Telt házas római premierrel mutatkozott be a közönségnek a Nem akarok – Nemes Nagy Ágnes 100 című előadás a Szent István Házban október 10-én este.

Október 10-én vette kezdetét az őszi háromállomásos Nemes Nagy Ágnes 100 turné, amelynek első helyszíneként Rómába utazott a Petőfi Kulturális Ügynökség csapata, hogy bemutassák a Nem akarokNemes Nagy Ágnes 100 című, a költőnő születésének évfordulója alkalmából készült előadást. Noha az elmúlt időszakban részleteket már láthatott a közönség e különleges, koncertszínházi produkcióból a Művészetek Völgyében vagy az augusztus 20-i Művészkertben,

a teljes, kész előadás ősbemutatójára a római Szent István Házban került sor.

A zenére írt életmű rendezője és szereplője Vecsei H. Miklós színművész, zeneszerzője Tempfli Erik Artisjus-díjas zongorista, énekese a Nemes Nagy Ágnest megszemélyesítő Hegedűs Bori, narrátora és szerkesztője pedig Juhász Anna irodalmár. Őket láthatta a közönség a színpad intim, meleg fényű világításában. A régmúlt időket idéző atmoszféra azonnal utazásra hívta a nézőket.

Nem véletlenül esett a választás az örök városra, hiszen

Nemes Nagy Ágnes életének meghatározó élménye volt egykori férjével, Lengyel Balázzsal közös, ösztöndíjas római utazása 1947–1948-ban, amelynek során hónapokon keresztül éltek az olasz fővárosban.

Lengyel Balázs a Két Róma című beszélgető- és esszékötetében foglalta össze itáliai élményeit, amit az előadás is megidéz, emellett írásaiban többek között olvashatunk arról a Gianicolo-dombról is, ami éppen a mai Szent István Ház mögött terül el.

A nemrégiben felújított magyar ház 1965-ben épült, az elődjének tekintett zarándokház azonban már 1030-as évektől(!) az 1776-ig évek végéig fogadta az egykori zarándokokat. Az intézmény ma a Rómában élő magyarok egyik legfontosabb találkozóhelye.

A hét órai kezdésre teljesen megtelt a színházterem, ahol Terdik Sebestyén atya, a Szent István Ház igazgatója köszöntötte a közönséget, és kiemelte, nagy öröm számukra, hogy Juhász Anna Irodalmi Szalonja és a Petőfi Kulturális Ügynökség produkciója eljutott hozzájuk, hiszen ilyen volumenű és minőségű előadás megtekintésére ritkán nyílik lehetősége a Rómában élő magyar közösségnek.

A Nem akarok előadásban nemcsak Nemes Nagy Ágnes életét lehet megismerni, hanem legfontosabb emberi kapcsolatait, amelyek egykori férjéhez, Lengyel Balázshoz és barátaihoz, köztük Pilinszkyhez vagy a Mészöly házaspárhoz fűzték.

A zenés előadásban párbeszédben vannak a szereplők, egymás felé fordulásuk tragédiák és felemelő pillanatok tükrében mutatkozik be: aki megnézi az előadást, már biztosan nem fog Nemes Nagy Ágnesre úgy gondolni, mint egy megközelíthetetlen, távolságtartó személyre, hiszen

a szereplők által megszólaltatott szövegek, versek és levelek olyan személyes, intim hangulatot teremtenek, amelyben minden fal leomlik a nézők, a művészek és a költőnő között.

Erről mesélt a premier után Horváth Kornélia, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetének professzora. „A Nem akarok rendkívül hiteles és jól komponált előadás remek szövegválogatással, szépen felépített dramaturgiával – ami egyfelől megerősítette az eddigi Nemes Nagy Ágnes-képemet, de árnyalta is. Számomra a legmegrendítőbb az volt, hogy a nincs szavam, nem tudom kimondani, nem tudom kifejteni gondolat milyen érzékenyen és visszatérően jelenik meg. Rónay György irodalomtörténész mondta, hogy objektív költőnk nagyon sok van, tárgyias költőnk csak egy – ez Nemes Nagy Ágnes. Mégis, e tárgyias költő mögött mennyi lefojtott érzelem húzódik meg – ezt ma érezhetően megmutatta a színpadi mű, amiért hálás vagyok.”

A bemutató különlegességét fokozta, hogy a szakrális környezetben egy nem mindennapi elektromos orgona állt a fellépők rendelkezésre, amely egészen más atmoszférát varázsolt a próbákon használt klasszikus zongorához képest. A hangszer és természetesen az ezt megszólaltató Tempfli Erik olyan miliőt teremtett, ami néha sejtelmesnek és melankolikusnak, máskor bizakodónak és ünnepélyesnek írható le, és ily módon nemcsak e gazdag életműhöz, hanem Rómához is nagyon illeszkedett.

Az előadást vastapssal díjazta a közönség, hatására sok beszélgetés és közös gondolkodás vette kezdetét.

A turné következő állomása Brüsszel lesz, ahova október 12-én, szerda este érkezik meg az előadás.
„Tudtam, hogy Rómába nem szabad többé elmennem. Hiszen egykor Nemes Nagy Ágnessel voltam ott, 1948-ban, hónapokon át. S ami ott történt, villámerejű volt. Mintha pillanatról pillanatra, újra és újra villámlana. Olyan tetőpont élmény volt, amelyet visszanézve boldogságnak tekinthet az ember.” (Lengyel Balázs)

Fotók: PKÜ/Bach Máté