Nem találtak szponzort a Colosseum felújítására

Kultpol

(MTI) - A világ egyik legismertebb és leglátogatottabb műemléke, a Krisztus utáni I. században emelt római amfiteátrum a vállalkozóktól remélte megújulását. Az olasz főváros főpolgármestere, Gianni Alemanno idén tavasszal vetette fel, hogy a közel kétezer éves kincs helyreállítását magánberuházókra bíznák. A bejelentést ráadásul Japánban tette, hangsúlyozva, hogy a szigetország olasz divatimportőre, a Yuzu Yakhi cég készen áll a Colosseum restaurálásának finanszírozására. 

    A nemzetközi pályázatot augusztusban hirdették meg és október 31-én zárták le. Az olasz sajtó most decemberben tette fel a kérdést: miért hallgat a főpolgármester, mi lett a pályázat eredménye? 
    "A beérkezett ajánlatok nem voltak megfelelőek" - válaszolta tömören Roberto Cecchi, a római kulturális minisztérium főtitkára. A műemlékvédelmi szakszervezetek nyilatkozatai szerint a pályázatokat elbíráló ötfős bizottság össze sem ült. Ajánlatból ugyanis egyetlen egy érkezett: csak az olasz cipőgyáros Diego Della Valle nyújtott be tervet. Pedig a nyáron még a Colosseumot újjávarázsoló olasz vállalkozói csoportról lehetett hallani. Az Il Sole 24 Ore gazdasági napilap úgy értesült, Della Valle önerőből 23 millió euróval pályázott, de feltételeket is szabott. A pályázati szabályok módosítását sürgette. 
    Ezek azt írták elő, hogy a munkát 2012-ben kell elkezdeni és 2013 végére bejefezni, s az évi hatmillió turistát vonzó Colosseumnak a restaurálás alatt mindvégig biztosítani kell a nyitvatartását. A vállalkozó felelős a restaurátorokért, akiknek munkáját a műemlékvédelem ellenőrzi. A szponzor nem reklámozhatja magát a Colosseumra kitett reklámposzterekkel, egyedüli díja a dicsőség lett volna és az, hogy a becslések szerint 91 milliárd eurót érő Colosseum kereskedelmi márkájához adta a nevét. 
  Talán ezek a feltételek riasztották el még a japánokat is - állapította meg a La Repubblica.