Négy év után újra kinyit a legendás lemezbolt

Egyéb

London híres bevásárlóutcáján 1921-ben nyílt meg az HMV lemezbolt. Sir Edward Elgar zeneszerző adta át az Oxford Street 363 alatti üzletet, amely a pop- és rocktörténelemben is fontos szerepet játszott.

Itt mutatták be a Beatles demóját 1962-ben – erre a fontos angol kultúrtörténeti helyszíneket jelző kék tábla is utal a homlokzaton –, 1995-ben a Blur játszott a tetőn, 1996-ban a Spice Girls itt kapcsolta fel az utca hagyományos karácsonyi fényeit. A lemezboltok Mekkájába minden magát valamire tartó zenerajongónak el kellett zarándokolni. Ám közel egy évszázad ide, ikonikusság oda, a streaming előretört, a főutcának és az Oxford Streetnek mint a vásárlás fő helyszínének leáldozott, a céget csődgondnokság alá helyezték, a boltot a lánc további 26 tagjával együtt pedig 2019-ben bezárták. 

Az elmúlt években az Oxford Street olyan ruházati üzletei húzták le a rolót, mint a Debenhams, a Top Shop, a BHS, és míg egyesekből elektromoscigaretta-, másokból meg szuvenírboltok lettek, az HMV-t édességbolttá alakították. Az akkori tulajdonosok az ikonikus, gramofont hallgató kutya neoncégért is letakarták. 

2023 karácsonyára Doug Putmannek köszönhetően újra a megszokott zenei árukészletet várja a vásárlókat. Az 1984-es születésű kanadai üzletember tudja, mit csinál: játékboltlánc tulajdonosa, 2017 óta övé az HMV Canada, és Sunrise Records néven lemezkiadója is van, amely megvette a HMV-t. 

Putman új üzleti modellt épít abban a világban, amelyben bár növekszik a fizikai hanghordozók népszerűsége – ma több bakelitlemezt adnak el, mint CD-t –, de korántsem beszélhetünk olyan példányszámban, mint a ’90-es évek végén, a 2000-es évek elején. 

Igaz, a kazetták dinamikusan növekvő népszerűségéről jönnek a hírek, a hardcore rajongóknak, az audiofileknek és a Z generációsoknak köszönhetően a bakelitek eladása is tizenhat éve folyamatosan emelkedik, de ezek a számok még messze vannak a fénykor profitrátájától. A trendforduló még messze van, az a zeneipari szereplőknek az élő események, a nagy koncertek, a turnék, a mörcs, a reklámszerződések, a zenei jogok és a streaming termelik a bevételt.

Ez az oka annak, hogy az újra megnyíló boltban a mörcs és tech nagy hangsúlyt kap, valamint dedikálásokkal, koncertekkel és egyéb, a közönséget közvetlenül elérő eseményekre alapozzák az üzleti tervet. A név egyetlen szóval bővül: HMV Shopként várják a zenerajongókat London központjában, és ugyanerre nevezik át a jelenleg működő tizennégy, valamint az idén megnyíló további huszonnégy üzletet. 

Nyitókép: Az Oxford Street-i HMV lemezbolt a 2019-es bezáráskor Fotó: Alberto Pezzali / NurPhoto / NurPhoto via AFP