A Zsótér Pál-emlékérmet a mozgáskorlátozott gyermekeket és fiatalokat segítő munkájával érdemelte ki az intézmény Múzeumpedagógiai és Tudásközvetítő Főosztálya.

Szabó Viktória és Kecskés Flóra Anna múzeumpedagógusok a Zsótér Pál Emlékérem átvételekor. Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum
Szabó Viktória és Kecskés Flóra Anna múzeumpedagógusok a Zsótér Pál-emlékérem átvételekor. Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum

A Magyar Nemzeti Múzeum tevékenységében kiemelt szerepet kap a múzeumi inklúziós programok fejlesztése. Az inkluzív szemlélet egyenlő hozzáférést biztosít a lehetőségekhez és erőforrásokhoz azok számára, akik egyébként a közösségből kirekesztettek lennének. Az inklúzió a többséghez képest más helyzetben lévő személy vagy csoport befogadása, elfogadása, amely a többséget képviselők közös szemléletében, érzéseiben, hozzáállásában jelenik meg. A múzeumi közeg esetében ez azt jelenti, hogy tereket és programokat, valamint a szolgáltatásaikat minél könnyebben hozzáférhetővé teszik a segítséggel élő közönség számára.

A Múzeumpedagógiai és Tudásközvetítő Főosztály munkatársai a 2023–2024. tanévben számos diákcsoportot fogadtak a Vakok Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményéből, valamint a Mozgásjavító Általános Iskolából. A csoportok érkezését mindig alapos egyeztetés előzi meg a kísérő gyógypedagógusokkal az érkező gyermekek állapotára, igényeire, nehézségeire vonatkozóan, annak érdekében, hogy minél magasabb minőségű programot kapjanak. A csoportok többféle foglalkozás közül választhatnak, amelyek a múzeum állandó kiállításaiban zajlanak, annak megismertetését célozzák. A múzeumpedagógusok a foglalkozás során használnak többek között kézbe vehető fegyvermásolatokat, felpróbálható ruharekonstrukciókat, és olyan eszközöket, amelyek a látáson kívül más érzékszerveket (például szaglás, tapintás) is bevonnak, ezenkívül felfedező, kereső, játékos feladatokkal is készülnek. A fogyatékkal élő csoportok esetében a múzeumpedagógia általában is használt eszközeit úgy variálják a szakemberek, hogy azok az előzetesen felmért igényeikhez maximálisan illeszkedjenek.

Zsótér Pál (1912–1980) munkássága lefektette a magyar gyógypedagógia módszertanának alapjait, különösen a mozgáskorlátozott gyermekek esetében. A nevét viselő Zsótér Pál Alapítvány célja a mozgáskorlátozott személyek életkörülményeinek javítása, elsődlegesen – de nem kizárólagosan – a Mozgásjavító EGYMI-ben (Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény) tanuló mozgáskorlátozott gyerekek és fiatalok rehabilitációjának, önálló életvezetésének és társadalmi integrációjának elősegítése az oktatási és nevelési feltételek javításával, a szükséges tárgyi és személyi feltételek megteremtésével.

Az elismerést a Nemzeti Múzeum képviseletében Szabó Viktória és Kecskés Flóra Anna múzeumpedagógusok vehették át a budapesti Mozgásjavító Általános Iskolában.