2022-ben újra Animascope rövidfilmfesztivál, méghozzá meglehetősen sikeres, telt házas bemutatóval. 14 nagyszerű kisfilmet láthattunk a 2020-ban és 2021-ben diplomázott alap- és mesterszakos hallgatók diploma- és vizsgafilmjeiből.

A 2014-ben indult programsorozat rövid kényszerszünet után ismét megnyitotta kapuit az animációt kedvelők előtt. A METU animáció szakán az elmúlt időszak nehezített körülményei ellenére is értékes és izgalmas animációs alkotások készültek, ezek most végre nagy vásznon is láthatók voltak, ráadásul olyan impozáns helyszínen, mint az Uránia mozi.

A január 25-i eseményen látott rövidfilmek egy része már sikeres fesztiválkörútját járja, ám vannak köztük olyan alkotások is, amelyek csak nemrégiben nyerték el végleges verziójukat, és most volt a premiervetítésük.

A programban az egyetem szemléletéhez hűen igazán változatos témájú, technikájú és stílusú animációs filmek szerepeltek, bepillantást engedve az animációs műhelyben zajló sokrétű alkotói munkába. A METU alkotóegyetemi koncepciójának és gyakorlatorientált képzéseinek köszönhetően a hallgatók már tanulmányaik során olyan színvonalas alkotásokkal bővíthetik egyéni portfóliójukat, amelyek alkalmasak arra, hogy a nagyközönség mozivásznon, minifilmfesztiválon is megtekinthesse őket.

A fiataloknak és felnőtteknek egyaránt szóló kisfilmválogatás a már megszokott széles műfaji skálával érkezett, azokkal a témákkal, gondolatokkal, érzelmi állapotokkal, helyzetekkel és életérzésekkel, amelyek a METU hallgatóit és úgy általában a fiatalokat foglalkoztatják. Rendkívül érdekes volt megtapasztalni, hogy a filmek készítőit ugyan valamelyest hasonló dolgok érdeklik, mégis mennyire eltérően képesek őket vizuálisan kifejezni, illusztrálni, megjeleníteni.

Népszerű téma volt például a magány, a jövővel és a felnőtté válással kapcsolatos félelmek, az önmagunkkal és másokkal való viszonyunk, valamint az egyén világban betöltött szerepe.

Csánki Zsófia korábbi munkája, a 2019-es Danse Macabre már több nemzetközi animációs filmfesztivál programjába bekerült. Az idei Animascopeon bemutatott, kevert technikával operáló Calliope egy apátiában szenvedő férfiről szól, aki titokzatos, bizarr klubra talál rá, ahol a vágyait a maga számára is meglepő módon élheti ki. A Jacques rampage című rövidfilmjéért 2018-ban George Pal-díjjal jutalmazott Horesnyi Máté szépirodalmi anyagot vett alapul A legkisebbik rossz című fekete-fehér rövidfilmje elkészítéséhez. Kisfilmjét Hazai Attila egyszerre realista és abszurd novellái inspirálták.

Calliope
A vetítési programot a műfaji sokszínűség jegyében állították össze.

A filmekre vizuális nyelvére leginkább a nyers, realista stílus és az abszurd, szürreális látványvilág volt jellemző. Meglepő, hogy a legtöbb alkotó a látványt helyezte előtérbe: a filmek döntő többségében egyetlen szó sem hangzik el. Megállapítható tehát, hogy az alkotók elsősorban a filmművészet lényegét ragadják meg, a mozgás ábrázolására koncentrálnak, a látványt tartják jelentősnek. A zeneiség viszont kivétel nélkül mindegyik film fontos jellemzője volt.

A kisebbik rossz
A 7. Animascope-on vetített filmek és alkotóik listája:
Bera Viktória: Ketten
Csánki Zsófia: Calliope
Csóka Dóra: Adigo
Eckert Szonja: Az idegen fivér
Eszes Fruzsina: Sodrás
Horesnyi Máté: A kisebbik rossz
Kardos Eszter: Már nem félek
Lantos Júlia: Inkognitó
Muresán Gabriella: Sok
Osztós Zsófia: Akárhová
Scheffer Alexandra: Utoljára ébren láttak
Tóth Orsolya: Glitch
Varró Viktória: Platón szobája
Wator Ádám, Fekete Attila: Sunshower

A 7. Animascope alkalmából az animáció és médiadizájn tanszék online elérhetővé tette az elmúlt évek hat legsikeresebb animációs rövidfilmjét. Műfaj szempontjából ezek is színes skálán mozognak: kísérleti film, dokuanimáció és szatíra is van köztük. Mindegyikük számos hazai és nemzetközi fesztiválszereplést tudhat maga mögött, több alkotót is nívós díjjal jutalmaztak. A hat rövidfilm az egyetem YouTube-csatornáján tekinthető meg.

A nyitókép Lantos Júlia Inkognitó című munkájának egy jelenete.