Nemes Jeles László: A világot csak feketének vagy fehérnek látjuk, ami egy óriási civilizációs bukás

A 82. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be Nemes Jeles László harmadik nagyjátékfilmjét, az Árvát. Az Oscar-díjas rendezővel a bennünk élő generációs traumákról, a kommunista diktatúra emberi kapcsolatokra gyakorolt hatásáról, reményről és melankóliáról, valamint a mai filmesek öncenzúrájáról beszélgettünk a lidón.

DSC_8876__VIII.jpg
Nemes Jeles László Kossuth-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró.

Más érzés egy ennyire személyes történet filmen való elmesélése? Milyen volt megélni, hogy egy ekkora nemzetközi-szakmai közönség előtt mutattad be ezt a családi legendáriumot?

A filmkészítés azért is nehéz, mert szó szerint kivetítünk nagyon intim dolgokat nagyon nagy publikumnak. Ez egy kis ablak, ami kinyílik, és azon keresztül a lelkembe látnak. Minden filmnél így van, az Árvánál viszont még inkább, ezúttal a múltnak kútja tényleg mélységesen mély, és nemcsak a lelkembe, de az egész családi történetembe is bepillanthat a néző.

Ez nehezebbé tette, vagy a premier utáni katarzis is nagyobb volt?

Még túl korai, hogy ezt megmondjam, de nehéz út volt.

Ez azért mégiscsak az apám és a nagyanyám története, amely magában hordozza a 20. század összes sebét. Biztos van terápiás vonzata, de bátorságot is igényel.

Amikor bemutatjuk, akkor felemelő érzés, de meg is szeppen az ember. Van benne már-már valami spirituális vagy vallási élmény: olyan, mintha bemennénk egy szentélybe, és egy közösség előtt megmutatnánk valami nagyon belsőt. Éreztem, hogy a nézőtéren az emberek láthatatlanul kapcsolódtak a filmhez, így hozzám is.

Hogyan fogadta édesapád, amikor először mondtad neki, hogy az ő felnövéstörténetéről szeretnél filmet készíteni?

Édesapám még nem látta. Neki biztos nem volt könnyű, de mindig azt mondta, hogy Auschwitznak köszönheti az életét. Ebben a mondatban van valami olyan univerzális, és annyira elmeséli a 20. századot, annak minden szenvedésével, traumájával, örökségével, hogy úgy gondoltam, hogy ezt nem lehet nem elmondani.

Az Árva egy másik dimenzióba visz, a néző a gyomrában érzi, hogy milyen lehetett ebben a diktatúrában élni. Hogyan teremtetted meg az ‘56-os forradalom utáni atmoszférát a maga szürkeségével, fojtogató levegőjével?

Masszívan belevittem a gyerekkori emlékeimet.

Engem már gyerekkoromban is mélyen megérintett az elnyomás, és talán abban a rendszerben az volt a legelszomorítóbb és a legnyomasztóbb, amit az emberek kapcsolataival tett.

Jelen volt egy kérlelhetetlen, szelíd embertelenség, ami megkísértett mindenkit. Megpróbáltam ezt az érzést integrálni a filmbe. Egyrészt megjelenik egy gyermeki világ, annak mágikus aspektusaival, másrészt pedig jelen van a kérlelhetetlen durvaság. 

Viszont még mindig túlzottan kevés film szól a kommunista diktatúráról.

Na most itt van egy film a kommunista diktatúrában! Nem rossz, hogy most a fesztivál miatt látják nyugaton is, mert ők hajlamosak kicsit azt gondolni, hogy a szocializmus tulajdonképpen nem volt rossz. A tengerparton a lattéjukat kevergetve nehezen tudják felfogni, szoktam is mondani nekik, hogy addig örüljetek, amíg nektek nem kell megtapasztalnotok a saját bőrötökön, de még kerülhettek ebbe a helyzetbe.

A mai felfokozott politikai-társadalmi helyzetben mit tud adni szerinted a nézőnek egy film, amely betekintést nyújt a múltunk legsötétebb időszakaiba? A holokausztra sokan egy, a történelem ködébe vesző tragédiaként tekintenek, hiszen kevesen élnek már, akik átélték, a kommunista diktatúrára viszont a legtöbben még emlékszünk...

Nehéz ezeket a dolgokat években mérni. Azt gondolom, hogy attól még, hogy valami régen volt, a nyomai itt lehetnek. Ebben az értelemben még az első világháború is itt van: az embertelenség, ami a civilizáció szívében van, az a seb, amit a civilizáció saját magán ejtett, nem múlik el. Ezzel folyamatosan szembe kell néznünk, különben hazudunk magunknak és újra meg újra reprodukáljuk az erőszakot.

A filmek hajlamosak elkülöníteni egymástól a jót és a rosszat, mintha két olyan pólus lenne, ami nem tud találkozni. Az Árva nem így működik, itt az elkövető és az áldozat egymástól elválaszthatatlan. 

És vajon mit lehet kezdeni ezekkel a generációs traumákkal? Szembenézés, idő, folyamatos munka?

Igen, generációk kellenek hozzá és egy belső utazás. Talán nem kéne hazudni magunknak az emberi lény természetéről. Folyamatos vizsgálódás, folyamatos belemenés. A világot csak feketének vagy fehérnek látjuk, ami egy óriási civilizációs bukás.

Jellemzően mindig egyetlen karakterre építed fel a filmjeid történetét és narratíváját. Mit mondtál Barabás Bojtorjánnak, akinek az Árva volt élete első filmje, hogy megértse ezt a felnőttként is bonyolult, és érzelmileg megterhelő alaphelyzetet, amit Andor átél?

Azt mondtam, hogy kreatív társat keresek, nem egy kisgyereket, akit ide-oda rángatok egyik snittből a másikba. Szerencsére Zabezsinszkij Éva casting direktor végig coachingolta Bojtit, az ő együttműködésük nagyon hasznos volt. Kolos István rendezőasszisztens - aki maga is színészként kezdte - fantasztikus segítség volt. Ezzel a csapattal olyan eredményekhez tudtunk eljutni emocionálisan, amelyek építették a filmet.

Szerinted van-e remény egy olyan helyzetben, amit a film katartikus lezárása bemutat?

Mindig van remény, de ebben a reményben van valami melankolikusság. Engem személy szerint nagyon érdekel a melankólia, mert ott rejlik benne a megváltoztathatatlan.

Itt ragadtunk a jóban és a rosszban egyszerre: nem egy állandó, éles fájdalom, hanem egyfajta megrekedtség, közben pedig van benne valami szép is.

Mielőtt belekezdenél a Lily-Rose Depp és Jacob Elordi főszereplésével készülő, első angol nyelvű filmedbe, idén ősszel újra a második világháborúról forgatsz.

Egy francia producer hozta el nekem a francia ellenállás hősének és vértanújának, Jean Moulin-nek a történetét, akit '43-ban elkaptak a németek. Most szeptemberben kezdjük a forgatást Budapesten. 

Budapest újra visszahív?

Budapest mindig visszahív valami miatt.

Számos interjúban bíráltad a mai filmeket és filmgyártási rendszert, amely nem ad elég szabadságot az alkotóknak és csak a profitra koncentrál, szemben a hetvenes évekkel, amikor igazán izgalmas volt a filmkészítés. Létezik még valamiféle szembenállás az arthouse cinema és a stúdiók diktálta, csúnya szóval élve tartalomgyártás között?

Nagyon erős a konformista tendencia. És ez nem csak az amerikai filmkészítésben, hanem az egész úgymond worldcinemában tetten érhető.

A szerzői európai filmesek is már inkább a közönséget próbálják vagy így, vagy úgy kiszolgálni?

Szerintem cenzúrázzák magukat, és nem nagyon foglalkoznak a filmnyelvvel. Nem kérdőjelezik meg. Nem újítanak.

Minden a történet, ami előtt leborulnak. Nagyon fontos a történet, de nem minden, és azt hiszem, hogy a tévés tradíció tehet róla, hogy szépen megírt dolgozatokat látunk. Iskolás. De hol van az igazi rebellió?

Az Árvát a 82. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon láttuk, Magyarországon először a 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában lesz látható, majd ezt követően október 23-án kerül országosan a magyar mozikba. A filmről írt kritikánkat itt lehet elolvasni.

Fotók: Terján Nóra/Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

Új teaser készült Nemes Jeles László Árva című filmjéhez

Második előzetes is készült az Oscar-, Golden Globe-, BAFTA-díjas és cannes-i nagydíjas Saul fiát és a Napszálltát jegyző Nemes Jeles László új filmjéhez. Ehhez is a forgatáson super8-as nyersanyagra készült felvételeket használták fel az alkotók. Az Árva az 1956-os forradalom ünnepén, október 23-án kerül a magyar mozikba, a Mozinet forgalmazásában.

Az Árva és a Csendes barát is versenybe száll Velencében

Két magyar filmpremier, Nemes Jeles László Árva és Enyedi Ildikó Csendes barát című rendezése is szerepel az augusztus 27-én kezdődő 82. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában. A velencei fesztiválon mindkét magyar film premierjét az alkotócsapat részvételével, a Nemzeti Filmintézet támogatásával tartják meg.

Inkább legyek árva, mint hogy ilyen apám legyen

Fél év telt el az ’56-os forradalom leverése óta. A 12 éves Andor életében megjelenik egy férfi, aki azt állítja, ő az apja. Nemes Jeles László tíz évvel a Saul fia után ismét katartikus remekművet készített.

Sorrentinóval kezdődik a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál

Paolo Sorrentino La Grazia című filmjének vetítésével nyílik meg a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál, a programban magyar alkotások is szerepelnek.