus manója.

Bár felénk december 6-án jön a Mikulás, de az advent beköszöntével a hazai közösségimédia-felületeket is ellepték az Elf manók, anyukák ezrei eszelnek ki csintalanságokat gyerekeiknek és osztják meg egymással, például egy közel tízezer fős Facebook-csoportban, de gyakran jelennek meg hasonló tartalmú videók a TikTokon is. Egyelőre nincs egységes narratíva a manók kapcsán, helyenként Santa Claus helyett Jézuska küldöttekként jelennek meg. Előfordul, hogy már a karácsonyfát is ők hozzák, de csak félig díszítik fel és ott lengedeznek vidáman a félkész művükön, amit majd a Jézuska fejez be.

Ez a modern hagyomány a korábbi fenyegető elemeket játékos csínytevéssé alakította át, és a két történet érdekes párhuzamot mutat a rosszalkodás különböző megközelítéseiben. Elf manó ártatlan csínytevéseivel szórakoztatja a gyerekeket, míg Joyce könyvében egy igazi rosszfiú válik a gyermekek védelmezőjévé. Mindkét történet azt sugallja, hogy a csintalanság és a kalandvágy nem feltétlenül negatív tulajdonság – a lényeg az, hogy miként használjuk őket.

Ez is érdekelheti

Öt vers az adventről

Hogyan élték meg az advent időszakát a 20. század első felének meghatározó magyar költői? Juhász Gyula személyes hitvallása, Prudentius őskeresztény himnusza, Dsida messianisztikus víziója, Ady téli tájversébe szőtt nemzetsorsa és Radnóti modern városi magánya együtt adja az ünnep összetett képét.

Hogy lesz a rettentő Láncos Miklósból a jó Mikulás?

Mit keresnek egy püspökkel ördögök – vagyis a Mikulás mellett krampuszok? És hogyan ijesztgették a rossz gyerekeket száz évvel ezelőtt a Mikulással és kísérőivel?

Mit lehet tenni a tél ellen?

Jókai szerint várni kell a tavaszt. Vörösmarty ugyan nem mondja ki a következő hónap nevét, de a téli időszakot a következőképp írja le: „Most tél van és csend és hó és halál.”

Piros alma, csokimikulás, Orion űrhajó

A Télapó már jóval december 6-a előtt megjött a kisvárosba. Egyszer csak, mint valami jelenés, ott állt a Páva Áruház kirakatában, körülötte villanyvasút, Rodolfo bűvészdoboz, elemes játék gépfegyver.