Női érvényesülés a férfiak világában – Poppea megkoronázása az Operában

Egyéb

Keszei Bori címszereplésével, Bella Máté új hangszerelésével mutatja be a Magyar Állami Operaház Monteverdi Poppea megkoronázása című operáját október 10-én. A kortárs megközelítésű előadást Almási-Tóth András rendezte, vezényel Vajda Gergely.

Az 1642-ben bemutatott Poppea megkoronázása Monteverdi utolsó operája, egyben az első mű az operairodalomban, amelynek cselekménye mitológiai történet helyett valós személyeken alapul. Antik római hősnője Poppea, Nerone (Néró) római császár szeretője, ám kölcsönös vonzalmuk útjában áll az uralkodó pozíciója, és a tény, hogy mindkettőjüket máshoz köti a hitvesi eskü: Poppea férje Ottone, míg Nerone felesége, Ottavia, akik mindketten hűségesen szeretik házasságtörő párjukat.

A törtető és tudatos Poppea azonban már maga előtt látja az utat a trónhoz, és meg is tesz mindent ennek érdekében: ráveszi a császárt, hogy taszítsa el Ottaviát és ítélje halálra a megfontoltságot, a törvényességet és a tisztességet képviselő bölcs Senecát. Miután az elkeseredett Ottone merényletét Amore (Ámor) megakadályozza, a félrevetett házastársak száműzésével minden akadály elhárul az elől, hogy Poppea és Nerone bűnben fogant frigye a Szerelem istene által megdicsőüljön.

A történelmi ihletettségű, mégis időtlen történetet Almási-Tóth András, az Opera művészeti vezetője az Eiffel Műhelyház adta új lehetőségeket is figyelembe véve mai környezetben, stilizált díszletek között állítja színpadra, amelynek látványvilágát Izsák Lili díszletei és Lisztopád Krisztina jelmezei teszik teljessé. Az előadás főszerepeit Keszei Bori (Poppea), Szappanos Tibor (Nerone), Szántó Andrea (Ottavia), Cser Krisztián (Ottone) és Fried Péter (Seneca) éneklik, míg a további szerepekben Daragó Zoltán, Wiedemann Bernadett, Kiss Diána, Farkasréti Mária, Brassói-Jőrös Andrea, Dargó Gergely, valamint Varga-Tóth Attila és Kósa Lőrinc egyetemi hallgatók lépnek színpadra. Ugyancsak az Eiffel Műhelyházba tervezett, fiatalos, kortárs felfogást tükrözi, hogy a darab rendhagyó formában, Bella Máté zeneszerző által az intézmény felkérésére készített hangszerelésben szólal meg, amelyben Almási-Tóth András 2016-os operaházi rendezéséhez, A tündérkirálynőhöz hasonlóan szerepet kap a Fekete-Kovács Kornél vezette Modern Art Orchestra tagjaiból álló jazzkvintett is. A Magyar Állami Operaház Zenekarát Vajda Gergely dirigálja.