„Nem a tigris!” − a kínai tigris évében ér révbe a Néprajzi Múzeum közösségi projektje

Kultpol

A Néprajzi Múzeum 2019 óta tartó tigrisgyűjtő kampánya a záró felvonásához érkezett. A spontán múzeumi gyűjtőkampány finise a február elsején induló kínai holdújévvel, a tigris évével esik egybe. A kitűzött cél 999 múzeumi tigris begyűjtése.

A Néprajzi Múzeum a múlt és jelenkori tárgykultúrájának mellett a társadalmi jelenségek kutatásának és bemutatásának helyszíne is. A költözés időszaka alatt is igyekszik megőrizni szerepét a tudományos közéletben, s fenntartani egy inspiratív szellemi közeget. Ennek egyik különös eredménye a három éve zajló Nem a tigris! online múzeumi gyűjtőkampány, Frazon Zsófia etnográfus szervezésében.

2022. február 1-jén kezdődik a kínai újév, ami egészen 2023. január 31-ig tart majd − a 2022-es év a kínai állatövi jegyek szerint a tigris éve lesz. A 2019-ben indult múzeumi gyűjtőkampány, a Nem a tigris! célja 999 tigris begyűjtése, melynek új és záró apropót ad a kínai újév indulása. A Nem a tigris! nyitott Facebook-csoporthoz csatlakozva bárki részese lehet az akciónak, ráadásul aktuálisan a nemzetközi múzeumok közösségimédia-felületeit is elárasztották a tigrisek.

A Néprajzi Múzeum társadalmi kezdeményezésre indított akciójának címe egy Kenneth Hudson idézetre utal: „A tigris a múzeumban, az tigris a múzeumban, és nem a tigris.” Hudson angol újságíró és muzeológus, aki a fordulatot a mindennapi valóság és a múzeumi világok közötti különbség érzékeltetésére használja. A múzeum terében ugyanis átalakul fikció és valóság, élő és élettelen viszonya, a reprezentáció és interpretáció átértelmezi a hétköznapi valóságot.

A Néprajzi Múzeum az akció keretében felépített tigrisgyűjteményében szépen kiegészítik egymást az intézmény műtárgyai és a magán- és közgyűjtemények darabjai: a beküldők között van múzeum, archívum, cirkusz, cukrászda, könyvtár, piac, képtár, iskola, családi archívum stb. Érdekes gyűjtés például egy 19. századi perzsa táblakép, mely a Néprajzi Múzeum Ázsia-gyűjteményének műtárgya. A szereplőket körbevevő táj (a paradicsom) motívumvilágában található egy tigris – a párducok és a tigrisek egyaránt a perzsa táblaképfestő ábrázolási hagyomány részét képezik. A műtárgy a múzeum készülő gyűjteményi állandó kiállításának Művészet és etnográfia témájában fog szerepelni, de ebben az összefüggésben a tigris nem volt meghatározó szempont. Az egy habán céhkorsó díszítményéről készített kiterített rajz szintén tigrist ábrázol. A céhkorsó, amiről készült, 1754-ből származik, a korsóról vízfestékkel készült kép pedig 1913-ból való. További izgalmas gyűjteményi tárgyak és lenyűgöző ismertetéseik a Nem a tigris! Facebook-csoportban találhatók, ugyanide várják a szervezők az új tigriseket.

A Néprajzi Múzeum nyitott akciójában a múzeum tehát láthatóan tágan értelmezhető, metaforává alakítható közeg. A tigrisekben pedig az az azonos, hogy mindegyikük „nem a tigris”. Mert a tigris a múzeumban, az tigris a múzeumban, és nem a tigris.