Készülhet szénből, bükkfakéregből vagy papírból. Van köztük a mindennapokban hordható ékszer, de installációként működő műtárgy is. Bennük összeér az iparművészet és a klasszikus értelemben vett képzőművészet.

Lágy vonalak és robusztus geometrikus formák, matt high tech design, neon színek vagy éppen finom pasztellek között lavíroznak az ékszerek tervezői, akik közül egyesek az anyagkísérleteikkel tűnnek ki, mások a narratív szálon mozognak, és az üzenet számukra a legfontosabb.

Mi mindenből készülnek ékszerek?

Dés-Kertész Dóra Please do not touch című ékszerét szándékosan annyira törékeny anyagból készítette el, hogy a viselése szinte lehetetlen.

Sokkal inkább installációként fogható fel, ahogyan Neuzer Zsófia Tartarus című szénből készült nyaklánca is.

Huber Kinga Barátság című munkája pedig egy gesztusszerű cselekvést imitál, két kisujj fonódik egymásba általa.

Rólam mesél az ékszer?

A kortárs ékszer megkérdőjelezi a testhez való viszonyt, néha provokatív módon, néha a hagyományokat ledöntve, olykor pedig a fizikai határokat feszegeti. Ez a széles spektrum mindennapokban hordható ékszerektől kezdve egészen az installációként működő műtárgyként létező darabokig terjed. Összeér az iparművészet és a klasszikus értelemben vett képzőművészet. A ÚjMűhely Galériában rendezett kiállításokon és vásárokon a paletta széles kínálatával találkozhattubk már eddig is, olyan tervezőkkel, akik rendszeresen nemzetközi kiállításon és pályázaton mérettetik meg magukat.

Hogy jön a kiterjesztett valóság az ékszerekhez?

Juhos Janka ékszerei igazi unikumnak számítanak a hazai piacon. A 2010 óta létező márka karakteres, de mégis könnyed darabokkal jelentkezik szezonról szezonra. Ezek az elmúlt néhány év során New Yorkban, Helsinkiben, Párizsban és Moszkvában is bemutatkoztak. Készült már a JUJJ műhelyében fémlemezre kasírozott, leheletvékony bükkfahártyával borított, látványos gallérszerű nyakék és karkötő, de hatalmas organikus gubókra emlékeztető, fémszálakból álló kollekció is.

Roskó Mária ékszertervező Japánban, Németországban és Budapesten a Budai Rajziskolában tanult ötvösséget, ékszerdesignt. Munkái Japánban, Hong Kongban és Európában szerepeltek kiállításokon. Ékszerei megalkotásakor modern szemlélettel kombinálja a hagyományos technikákat, poétikus jelleggel és metaforikus látásmóddal ötvözve azokat, amely előzetes irodalmi és nyelvészeti tanulmányaiból táplálkozik.

Lőrincz Réka eredetileg nem is az Iparművészeti Egyetemre, hanem a Képzőművészeti Egyetemre felvételizett. Ékszerei megalkotásakor sokszor használati tárgyakat értelmez át gyönggyel, arannyal vagy gyémánttal. A méretek és a formák kiválasztásánál túllép a hagyományos ékszerformák határain, a konceptuális műtárgyak és a funkcionális kiegészítők határán egyensúlyozó munkái gyakran reflektálnak társadalmi jelenségekre.

A H6 csoportot hat fiatal ékszertervező hölgy alapította 2017-ben, hogy alkotóerejüket egyesítve részt vegyenek a bukaresti kortárs ékszervásáron. A vásár szervezői leveleikben közös címzettként a „Dear Hungarian Six” megszólítást használták. Innen indult a ma már mind a hazai, mind a nemzetközi szcénában egyre ismertebb H6 Kortárs Ékszer Csoport útja, akik a valenciai Melting Point biennálé és a moszkvai Formcontent galéria után még számos galériát és kiállítóhelyet megjártak. A csoport tagjai: Börcsök Anna, Fazekas Veronika, Fekete Fruzsi, Horányi Kinga, Neuzer Zsófi és Tengely Nóra.

Vági Flóra 2008-ban szerzett mesterdiplomát a londoni Royal College of Arton. Ezt megelőzően Firenzében, Mexikóban és Budapesten tanult ötvösséget és ékszertervezést. Munkáit rendszeresen szerepelnek a New York-i SOFA és a londoni Collect művészeti vásárokon. A budapesti Sterling galéria mellett folyamatosan részt vesz számos külföldi galéria kiállításain is. Az általa készített tárgyak legjellemzőbb alapanyagai a fa és a papír, illetve ezek kombinációja nemesfémekkel és a klasszikus ékszerre kevésbé jellemző anyagokkal.

Ezek az ékszerek sokféle technológiát és alapanyagot ötvöznek , és egyedi darabok, nem és orozatgyártban készülnek, ezért az áraik is ennek megfelelőek.

Tudtad, hogy ma már robotok is készítenek, sőt kitalálnak ékszereket?

A külföldi Glitch márka egész kollekcióját mesterséges intelligencia tervezte. Pinar Yanardag és Emily Salvador az MIT után megalapították a ruhamárkájukat, ahol nem ők, hanem egy mesterséges intelligencia generálja a ruhadarabokat. A céljuk nemcsak az volt, hogy ruhákat készítsenek, hanem hogy megmutassák, mi mindent lehet kezdeni a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket. Kínában már tervezői díjat is nyert a mesterséges intelligencia. A MadebyAI például nyakláncokat és medálokat árul.

Az ékszerkészítés mikéntjéről és az ÚjMűhely Galéria újabb ékszerkiállításáról a MANK honlapján olvashatunk további részleteket.

Nyitókép forrása: iitaly.org