Műfaji és földrajzi határokon átívelő élményeket hozott a negyedik Bartók Tavasz

Program

Április 14-én az Oscar- és Grammy-díjas világhírű kínai zeneszerző, Tan Dun koncertjével ért véget a negyedik Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek, amelyen Budapest tizenhat különböző pontján több mint nyolcvan program idézte meg a névadó Bartók Béla szellemiségét.

A Söndörgő és a Kelemen Kvartett koncertje a 2024-es Bartók Tavaszon. Fotó: Felvégi Andrea / Müpa
A Söndörgő és a Kelemen Kvartett koncertje. Fotó: Felvégi Andrea / Müpa

A világhírű magyar zeneszerző, Bartók Béla születésének 140. évfordulóján, 2021 tavaszán indult Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek egyedülálló összművészeti eseménysorozat. A programsorozat célja, hogy hazai és európai partnerintézményekkel együttműködve a következő években még vonzóbb célponttá tegye Magyarországot a nemzetközi kulturális turizmus számára. A Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek a Müpa szervezésében valósul meg, célja pedig, hogy meghatározó kulturális társintézmények részvételével, más nagyvárosok bevonásával fokozatosan országos – sőt országhatárokon átívelő, régiós beágyazottságú – eseménysorozattá váljon.

„A Bartók Tavasz megalapításakor azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy a ma művészetén keresztül éltessük Bartók szellemi örökségét – foglalta össze Káel Csaba. – Mi sem igazolja jobban, hogy jó úton járunk, mint hogy Amerikától Kínáig érkeztek előadók, akik művészetükön keresztül kívánták leróni tiszteletüket a zeneszerző hagyatéka előtt. Ez pedig nemcsak a fesztivál művészeti igazgatójaként, de alkotóként is nagy büszkeséggel tölt el.” A programsorozaton a hazai művészeti élet kiválóságai mellett a világ számos pontja képviseltette magát: Ausztria, Bosznia-Hercegovina, Ciprus, az Egyesült Királyság, Észtország, Franciaország, Macedónia, Monaco, Németország, Szerbia és Törökország mellett Dél-Afrikából, az Egyesült Államokból, Japánból, Kanadából, Kínából, sőt még Venezuelából is érkeztek produkciók.  

„Semmivel össze nem hasonlítható érzés a színpadon látni azokat az előadásokat, amelyek mögött többéves előkészítő munka áll. Tan Dunnal évekig folyt a párbeszéd a Buddha Passion magyarországi bemutatójáról, de sokáig tartó egyeztetés előzte meg a világ legkeresettebb kántorjait felvonultató Énekek éneke koncert megvalósulását is – avat be a háttérmunkába Szomolányi Janina, a fesztivál operatív igazgatója. – Nincs nagyobb visszaigazolása a munkánknak, mint amikor a koncertek után percekig zúg a vastaps a nézőtérről.”

Az idei eseménysorozat tíz napja alatt többek közt magyarországi bemutató, táncszínházi premierek, lemezbemutatók, filmvetítések, kiállítások és koncertek közül választhattak az érdeklődők.

Az Erkel Színházban két este során több mint háromezer néző ünnepelte a Les Ballets de Monte-Carlo táncosait, köztük a Tündér szerepében fellépő, magyar származású Barabás Mariannát, valamint  a többszörös Grammy-díjas jazzénekesnőt, Samara Joyt. Telt ház előtt lépett fel a japán audiovizuális művész, Ryoji Ikeda, a Spiritualized első magyarországi koncertjén pedig a rajongók mellett a könnyűzenei szakma színe-java is képviseltette magát.

240406_Buchbinder_NFZ_1_002_c_Hirling_Balint_Mupa.jpg
Rudolf Buchbinder és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar koncertje. Fotó: Hirling Bálint / Müpa

Rudolf Buchbinder eljátszotta Beethoven összes zongoraversenyét, a Söndörgő és a Kelemen Kvartett Bartók-Balkán Revisited címmel koncertezett, míg a magyar és a török zenei, ének- és tánchagyományok a Tiszta forrás című előadásban kerültek közös színpadra.

A hazai táncélet két meghatározó társulatának legújabb kreációit is a fesztivál nézői láthatták először: a Duna Művészegyüttes darabja a székely kultúrkört járta körül, míg a FrenÁk Társulat mai rohanó világunknak tartott görbe tükröt.

A Budapest Ritmo az elmúlt évek talán legszínesebb programját kínálta: koncertek mellett filmvetítések és szakmai programok is várták az érdeklődőket a háromnapos világzenei rendezvény alatt.