További, különös apropót ad a jelenlegi, korlátozások és szociális távolságtartás által sújtott helyzetben a kiadványnak már a címe is: Építs közösséget! Közösségi élmény és múzeumi interpretáció.
A múzeumi szakembereknek szóló online útmutató alapján sikeresen és költséghatékony módon adaptálható a jövőben a Herman Ottó Múzeum Közösségi élmény és múzeumi interpretáció középiskolás csoportok bevonásával című múzeumpedagógiai mintaprojektje, melyet a miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és a kazincbarcikai Szalézi Szent Ferenc Gimnázium, valamint Eszterházy Károly Egyetem bevonásával valósított meg.
A mintaprojekt két modulból állt, amelyek azonban egymástól függetlenül, külön-külön is megvalósíthatóak. Dönthet úgy a mintaprojektet adaptáló muzeális intézmény, hogy a diákok személyes érdeklődése vagy erősségei alapján csak kisfilmeket forgat a kiállítások témájához kapcsolódva a diákokkal, de úgy is, hogy inkább a makett-készítési feladatot helyezi előtérbe, és a diákok bútorokat terveznek a múzeum közösségi tereibe. A kiállításokat értelmező oktatófilmek elkészítésének koordinálásához nem árt némi alapfokú ismeret a filmkészítés technikáját illetően, ám ez a mai viszonyok között, az egyre növekvő online múzeumi jelenlét miatt amúgy is kezd alapkövetelménnyé válni.
A mintaprojekt alapötletét a Herman Ottó Múzeum Papszer Kiállítási épületében dolgozó múzeumpedagógus és muzeológus munkatársak dolgozták ki saját működési tapasztalataikra, korábban megismert sikeres külföldi projektekre, a hazai kreatív ipar fejlődésére, valamint a múzeumba visszajáró diákok és tanáraik igényeire alapozva. A kísérleti jelleggel kivitelezett pilot projekt nem vallott kudarcot, 12 témanap valósult meg összesen 36 diák, két pedagógus, illetve hét felsőoktatási hallgató és tanáruk bevonásával.
És hogy még az imponáló számoknál maradjunk kicsit: a mintaprojekt eredményeként megszületett és a Herman Ottó Múzeum Youtube csatornájára fel is került 10 tárlatvezető kisfilm, továbbá elkészült a múzeumi közönségterekbe szánt 30 bútor makettje, és ezekhez kapcsolódóan különféle technikával 30 bútorterv is, melyekből kiállítás is nyílt.
A werkfotókkal illusztrált és kreatív ötletekkel, valamint érdekességekkel is megspékelt, olvasmányos formában íródott online kiadványnak köszönhetően az ötlettől a megvalósulásig követhetjük nyomon a miskolci mintaprojekt útját. A célok és a célcsoportok áttekintése után megismerhetjük a mintaprojekt módszertani, pedagógiai, pszichológiai, gazdasági alapjait, beletekinthetünk az előkészítés és a kivitelezés munkamenetébe, és képet kaphatunk a mintaprojekt hatásáról és számszerű eredményeiről is. A mintaprojekt adaptálását checklist-szerűen pontokba szedett adaptálási útmutató könnyíti meg. Az útmutató szerzője Mlakár Zsófia (jelenleg már a Dobó István Vármúzeum gyűjteményi és állományvédelmi osztályvezetője) történész-muzeológusként kísérte végig a mintaprojekt megvalósulását a mintaprojektgazda intézmény részéről, így első kézből származó információk alapján állította össze az online kiadványt.
A Herman Ottó Múzeum mintaprojektjére és a hozzá kapcsolódó online útmutató megjelentetésére a Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek projekt Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (MOKK) által megvalósított múzeumi komponensének keretében került sor.
A MOKK Staféta füzetek sorozatában megjelentetett kiadvány az alábbi linken keresztül ingyenesen letölthető a MOKK tudástárából.
Minden olyan múzeum és múzeumi szakember számára ajánlják a mintaprojekt adaptálását és a hozzá kapcsolódó online útmutató kiadványt, amelyik nyitott rá, hogy múzeumpedagógiai eszköztárában kiemelt helyet kapjon a fiatal korosztály kreativitásának fejlesztése, továbbá arra vágyik, hogy a középiskolás korosztályt bevonva valódi részvételen alapuló együttműködést és a múzeum iránt elfogadó közösséget építsen ki. A látogatói hasznosítás fokozására és az intenzívebb látogató-bevonásra törekvő muzeális intézményeknek is jó szívvel javasolják a mintaprojekt adaptálását.
Hogy a múzeum és a múzeumi munkatársak számára még hányféle előnye lehet annak, ha belevágnak egy ilyen vagy ehhez hasonló múzeumpedagógiai projekt megvalósításába, arra álljon itt az útmutatóból származó alábbi idézet:
„A múzeumi dolgozók számára is értékes tapasztalat volt a tárlatvezetés, a foglalkozások módszertana kapcsán, hogy mennyivel hatékonyabb tud lenni a történetközpontú feldolgozás (a filmek általában történetbe helyezve dolgozták fel a tárlatok egy-egy részét vagy egészét). A kisfilmek jó marketing-eszközök és oktatási segédletek egyben. Az iskolai közösségi szolgálat szervezésében pedig akár ez a projekttéma is jó alap lehet. A tanárokat és diákokat is motiválja a látogatásra. (Az eddigi IKSZ-es diákokat visszahozta a mentorált múzeum tapasztalatai szerint a projekt, és a jövőbeni résztvevő diákokat is motiválhatja abban, hogy itt töltsék a közösségi szolgálatot.)”
További hab a tortán, hogy egy ilyen mintaprojekt és az útmutató a muzeális és felsőoktatási intézmények között épülő kapcsolatok fejlesztéséhez is jó támpontokat tud adni. Jelen esetben az Eszterházy Károly Egyetem Vizuális Művészeti Intézet hallgatóinak bevonására került sor a kreatív alkotói folyamatba. Nemcsak a középiskolások, de a hallgatók is profitálhattak a mintaprojektből, a gyakorlati életből ismerhették meg a tanári munka, illetve a múzeumpedagógia módszertani hátterét, tapasztalatot szerezhettek a diákokkal közös munkában. Az egyetem pedig ezen a módon is erősíthette ismertségét és kapcsolatait a térségben működő középiskolákkal. Az online kiadványt így jó szívvel ajánlják a múzeumi tanulás felé nyitott pedagógusok egyetemi oktatók figyelmébe is.
Nyitókép: Bútorok kivitelezése a Bányászattörténeti Múzeumban, Rudabányán. Fotó: KirályTiborné.
Kajári Gabi, Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ