Nem ülnek be a magyarok hazai filmre

Egyéb

Kevés könyv köti le Fazekas Csaba figyelmét, a könyvek szövegei gyakran más irányú gondolatokat indítanak el benne, túl sok minden eszébe jut az olvasottakról ? mondta el Veiszer Alinda kérdésére. Nemrég azonban talált egy könyvet, ami teljesen beszippantotta: Thomas Mann Buddenbrook ház című regénye mellett nem tudott, és nem is akart másra figyelni. Nagyon tetszett neki, amint a család különböző történetei nem teljesednek ki, hanem ?szépen le vannak fogva?.

 

?Azt hittem, hogy fent-lent típusú családi történetet fogok olvasni, de aztán az egész begubózott? ? mesélte. Szerinte, ahogy a film, a könyv mesélésének is megvannak a különböző technikái, a saját stílusa. Az inkább Ken Follettet olvasó producer saját bevallása szerint a Thomas Mann ? Ken Follett skálán inkább az utóbbihoz közelebb helyezkedik el, ?sajnos?. ?Ez egy ilyen világ most? ? mondja, amikor a sajnos okára kérdez rá a moderátor, mert szerinte a mai filmgyártásban a szórakoztatásnak is hangsúlyosnak kell lennie.

 

M. Kiss Csaba kedvence Faludy György, akivel a Villon-fordításai során találkozott először. ?Mindig irigyeltem, ahogy kívül tudott maradni? ? mondja, majd hozzáteszi, az író szabadsága fogta meg, hogy nem érdekelte a körülötte lévő világ. ?Az életrajzát olvasva rájöttem, hogy jó lenne így élni, kenyérkereső foglalkozás nélkül, szakítva a tradícionalitásokkal. Így sokkal szabadabb az ember: bejárhatja a világot, sokkal többet tapasztalhat.? Újságíróként szerinte hasznos ez a világfelfogás, kívülállóként kell tekinteni a különböző riporttémákra.

 

?Optimistán nézve, jó is hogy kirúgtak, hiszen régóta foglalkoztattak ötletek, melyeken a műsorok mellett nem tudtam dolgozni.? Két heti műsorban dolgozott szerkesztőként és műsorvezetőként, ami mellett soha nem jutott idő semmire, de állandó rohanásból állt az élete. Amikor viszont eljött a tévétől, elkezdett írni. Elkészült Kásás Tamás életrajza. ?Úgy gondolom, hogy kevés ember kerül ma a rivaldafénybe úgy, hogy van mögötte valós tartalom. Úgy gondoltam, hogy benne van.?

 

M. Kiss Csaba jelenleg egy általa írt forgatókönyv megfilmesítésén dolgozik, melyben egy cigány fiatalokból álló focicsapat csap össze egy többségi fiatalokból állóval, egy nagy világmeccsel párhuzamosan. ?Ezt az egész etnikai konfliktust a focipályára vittük le? ? meséli, majd kifejti: a filmalap által támogatott forgatókönyvet egyedül kezdte el, de aztán hárman fejezték be.

 

Fazekas Csaba szerint meg lehet élni a filmgyártásból. Ő tíz év után készített először filmet, a Swing sikere után pedig most két projekt kidolgozására is kapott forrást. Könnyen előállhat azonban később olyan helyzet, melyben a megírt forgatókönyv aztán nem kerül filmvászonra, és akkor levesztegette a fejlesztésre szánt időt, így a mostani támogatások még nem jelentenek biztos megélhetést. Az utóbbi években reklámfilmek készítésével foglalkozott: havonta egy-két reklámot állított össze. Ezt a munkát sem tartja azonban a filmkészítésnél alantasabbnak, szerinte csak kívülről tűnik egyszerűnek a műfaj, belülről tekintve azonban egy külön szakma rajzolódik ki.

 

Másként látta a két vendég a forgatókönyvírás folyamatát: M. Kiss Csaba szerint sokkal könnyebb könyvet, mint forgatókönyvet írni, hiszen utóbbi esetében másként kell összefűzni a szálakat. Sokszor ? mondja ezt már Fazekas Csaba ? a számtalan lehetőség közül csak egy mondatot lehet kiválasztani egy hosszabb gondolatsor tükrözésére. Míg azonban M. Kiss a szövegrészekkel gyorsan halad, Fazekas Csaba lassabb tempót diktál, kevésbé szállja meg az ihlet, mint beszélgetőtársát, akit ha megérint a múzsa, oldalakat tud egy helyben papírra vetni.

 

Fazekas filmnézés közben jegyzetel, tudatosan szedi össze azokat a technikákat, melyeket később aztán maga is alkalmaz, M. Kiss azonban ennél ösztönösebben merít ihletet a korában látottakból, és sokszor nem is tudja, egy-egy ötletet kínél látott először. ?Az egészet úgy élem meg, hogy az az én történetem? ? meséli M. Kiss Csaba. Abban azonban egyetértettek, hogy nehéz az elődöktől eltekinteni és egy teljesen új szemléletet, technikát kialakítani.

 

M. Kiss Csaba a készülő filmje szereplőválogatásán túl van már: a legjobbakat válogatta össze, igaz, a cigány focicsapat tagjainak többségében amatőrökre támaszkodik a profik hiányában. ?Összesen 71 szereplő beszél benne, előfordul, hogy ezer statisztával dolgozunk majd együtt.? A kihívásokhoz hozzá van szokva, hiszen jó pár emblematikus riportot készített életében ? bár 2006-ban mondott búcsút a tévének, még mindig megismerik az utcán. ?Attól még hogy csinálsz valamit, az nem jó? ? véli, és hozzáteszi: a minőségi mércéből soha nem enged. Fazekas Csaba is úgy véli, attól még hogy valaki sikert ér el, és rávetül a reflektorfény, még nincs megalapozva a jövője azzal a lehetőséggel élni kell.

 

Fazekas Csaba úgy véli, szerencsefüggő egy-egy siker. Ő most szerencsésnek érzi magát, de értetlenül áll a Parkol című film látogatószámai előtt, amelyet az első héten 800-an, a másodikon 400-an néztek meg, majd levették a moziműsorról. így evesebben látták, mint egy teltházas előadáson az egyik vígszínházi darabot. ű

 

Nincs meg a magyar emberben a reflex, hogy bemenjen egy hazai filmre ? mondjam Fazekas. M. Kiss azonban optimistábban értékeli a helyzetet, hiszen bár a Szempont című műsor egy okos riportműsor volt, és sokan éppen ezért biztos bukásnak vélték, mégis sikeres lett.

M. Kiss elmondta: hamarosan megjelenik Czeizel Endrére szóló könyve, Fazekas pedig egy történelmi vígjátékot vesz filmkockákra: 1440-es években ellopott korona történetét dolgozza fel.

Fotó: Csákvári Zsigmond