Nagyító alatt a filmplakát

Film

A filmplakát elsősorban a filmalkotás eladhatóságát szolgálja, elsődleges célja tehát az, hogy felhívja az emberek figyelmét a mozikba kerülő filmre és rávegye őket arra, hogy el is látogassanak a vetítésre. E megállapítás szerint a filmplakát csupán reklám, ez azonban nem igaz: sokkal több annál. Kenczler Marci grafikus, valamint a Magyar Filmplakát Kiállítás szervezőinek segítségével utána jártunk, mégis mennyivel több.

Ahogy az imént megfogalmaztuk: a filmplakát a film reklámozási tevékenységének egyik, ha nem a legfontosabb eleme, hiszen általában ez az első dolog, amellyel a néző találkozik. A XXI. században persze sokkal könnyebb felfedezni egy új előzetest vagy jelenetfotót, mint egy utcán vagy metrómegállóban elhelyezett plakátot, az igazság azonban az, hogy még ma is a filmplakát az, amely elsőként jut el a nézőkhöz ? megelőzve a teasert, a trailert, a beharangozó cikkeket, interjúkat és magát a filmet is. E rövid leírásból egyértelműen azt szűrhetjük le, hogy a filmplakát egy (elengedhetetlen) reklámhordozó, ezzel a megállapítással viszont nem szabad megelégednünk, ugyanis köztes műfajjal van dolgunk: a filmplakát a film népszerűsítését szolgálja, ugyanakkor önállóan is működő vizuális műalkotás, mely a filmtől függetlenül is képes hatni az emberekre.


cinema_1241422_1280___copy_600x468.png
Fotó: pixabay.com

A filmplakát történelme

Filmplakátokat már a legkorábbi nyilvános vetítések óta használnak: kezdetben ezek csak a filmszínházakban voltak kiállítva, és a forgalmazó rögtön visszavette őket, amint a film lekerült a műsorról. Az 1900-as évek elején csak a film címe, valamint a készítők nevei szerepeltek a plakátokon, hiszen ebben a korszakban nem a szereplők számítottak nagy attrakciónak, hanem maga a film, az új médium, amelynek még nem is igazán volt szüksége reklámra. A filmplakát ekkor inkább csak információt szolgáltatott, később, a húszas években azonban már megjelentek a sztárok, velük együtt pedig az igény is arra, hogy ne csak a legszükségesebb tudnivalók szerepeljenek a plakáton, hanem a húzónevek is. Ebben az időszakban javarészt kézzel készítették a filmplakátokat, a második világháború idején és az azt követő években viszont átalakult ? gyorsabbá és hatékonyabbá vált ? a gyártási mechanizmus, melynek következtében a plakátok kinézete is megváltozott: az adott film egy vagy több jelenete szerepelt rajtuk. Nem is kell olyan sokat ugranunk az időben, hogy eljussunk napjaink plakátkészítő rutinjához: az 1980-as évektől ugyanis a legtöbb filmplakát már monitor előtt készül. Ez azonban nem jelenti azt, hogy manapság ne születnének olyan feledhetetlen plakátok, mint amilyen a Dr. Caligari vagy a A kölyök című filmé volt.


the_kid.jpg
A kölyök című film plakátja
Fotó: pinterest.com

Mitől lesz feledhetetlen egy filmplakát?

A Saul fia és a Shame ? A szégyentelen című filmek plakátjait készítő grafikus, Kenczler Marci kérdésünkre elmondta: két esetben mondhatjuk egy filmplakátra azt, hogy jó: ?ha bevisz a moziba és/vagy ha ikonná válik?. De hogyan tud ikonná válni egy plakát? Hogyan képes arra, hogy örökre a néző fejébe fészkeljen? Kenczler Marci úgy fogalmazott: ?a plakát egy kommunikációs eszköz, nem több ? ez a száraz tény. Ugyanakkor a film mint műfaj egyetlen tárgyi manifesztuma is, tehát fontos, hogy ikonikus legyen, és mindig felidézze az adott alkotást. És persze, hogy tudjon művészi értéket hozzátenni?. Ennek megvalósítása a plakátot készítő művész feladata, akinek azonban meg van kötve a keze, hiszen ? mint már említettük ? a plakát a film forgalmazásának, reklámozásának eszköze. Épp ezért nem csak a plakátot készítő grafikus dönt arról, mi szerepel rajta, és mi nem.

?A filmplakát egy alkalmazott műfaj, így művészileg nem áll rendelkezésre óriási szabadság. Van egy üzenet, amelyet át kell adni. Emellett meg kell felelni a műfaji kliséknek is, hogy könnyen azonosítható legyen, mit is várhat a néző az adott filmtől. A jó producer/forgalmazó konkrét kérésekkel fordul hozzám: elmondja, mit akar megfogalmazni, milyen stílusban, és azt is, ki a közönség. Innen jövök én. És akármekkora szabadságot is kapok, nekem az a legfontosabb feladatom, hogy a megfelelő grafikai ötletekkel álljak elő? ? jegyezte meg a grafikus. Hozzátette: a filmplakátok készítése során muszáj figyelembe venni a kliséket, vagyis azt, hogy mely filmműfajnál milyen plakát működik. ?Az art house filmeknél még egy illusztráció is belefér, egy James Bond-mozinál azonban nem fordulhat elő, hogy nem a hős látható a plakáton.?


spectre_600x888.png
A James Bond: Spectre ? A Fantom visszatér című film plakátja
Fotó: imdb.com

Mi szerepel a plakáton?

?Cím, rendező, színészek és a kredit blokk (az apróbetűs rész a filmplakát alján, vagyis a stáb kiemelt tagjainak felsorolása ? a szerk.). Ezeknek muszáj rajta lenniük. De természetesen mindentől el lehet térni, ha annak oka van? ? mondta Kenczler Marci. De milyen típusú plakátokkal találkozhatunk egyáltalán? Mi az, ami szerepel az alkotáson a legfontosabb információk írásbeli megjelenítése mellett?

A film története során mind megjelenésükben, mind készítési módjukat tekintve igen sokat változtak a filmplakátok, és nem is lehet általános érvényű szabályokat megfogalmazni velük kapcsolatban, az azonban biztos ? ahogyan Kenczler Marci is hangsúlyozta ?, hogy szinte minden filmműfajhoz más plakát passzol. De válaszoljuk meg a kérdést: (manapság) mi szerepel a plakáton?


mother_poster_600x890.png
Az anyám! című film plakátja
Fotó: imdb.com

Napjainkban az egyik legjellemzőbb séma a filmbéli hősök, vagyis a főbb színészek plakáton történő megjelenítése. Az ilyen típusú filmplakát arra tesz kísérletet, hogy a nézőket a sztárok segítségével vonzza be a moziba. Forgalmazói/reklámozói szempontból igazán hasznos egy ilyen plakát, készítője viszont ? nem meglepő módon ? nem kap akkora szabadságot. Csupán annyi a feladata, hogy ízlésesen elhelyezzen néhány sztárportrét, és már kész is a mű. Aztán ott vannak a kevés szereplőt megjelenítő plakátok, melyeken inkább szimbólumokat láthatunk, illetve valamilyen, a film cselekményéhez kapcsolódó szöveget olvashatunk. Ezen plakátok jobban tükrözik a film hangulatát, mint azok, amelyeken a címet leszámítva csak sztárokat láthatunk ? épp ezért képesek is elérni azt, hogy a néző a film megtekintése után ne felejtse el őket, hanem vissza tudjon csatolni rájuk.

De vannak olyan filmplakátok is, melyeken egyáltalán nem lehet kiigazodni: annyi sztár, szöveg és szimbólum zsúfolódik össze rajtuk. Mégsem mondhatjuk azt, hogy koncepciótlanok, hiszen a hangulat átadása mellett ilyenkor arra is kísérletet tesznek az alkotók, hogy valamelyest a történetet is felvillantsák a leendő nézők előtt. És végül ott vannak a stilizált, mondhatni minimalista plakátok, melyeket az egyszerűség jellemez. Ezek a plakátok nem ragaszkodnak a film történeti világához vagy a húzónevek portréihoz, hanem elrugaszkodnak kicsit és gondolkodásra késztetik a nézőt. A befogadónak ugyanis egy ilyen plakátot látva meg kell próbálnia felfedezni a kapcsolatot a kép és a filmcím között, ez pedig egyértelműen hozzájárul ahhoz, hogy megjegyezze a filmet ? és meg is akarja nézni.


sea_600x888.png
A tenger szívében című film plakátja
Fotó: imdb.com

Természetesen nem lehetne itt abbahagyni a filmplakátok típusainak felsorolását, hiszen számtalan olyan plakát létezik, mely nem fér be egyik általunk leírt kategóriába sem, de azt már így is bizonyítottuk: a filmplakát nem csupán reklámhordozó. Olyan vizuális műalkotás, mely egy adott filmhez kapcsolódik, ugyanakkor el is válik attól és önmagában állja meg a helyét. Nem túlzás tehát azt mondani: nem szabad úgy tekinteni a plakátokra, mint eldobható reklámcikkekre. Mivel nem azok.

Filmplakátok kiállítva

A Magyar Filmhéthez kapcsolódva 2004 óta szinte minden évben megrendezik a Magyar Filmplakát Kiállítást, melynek szervezői, Hutlassa Tamás és Nemes Anita elárulták: az eredeti céljuk az volt, hogy egyben lássák a magyar filmekhez tartozó plakátokat, ?ám ahogy gyűlt az anyag, lassan kiderült, milyen problémák vannak ezzel a területtel.? A kiállítás szervezői úgy fogalmaztak, problémák vannak. De milyen problémák? ?A filmplakátok szerepe sokat változott az utóbbi években. Átalakult az a kommunikációs eszközpark, amelyben korábban fontos szerepet kaptak a kül- és beltéri moziplakátok. Az internet, a digitális világ átrendezte a hangsúlyokat. Ma már nincs központi helyen a nyomtatott filmplakát, mégis fennmaradt és szervesen hozzátartozik a filmek életéhez. Ezért tartjuk fontosnak, hogy minden lehetséges alkalmat megragadjunk és felhasználjunk arra, hogy a plakátokról beszéljünk, gondolkodjunk.?


saul_fia_1_717x1024_600x856.png
A Saul fia című film plakátja, melyet Kenczler Marci készített
Fotó: filmplakat.hu

Ahogy a Magyar Filmplakát Kiállítás honlapján is olvashatjuk, ?a kiállítás célja egyrészt évente összegyűjteni az elkészült plakátokat, amelyek bármilyenek is, az utókornak az adott időszak lenyomatát adják, másrészt filmplakát kultúránk aktuális állapotával szembesíteni a filmszakmát, a forgalmazókat, az alkotókat és nem utolsó sorban a közönséget?. A kiállítás szervezői kérdésünkre azt is elárulták, véleményük szerint miképpen lehet támogatni ezt a műfajt annak érdekében, hogy ne veszítse el kulcsfontosságú szerepét. ?Például az olyan fórumokkal, mint a plakátkiállítás. Illetve minden más olyan eszközzel, amellyel a közönség és a szakma (filmterjesztők, plakátkészítők, filmesek) figyelmét ráirányíthatjuk erre a fontos és izgalmas területre. Lehet róla vitázni, véleményt formálni az érintettek és a közönség bevonásával. Erre irányul az a törekvésünk, hogy megkérdezzük a közönséget a kiállított plakátokkal kapcsolatban: szerintük melyik a legjobb? És ugyanerről megkérdezzük egy szakmai zsűri véleményét is.?

Milyen a jó filmplakát? Milyen ikonikus plakátokat ismerünk? És van kedvencünk? Ezekre a kérdésekre bizonyára mindannyiunknak van saját válasza, ez pedig azt jelenti: a filmplakátok igenis fontosak. Akárcsak maga a film.

Tóth Eszter