muzeumpedagogia
A Pető Óvodából érkező gyerekek nagyon bátran dolgoznak a kiállításokon

Hogyan kell felkészülnie egy múzeumpedagógusnak, ha a Pető Intézetből fogad csoportot egy kiállításon?

 

Ispánki Ágnes: A mobilitást és a dinamikát kell pontosan kitalálni, különben a kísérő pedagógusnak kell folyamatosan figyelni a foglalkozás alatt, hogy például melyik gyereknek kell vastagabb ceruzát vagy nagyobb ecsetet adni.

 

Murányvári Aliz: Az a fontos, hogy a múzeumpedagógus kreatívan oldjon meg egy helyzetet. A konduktorok, akik nap mint nap foglalkoznak ezekkel a gyerekekkel, sokszor féltik őket, ezért nem adnak a kezükbe éles eszközöket. Ezeken a művészetpedagógiai foglalkozásokon viszont előkerül a tűzőgép, az olló, a miltonkapocs, és ezeket meglepően jól használják, még soha senki nem sérült meg.

 

A Pető Óvodából érkező gyerekek, más csoportokhoz képest, nagyon bátran dolgoznak a kiállításokon. Nincs bennük semmilyen megfelelési kényszer.

 

M.A.: Ez általában jellemző a mozgássérültekre. Más csoportoknál valószínűleg a külső visszajelzések miatt alakulhat ki egyfajta gátlás.

 

I.Á.: Mindenkit arra biztatunk, hogy mindent meg kell próbálni. Nincs megoldhatatlan feladat. Soha nem kapnak negatív visszajelzéseket. Bármeddig is jutnak el, az pont elég, azzal mindenki elégedett.

muzeumpedagogia_peto_intezet
Ezeken a művészetpedagógiai foglalkozásokon előkerülnek az éles eszközök is,
amiket jól használnak a gyerekek

 

Az önértékelés szempontjából hogyan segíthet egy integrált családi délelőtt?

 

I. Á.: Egy családi programon ugyanazon a feladaton dolgozik mindenki, csak éppen másképp oldják meg ezeket. Mindenki megbirkózik velük, és minden megoldás egyformán jó.

 

M. A.: Mivel mindenki ugyanazt a feladatot kapja, ezért a mozgásukban korlátozott gyerekek egyformának érzik magukat a többiekkel. Látják, hogy a másik is gondolkozik és küzd, és ő sem tudja rögtön megoldani a feladatokat.

 

I. Á.: Az októberi családi napon azért voltak olyan nehéz feladatok is, amelyeket kifejezetten a szülőknek találtunk ki, és voltak olyanok, amelyeket csak együtt tudtak megoldani a szülők és a gyerekek.

muzeumpedagogia_peto_intezet2
A mozgássérült gyermekek ritkábban jutnak el képzőművészeti kiállításokra,
ezért is fontosak ezek a programok.

 

A foglalkozások szinte minden esetben a kiállításhoz kapcsolódó mesére épülnek, amelynek cselekménye a gyerekeket problémahelyzetek elé állítja. Mi a jelentősége a kiállítótérben meghallgatott és átélt történetnek?

 

I. Á.: A Pető Intézetes gyerekeknél a játéktevékenység fejlődése is zavart lehet, sokszor nem jutnak el a szabad játékig. Egy varázslatos történet megérintheti őket, és ha jól érezték magukat, akkor az óvodában már nem idegen tőlük a szerepjáték, és ezzel az ő játéktevékenységük ugrott egy szintet.

 

A mesére épülő foglalkozásoknál a gyerekek nem arra koncentrálnak, hogy meg tudnak-e rajzolni egy képet, hanem hogy ? például egy varázslat miatt ? le kell rajzolniuk huszonötször a boszorkányt. Más a cél. Nem arra figyelnek, hogy egy figurát kell rajzolniuk, hanem hogy leküzdjenek egy akadályt a történetben.

 

I. Á. Kialakítunk egy kötöttebb feladatsort a gyerekeknek, és azt már jól tudják alkalmazni egy mesés szituációban, egy kötetlen, spontán helyzetben. Ilyenkor észre sem veszik, hogy megfognak valamit, hogy elengedik, hogy leguggolnak vagy felállnak, mert részesévé válnak a mesének. Előfordul, hogy a gyerekek a kiállítótérben annyira motiváltak lesznek, hogy onnantól fogva képesek olyan mozdulatokra is, amelyekre korábban nem, például elkezdenek ollóval vágni.

muzped_peto_intezet
Itt nincsenek elvárások, minden megoldás egyformán jó

 

Amikor a Pető Intézetes gyerekeknek találok ki foglalkozásokat, akkor legtöbbet az eszközökön és a technikai megoldásokon gondolkozom. Ezeket az eszközöket vagy feladatokat azért találom ki, hogy segítsem a mozgást, vagy éppen nehezítsem.

 

M. A.: Mi nem nagyon használunk más eszközöket, mint amelyeket az adott lehetőségek kínálnak. Nem szoktunk eszközöket gyártani. Egy másik területen dolgozó szakember mindig friss szemmel látja a mozgásfejlesztés kérdését. Sokat lehet tőlük tanulni. Minden különleges eszköz használata lehetőség a mozgás fejlesztésére.

 

Miért lehet hasznos a szülőknek illetve a gyerekeknek, ha részt vesznek egy művészeti galériában szervezett családi rendezvényen?

 

M.A.: Ezeken a családi programokon a szülő is aktív alkotóvá válhat, jól érezheti magát a kiállításon.

 

I.Á.: A mozgássérült gyermekek ritkábban jutnak el képzőművészeti kiállításokra. Ezen a programon a családok megtapasztalják egy műalkotás befogadásának az élményét, varázsát és harmóniáját. A mozgáskorlátozott gyermeknek fejlődhet a koordinációja, problémamegoldó- és kognitív képessége. Csökkenhet a szorongása, a negatív énképe vagy az önbizalomhiánya. Nem utolsó sorban pedig aktív művészetkedvelő és múzeumba járó felnőtté válhat.

 

A következő családi programot 2019. május 4-én, szombat délelőtt 11-13 óráig szervezik Csörgő Attila Mozgásterek című kiállításán az Új Budapest Galériában a Bálna épületében.

A teljes interjú a Magyar Múzeumok honlapján olvasható.

Fotók forrása: magyarmuzeumok.hu