Múzeumba gördült a magyar világmárka

Kultpol

A Közlekedési Múzeum Ikarus, a gördülő legenda című kiállításának alapgondolata: a gyártás megszűnésével egy igaz sikersztori ért véget. Élt 1948-tól 2008-ig. Az Ikarus több évtizeden át a magyar ipar egyik vezető márkája volt, igazi hungarikum, amely a világon először kezdte szériában gyártani (1948) az önhordó karosszériás autóbuszokat, valamint az alacsonypadlós csuklós buszokat.
 

Ikarus_kiallitas_D_KOS20080422032.jpg
46 éves Ikarus 311-es busz
A tablókon a termékcsaládok és típusok láthatók. A modellek között van két MÁVAG-típusa (TR 5 és a TR 3.5), az Ikarusok közül pedig megtekinthető többek között a 630-as, 55-ös, 60-as, 280-as, 254-es. A vitrinekben lámpákat, műszerfalakat állítottak ki a szervezők, de képzeletben forgathatunk kormánykereket, nyomhatunk kuplungot, piszkálhatunk szervó kormányművet és dísztárcsát.

A tárlat abból a szempontból is különleges, hogy ez a múzeum első olyan kiállítása, amely nem  saját gyűjteményre alapoz.

Az Ikarus Karosszéria és járműgyár "névadó" elővállalata az Ikarus Automobil- és Repülőgépgyár Rt. - későbbi nevén Gép- és Fémáru Rt. - 1916-ban jött létre, két alapítója a járműiparban elismert szakembernek számító Erney Móric és Vécsei Ernő volt. A vállalat az I. világháború alatt főleg repülőgéphűtők gyártásával foglalkozott, majd 1921-25 között az autóipar fellendülésekor az autóhűtők készítésébe is belefogott. A II. világháború alatt a vállalat gyártotta a Botond terepjárók, valamint a MÁVAG K3 teherautók hűtőjét. A háborút követően hűtők javításával foglalkozott, de a gépjárműipar stagnálása miatt pénzügyi helyzete megrendült. 1947 őszétől kezdve a gyár már csak vegetált, végül 1948 tavaszán fizetésképtelenné válása miatt a már államosított Uhry Testvérek Autókarosszéria és Járműgyárával egyesítették.

A gyárat 1948. március 26-án államosították és a Nehézipari Központhoz rendelték, majd a három üzem összevonásával 1949. február 8-án megalakult az Ikarus Karosszéria és Járműgyár, amely két évtizeddel később a világ autóbuszgyártásának egyik meghatározó szereplőjévé vált.

Az 1980-tól a rendszerváltásig tartó időszak az Ikarus történetének fénykora, de a vezetés a kereslet visszaesésétől tartva csak a már egyre elavultabbnak számító Ikarus 200-as autóbuszok gyártását preferálta, így a gyár látszólag jó eredményeket mutathatott fel, folyamatosan a világ egyik legnagyobb ilyen üzeme maradhatott. A jövő azonban egyre bizonytalanabbnak tűnt.

A gyárat 2007. december 31. dátummal végelszámolással megszüntették. Az utolsó busz december 11-én gördült ki a kapukon.