A héten indult el a hajóban maradt olaj mennyiségét felbecsülő expedíció, amelynek az eredményei segíthetik a helyi hatóságokat az esetleges katasztrófák elhárításában. A szakértők azon aggódnak, hogy egy esetleges földrengés akár ketté is törheti a hajót és megindíthatja a szivárgást, a szennyeződés mértéke pedig túlszárnyalhatja az 1953-ban San Francisco közelében elsüllyedt SS Jacob Luckenbach-ét. Az eredetileg 1,8 millió liter olajat szállító tanker szivárgása évtizedekig szennyezte Kalifornia partjait; a Parti Őrség már 20 millió dollárt költött az olaj kiszivattyúzására, valamint a hajótest megerősítésére.
A Montebello 1941. december 22-én indult el San Luis kikötőjéből. A hajó hatalmas mennyiségű nyersolajat akart a kanadai finomítóba szállítani. Richard Quincy, az egyetlen ma élő túlélő szerint ez volt a második ilyen útjuk. A most 92 éves Quincy szerint ugyan figyelmeztették őket a japán tengeralattjárókra, de egy japán búvárhajó torpedója eltalálta a hajó előrészét, amely szétrepedt az óceán fenekén. Az SS Montebello jelenleg körülbelül tíz kilométerre van a kaliforniai Cambria partjaitól.
Kevesen tudtak az SS Montebello sorsáról az elsüllyedése után, mivel az, hogy a japánok a parthoz ennyire közel merészkedtek, tömegpánikot váltott ki, a kormányzat pedig elkobozta a gyászos eseményről hírt adó újságokat. Noha számos japán tengeralattjáró járta az USA nyugati partjának vizeit, a császári búvárhajók lényegesen kevesebb hajót süllyesztettek el, mint a keleti parton és a Mexikói-öbölben vadászó német kollégáik.
2009-ben az állam republikánus szenátora, Sam Blakesklee egy helyi újságból értesült az SS Montebello történetéről. A cikk hatására a politikus segített megszervezni egy szövetségi és állami tisztviselőkből, valamint tudósokból felálló csapatot a helyzet kivizsgálására. Az egész akció ára várhatóan 2,3 millió dollár lesz.