Az emberiség évezredek óta fürkészi az eget tudományos és vallási okokból, alapvető összefüggéseket állítva fel a makrokozmosz jelenségei és mikrovilágunk között. Lengyel András életfelfogásában és munkájában ez a szemlélődés vált alapvető magatartássá.
A hetvenes évek óta gyűjti a felhőket, a maga módján ő is kapcsolatot teremt a megfogható és megfoghatatlan között a képzőművészet eszközeivel.
A …minden fent van a felhőben… című kiállítás a gazdag életmű áttekintésére vállalkozik, anyaga Lengyel András egész pályáját átfogja. Mégsem retrospektív, hiszen a mai napig születnek új munkák. Témakörök segítségével követhető az a folyamat, melynek során a Fluxusból és a konceptuális művészetből kibomló életmű az akción, a fotóalapú sokszorosított grafikán, a Mail Arton és a festészeten keresztül teljesedett ki a posztmodernben.
Lengyel pályája magyar neoavantgárd második generációjának, a 70-es évek képzőművészetében nagy szerepet játszó Rózsa-kör alapító tagjaként indult. Tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán festő szakon kezdte, harmadévtől a Grafika Tanszéken tanult tovább. Felhői átvándoroltak a sokszorosított grafika területére, majd más fontos motívumaival egyetemben – mint a háromszög, a könyv, a Felhő Múzeum – megtalálták helyüket fotókon, akciókban vagy installációk részeként, hogy későbbi korszakában ismét festményeken bukkanjanak elő.
Az emberi tudás e szimbólumai arra késztethetik nézőjüket, hogy részévé váljanak egy sok ezer éves hagyománynak, melynek során az ember az Univerzumban kereste helyét. Ezt a belemerülést kívánják elősegíteni Lengyel András műalkotásai a maguk játékos és szellemes módján. Esetében minden lehet művészet, a csempedarab és a neoncső is, amennyiben meditációs tárgyként segíti szemlélődésünket, elmélyülésünket. Ha végigjárjuk a megismerés stációit, utunk végén talán magunk is feloldódhatunk a bennünket körülvevő mindenségben.
A komplex életmű eddig még látott gazdagságban bontakozik ki a rangos köz- és magángyűjtemények anyagából válogatott tárlaton, illetve készül egy katalógus is felkért szakértők tanulmányaival.
Kurátor: Üveges Krisztina művészettörténész. A kiállítás május 28-ig tekinthető meg. A kiállítás és a katalógus a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával valósult meg.
Nyitókép: Lengyel András: Nyílt tér I-II. (1979, manipulált fotógram, részlet, magántulajdon). © Rosta József