Műtárgy-arcok

Kultpol


pljo_fon_1132_bvk.jpg
Fotó: Plohn József, 1902

Vajon milyen beszélgetéseket folytatott megörökítendő alanyaival Dömötör Mihály, amikor a még élő, hetven-nyolcvan éves, Csongrád megyei '56-os forradalmárokat leültette a fényképezőgépe elé? Saját bevallása szerint Plohn József példája lebegett a szeme előtt, aki ezt az utat már végigjárta előtte, csakhogy száz évvel ezelőtt. Plohn a megöregedett '48-as honvédeket hívta vásárhelyi műtermébe 1902-ben, hogy lefényképezze őket, s erről a nyolcvan évvel később előkerült, százötven üvegnegatív alapján szerzett tudomást az utókor. Ezek a többnyire fél- és háromnegyed alakos portrék karosszékben ülve ábrázolják a ruházatuk alapján többnyire szegény, de tartásukat még idősen is őrző Kossuth-katonákat. Plohn fotográfiáit 1992-ben kötetbe szerkesztette a Zrínyi Kiadó, s Dömötör Mihály ekkor került igazán közel a művekhez, mivel ő nagyította és gondozta a képsorozatot. A fentiek ismeretében magától értetődő, hogy Dömötör tudatosan a nagyra becsült előd szellemiségét követve alkotta meg portréfotóit: ha egészségi állapotuk nem gátolja, a veteránok testtartása itt is méltóságteljes, a tekintetekben fellelhető keserűséget pedig tompítja - a szó konkrét és átvitt értelmében is - a rájuk vetülő fény.

 
A két sorozat között eltelt bő száz évben csak a technika fejlődött, a fotós érzékenysége és elkötelezettsége kortól függetlenül, egy tőről fakad.
 

zombori_istvan_forradalmar.jpg
Fotó: Dömötör Mihály, 2007

Dömötör Mihály portrésorozata a napokban jelent meg könyv alakban a Múzeumi Tudományért Alapítvány gondozásában. A bevezető szövegek és a kötet végén elhelyezett történelmi visszatekintés között hetvenhat oldalon sorakoznak a képek, minden oldalon kettő. A nagyméretű, színes, friss portré alatt egy-egy ifjúkori igazolványkép tűzi ki a történelmi távlat kezdőpontját. A pontos dokumentálásra való törekvés tudományos igényű precizitásra vall, s ez nem véletlen. Dömötör Mihály évtizedek óta a szegedi Móra Ferenc Múzeum - országos viszonylatban is az egyik legelismertebb - műtárgyfotósa, akinek a tárgyakról is a leghitelesebb reprodukciót kell készítenie. Ő tükörportréknak nevezi legújabb fotósorozatát, ami akár kettős értelmű is lehet, mert nemcsak az ötvenhatos forradalmárok arcba vésett sorsát, de Plohn József elkötelezettségét is visszatükrözi.